Research Article
BibTex RIS Cite

The Opinions of Secondary School Mathematics Teachers about the Lesson Study

Year 2016, Volume: 7 Issue: 1, 259 - 273, 14.01.2016
https://doi.org/10.16949/turcomat.22182

Abstract

The aim of this study is to search the opinions of the secondary school mathematics teachers about the lesson study. It is a qualitative study which aims to describe the opinions of teacher views and was carried out with six secondary school math teachers. The study group of the research is set by criterion sampling method and focus group discussion technique is used in data collection process. In the analyzing of the data, descriptive analyze is performed. It is found out that the teachers have the positive opinions (utilization of each other’s experiences, generating new ideas together, composing the ideal lesson plan that a student can learn best, bringing the teachers the skill of analyzing a subject multidimensional, and developing common affects) about the lesson study. Besides teachers expressed the opinion of the negative effects of Lesson Study such as the insufficient of time, being recorded by a camera, teaching in front of other teachers or in a different class, the difficulty of gathering together and making a common plan. In this regard as using camera and lecturing in other teachers’ and class’ environments excite teachers, it can be searched what can be done to prevent teachers from exciting in other lesson study researches.

References

  • Abazoğlu, İ. (2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1-46.
  • Baki, A., Erkan, İ. ve Demir, E. (2012). Ders planı etkililiğinin lesson study ile geliştirilmesi: Bir aksiyon araştırması. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/bildiri.pdf adresinden 16 Mart 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir Ders İmecesi (Lesson Study) çalışması. (Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Baki, M., & Arslan, S. (2012). Investigating prospective primary teachers’ knowledge ın teaching through lesson study, Paper presented at 12th International Congress on Mathematical Education. http://www.icme12.org/upload/upfile2/tsg/0298.pdf adresinden 20 Mart 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Budak, İ., Budak, A., Bozkurt, I. ve Kaygın, B. (2011). Matematik öğretmen adaylarıyla bir ders araştırması uygulaması. E-Journal of New World Academy, 6(2), 1606-1617.
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi (Doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Eraslan, A. (2008). Japanese lesson study: Can it work in Turkey?. Eğitim ve Bilim, 33(149), 62-67.
  • Erbilgin, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ders araştırması hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 69-83.
  • Fernandez, M.L. (2010). Investigating how and what prospective teachers learn through lesson study. Teaching and Teacher Education, 26(2), 351-362.
  • Gürkan, T. (1987). Ortaöğretim kurumlarında öğretime ilişkin sorunlar. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20(1-2), 305-322.
  • Honigsfeld, A., & Cohan, A. (2006). Lesson study meets SIOP: Linking two successful professional development models. Paper presented at the AERA Conference, Chicago: USA.
  • Jacobs, D. (2012). Japonya’da fen ve fizik öğretmenlerinin mesleki gelişimi ve mesleki gelişimde Japon yaklaşımı:“Ders Araştırması”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 33-54.
  • Kaçan, G. (2004). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişime ilişkin isteklilik düzeyleri. Sosyal Dergisi, 5(1), 57-66.
  • Lewis, C. (2002). Lesson study: A handbook of teacher-led instructional change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools, Inc.
  • Lewis, C. C., & Tsuchida, I. (1998). A lesson is like a swiftly following river: How research lessons improve Japanese education. American Educator, 22, 12-17 and 50-52.
  • Lewis, C., Perry, R., & Hurd, J. (2004). A deeper look at lesson study. Educational Leadership, 61(5), 18–22.
  • Lewis, C., Perry, R., & Murata, A. (2014). How should research contribute to instructional
  • improvement? The case of lesson study. Educational Researcher, 35(3), 3-14
  • Mete, Y.A. (2013). Güney Kore, Japonya, Yeni Zelanda ve Finlandiya’ da öğretmen yetiştirme ve atama politikaları. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 859-878.
  • Öztürk, G. ve Akyüz, G. (2013). Öğretmen adaylarının matematiksel düşünmeye odaklı öğretimi planlama becerilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 841-864.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Stewart, A., & Brendefur, L. (2005). Fusing lesson study and authentic achievement: A model for teacher collaboration. Article in Phi Delta Kappan, May, 681-687.
  • Stigler, J. W., & Hiebert, J. (1999). The teaching gap: Best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. New York, NY: Free Press.
  • UNESCO-UNEP (1990). Environmentally educated teachers: The priority of priorities? Conncet, 15(1), 1–3.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri

Year 2016, Volume: 7 Issue: 1, 259 - 273, 14.01.2016
https://doi.org/10.16949/turcomat.22182

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik öğretmenlerinin ders imecesi hakkındaki görüşlerini derinlemesine incelemektir. Araştırma öğretmenlerin görüşlerini betimlemeye yönelik nitel bir çalışma olup altı ortaokul matematik öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve veri toplama aracı olarak da odak grup görüşmesi tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularında öğretmenlerin ders imecesi hakkında olumlu görüşler (birbirlerinin tecrübelerinden faydalanma, birlikte yeni fikirler oluşturabilme, öğrencinin en iyi öğrenebileceği ders planını oluşturabilme, bir konuyu çok boyutlu analiz edebilme becerisi kazandırması, ortak duygular geliştirme) bildirdikleri ortaya konmuştur. Bunun yanında öğretmenler ders imecesinin olumsuz yönleri ile ilgili zaman alıcı olması, kameranın oluşu, başka öğretmenlerin önünde veya başka sınıfta ders anlatma, bir araya gelmenin ve ortak plan yapmanın zorluğu şeklinde görüş bildirmişlerdir. Bu bağlamda yapılacak diğer ders imecesi çalışmalarında kamera kullanılması, başka öğretmenlerin veya başka sınıf ortamlarında ders anlatılması öğretmeni heyecanlandırdığı için bunun önüne geçmek adına neler yapılabileceği araştırılabilir.

