Research Article
BibTex RIS Cite

Çoklu Ortam Kullanımının İlkokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Kaygılarına Etkisi

Year 2017, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 27, 19.01.2017
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.286655

Abstract

Bu çalışmanın amacı 4. sınıf matematik dersi
kesirler konusunda hazırlanan çoklu ortamların öğrencilerin akademik başarı
düzeylerine, matematik kaygı düzeylerine, bilgisayar kaygı düzeylerine ve çoklu
ortamlar hakkında düşüncelerine etkisini araştırmaktır. Araştırmada ön test -
son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda 13
erkek ve 18 kız, kontrol grubunda da 12 erkek ve 19 kız olmak üzere 31’er
öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Veri toplama araçları olarak “Kesirler
Konusu Başarı Testi”, “İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik Kaygı Ölçeği”,
“Bilgisayar Kaygı Ölçeği” ve “Öğrenci Görüşme Formu” kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, çoklu ortam uygulamalarının akademik başarıları
artırmak açısından geleneksel öğretim yöntemlerine göre daha etkili olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Matematik kaygısı testi verilerine göre hem çoklu ortam
uygulamalarının hem de geleneksel yöntemlerin öğrencilerin matematik
kaygılarını gidermede etkili olamadığı sonucuna ulaşılmış; kaygı, tutum,
özyeterlik vb. konularda daha uzun süreli araştırmalar yapılması önerilmiştir.
Deney grubuna uygulanan bilgisayar kaygısı testi verileri incelenmiş, araştırma
öncesinde öğrencilerde var olan kaygıların anlamlı derecede azaldığı sonucuna
ulaşılmıştır. Uygulanan öğrenci görüşme formu sonuçlarına göre öğrencilerin;
etkili konu anlatımı, konu tekrarı sağlaması, derse olan ilgiyi artırması ve
eğlenceli ders çalışma ortamı sağlaması konularında çoklu ortamlardan
yararlandıkları anlaşılmıştır. Çoklu ortamların diğer derslerde de; konu
anlatımı, ders tekrarı ve eğitsel oyunlarla birlikte etkili şekilde
kullanılması önerilmektedir.

References

  • Akbaba, B. (2009). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi öğretiminde çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve tutumlara etkisi, (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9- 19.
  • Altınışık, S. (2001). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Arkün, S. (2007). ADDIE tasarım modeline göre çoklu öğrenme ortamı geliştirme süreci ve geliştirilen ortam hakkında öğrenci görüşleri üzerine bir çalışma (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Arslan, A. (2008). Web destekli öğretimin ve öğretimsel materyal kullanımının öğrencilerin matematik kaygısına, tutumuna ve başarısına etkisi, (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Bal, H. F. (2010). Öğretmenlerin fen öğretimi özyeterlik inançları ile bilgisayar kaygıları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Baloğlu, M., & Çevik, V. (2008). Multivariate effects of gender, owner ship and the frequency of use on computer anxiety among high school students, Computers in Human Behavior, 24(6), 2639-2648.
  • Başarmak, U. (2008). Öğretmen adaylarının bilgisayar kaygı düzeyleri, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi, 1-5. sınıflar (8. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442–448.
  • Chua, S. L. Chen, D., & Wong, A. F. L. (1999). Computer anxiety and its correlates: A meta-analysis. Computers in Human Behavior. 15, 609–623.
  • Clark, R. E., & Feldon, D. F. (2005). Five common but questionable principles of multimedia learning. In Mayer, R. (Ed.), Cambridge handbook of multimedia learning (97-115). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, O. (2010). Fen ve teknoloji dersinde çoklu ortam tasarım modeline göre hazırlanmış web tabanlı öğretim içeriğinin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi ile içeriğe yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Demirel, Ö. Seferoğlu, S.S. ve Yaşcı, E. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Efendioğlu, A. (2012). Çoklu ortam benzetimlerinin fen öğretiminde uygulanması ve öğretmen adaylarının bilişsel ve duyuşsal özelliklerine etkisinin incelenmesi (Doktora tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Elin, L. (2001). Designing and developing multimedia a practical guide for the producer. Needham Heights, MA, USA. Director and Writer, Allyn and Bacon.
  • Ersoy, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara ilişkin kaygı düzeyleri (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erginbaş, Ş. (2009). Teknoloji destekli matematik öğretiminin sınıf yönetiminin öğrenci özellikleri açısından etkililiği (Yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Erşen, A. N. (2014). Materyal destekli matematik öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrenci başarısına, tutumuna, kaygısına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi (Yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Forcier, C. R., & Descy, E. D. (2002). The computer as an educational tool: Productivity and problem solving. Ohio: Merrill PrenticeHall.
  • Jangulova, A. (2010). Türk, Kazak ve Rus yükseköğretim öğrencilerinin bilgisayar kaygılarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kaminski J. (2007). Use ADDIE to design online courses, http://www.nursing-informatics.com/ADDIE.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Kert, S. B. ve Tekdal, M. (2004). Literatürdeki tasarım ilkelerine uygun olarak hazırlanmış multimedya ders yazılımının lise düzeyi fizik öğretiminde akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Küçük, M. (2006). İlköğretimde çoklu ortam ve bilgisayar kullanımının gerekliliği (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. (2011). Applying the science of learning to multimedia instruction. Psychology of Learning and Motivation, 55, 78-103.
  • Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2012). Fatih projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr adresinden 15.02.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Namlu, A. G. ve E. Ceyhan. (2002). Bilgisayar kaygısı: Üniversite öğrencileri üzerinde bir çalışma [Computer anxiety: A study on university students]. Eskisehir: Anadolu University Publishing.
  • Newstead, K. (1998). Aspects of children’s mathematics anxiety. Educational Studies in Mathematics, 36(1), 53-71.
  • Özgür, S. D. (2011). Türetimci çoklu ortamın öğretmen adaylarının öğrenme stillerine göre başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi ile öğretmen adaylarının ortama yönelik görüşleri (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Raupers, P. M. (2000). Effects of accommodating learning-style preferences on long-term retention of technology training content. National Forum of Applied Educational Research Journal, 13(2), 23-26
  • Rogers, P. L. (2001). Designing instruction for technology enhanced learning. London: Irm Pres.
  • Sümen, Ö. Ö. (2013). Geogebra yazılımı ile simetri konusunun öğretiminin matematik başarısı ve kaygısına etkisi (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2014). Güncel Türkçe sözlük. http://www.tdk.gov.tr adresinden 01.12.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Yekta, M. (2004). Çoklu ortam araçları kullanılmış web tabanlı uzaktan mesleki teknik eğitimin geleneksel mesleki teknik eğitime göre öğrenci başarısına etkisi, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, Ö. (2010). İlköğretim müfettişlerinin mesleki alanda teknoloji kullanımı ile bilgisayar kaygısı düzeyleri (Karadeniz bölgesi örneği) (Yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Yücel, C. Karadağ, E. ve Turan, S. (2013). TIMSS 2011 ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi, Eskişehir.