References

  • Abazoğlu, İ. (2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1-46.
  • Baki, A., Erkan, İ. ve Demir, E. (2012). Ders planı etkililiğinin lesson study ile geliştirilmesi: Bir aksiyon araştırması. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/bildiri.pdf adresinden 16 Mart 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir Ders İmecesi (Lesson Study) çalışması. (Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Baki, M., & Arslan, S. (2012). Investigating prospective primary teachers’ knowledge ın teaching through lesson study, Paper presented at 12th International Congress on Mathematical Education. http://www.icme12.org/upload/upfile2/tsg/0298.pdf adresinden 20 Mart 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Budak, İ., Budak, A., Bozkurt, I. ve Kaygın, B. (2011). Matematik öğretmen adaylarıyla bir ders araştırması uygulaması. E-Journal of New World Academy, 6(2), 1606-1617.
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi (Doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Eraslan, A. (2008). Japanese lesson study: Can it work in Turkey?. Eğitim ve Bilim, 33(149), 62-67.
  • Erbilgin, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ders araştırması hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 69-83.
  • Fernandez, M.L. (2010). Investigating how and what prospective teachers learn through lesson study. Teaching and Teacher Education, 26(2), 351-362.
  • Gürkan, T. (1987). Ortaöğretim kurumlarında öğretime ilişkin sorunlar. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20(1-2), 305-322.
  • Honigsfeld, A., & Cohan, A. (2006). Lesson study meets SIOP: Linking two successful professional development models. Paper presented at the AERA Conference, Chicago: USA.
  • Jacobs, D. (2012). Japonya’da fen ve fizik öğretmenlerinin mesleki gelişimi ve mesleki gelişimde Japon yaklaşımı:“Ders Araştırması”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 33-54.
  • Kaçan, G. (2004). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişime ilişkin isteklilik düzeyleri. Sosyal Dergisi, 5(1), 57-66.
  • Lewis, C. (2002). Lesson study: A handbook of teacher-led instructional change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools, Inc.
  • Lewis, C. C., & Tsuchida, I. (1998). A lesson is like a swiftly following river: How research lessons improve Japanese education. American Educator, 22, 12-17 and 50-52.
  • Lewis, C., Perry, R., & Hurd, J. (2004). A deeper look at lesson study. Educational Leadership, 61(5), 18–22.
  • Lewis, C., Perry, R., & Murata, A. (2014). How should research contribute to instructional
  • improvement? The case of lesson study. Educational Researcher, 35(3), 3-14
  • Mete, Y.A. (2013). Güney Kore, Japonya, Yeni Zelanda ve Finlandiya’ da öğretmen yetiştirme ve atama politikaları. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 859-878.
  • Öztürk, G. ve Akyüz, G. (2013). Öğretmen adaylarının matematiksel düşünmeye odaklı öğretimi planlama becerilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 841-864.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Stewart, A., & Brendefur, L. (2005). Fusing lesson study and authentic achievement: A model for teacher collaboration. Article in Phi Delta Kappan, May, 681-687.
  • Stigler, J. W., & Hiebert, J. (1999). The teaching gap: Best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. New York, NY: Free Press.
  • UNESCO-UNEP (1990). Environmentally educated teachers: The priority of priorities? Conncet, 15(1), 1–3.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Elif Boran

Kamuran Tarım

Publication Date January 14, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Boran, E., & Tarım, K. (2016). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 259-273. https://doi.org/10.16949/turcomat.22182
AMA Boran E, Tarım K. Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). April 2016;7(1):259-273. doi:10.16949/turcomat.22182
Chicago Boran, Elif, and Kamuran Tarım. “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7, no. 1 (April 2016): 259-73. https://doi.org/10.16949/turcomat.22182.
EndNote Boran E, Tarım K (April 1, 2016) Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7 1 259–273.
IEEE E. Boran and K. Tarım, “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 7, no. 1, pp. 259–273, 2016, doi: 10.16949/turcomat.22182.
ISNAD Boran, Elif - Tarım, Kamuran. “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7/1 (April 2016), 259-273. https://doi.org/10.16949/turcomat.22182.
JAMA Boran E, Tarım K. Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2016;7:259–273.
MLA Boran, Elif and Kamuran Tarım. “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 7, no. 1, 2016, pp. 259-73, doi:10.16949/turcomat.22182.
Vancouver Boran E, Tarım K. Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2016;7(1):259-73.