The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students

Year 2017, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 27, 19.01.2017
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.286655

Abstract

This study aimed to
investigate the effect of multimedia material covering 4th grade
mathematics course fractions topic on students’ academic achievement levels,
math anxiety, computer anxiety levels and thoughts on multimedia. A
quasi-experimental design with pre-test - post-test and control group was
conducted. The study was carried out with 31 students in each group: 13 male
and 18 female students in the experimental group and 12 male and 19 female
students in the control group. “Fractions Achievement Test”, “Mathematics
Anxiety Scale”, “Computer Anxiety Scale”, and “Interview Form” were used as
data collection tools. It was concluded that multimedia applications were more
effective than traditional teaching methods in terms of improving academic
achievement. According to the math anxiety data, neither multimedia applications
nor traditional teaching methods were effective in relieving math anxiety of
the students. The anxiety existing before the study was significantly reduced.
The analysis of the interview forms indicated that multimedia applications
helped students in some areas such as effective presentation, revising the
subjects, increasing the interest in the course and providing a fun study
environment. Multimedia applications were recommended to be used effectively in
other courses as well in terms of lesson presentation, course revision and
educational games.

References

  • Akbaba, B. (2009). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi öğretiminde çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve tutumlara etkisi, (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9- 19.
  • Altınışık, S. (2001). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Arkün, S. (2007). ADDIE tasarım modeline göre çoklu öğrenme ortamı geliştirme süreci ve geliştirilen ortam hakkında öğrenci görüşleri üzerine bir çalışma (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Arslan, A. (2008). Web destekli öğretimin ve öğretimsel materyal kullanımının öğrencilerin matematik kaygısına, tutumuna ve başarısına etkisi, (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Bal, H. F. (2010). Öğretmenlerin fen öğretimi özyeterlik inançları ile bilgisayar kaygıları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Baloğlu, M., & Çevik, V. (2008). Multivariate effects of gender, owner ship and the frequency of use on computer anxiety among high school students, Computers in Human Behavior, 24(6), 2639-2648.
  • Başarmak, U. (2008). Öğretmen adaylarının bilgisayar kaygı düzeyleri, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi, 1-5. sınıflar (8. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442–448.
  • Chua, S. L. Chen, D., & Wong, A. F. L. (1999). Computer anxiety and its correlates: A meta-analysis. Computers in Human Behavior. 15, 609–623.
  • Clark, R. E., & Feldon, D. F. (2005). Five common but questionable principles of multimedia learning. In Mayer, R. (Ed.), Cambridge handbook of multimedia learning (97-115). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, O. (2010). Fen ve teknoloji dersinde çoklu ortam tasarım modeline göre hazırlanmış web tabanlı öğretim içeriğinin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi ile içeriğe yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Demirel, Ö. Seferoğlu, S.S. ve Yaşcı, E. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Efendioğlu, A. (2012). Çoklu ortam benzetimlerinin fen öğretiminde uygulanması ve öğretmen adaylarının bilişsel ve duyuşsal özelliklerine etkisinin incelenmesi (Doktora tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Elin, L. (2001). Designing and developing multimedia a practical guide for the producer. Needham Heights, MA, USA. Director and Writer, Allyn and Bacon.
  • Ersoy, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara ilişkin kaygı düzeyleri (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erginbaş, Ş. (2009). Teknoloji destekli matematik öğretiminin sınıf yönetiminin öğrenci özellikleri açısından etkililiği (Yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Erşen, A. N. (2014). Materyal destekli matematik öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrenci başarısına, tutumuna, kaygısına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi (Yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Forcier, C. R., & Descy, E. D. (2002). The computer as an educational tool: Productivity and problem solving. Ohio: Merrill PrenticeHall.
  • Jangulova, A. (2010). Türk, Kazak ve Rus yükseköğretim öğrencilerinin bilgisayar kaygılarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kaminski J. (2007). Use ADDIE to design online courses, http://www.nursing-informatics.com/ADDIE.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Kert, S. B. ve Tekdal, M. (2004). Literatürdeki tasarım ilkelerine uygun olarak hazırlanmış multimedya ders yazılımının lise düzeyi fizik öğretiminde akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Küçük, M. (2006). İlköğretimde çoklu ortam ve bilgisayar kullanımının gerekliliği (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. (2011). Applying the science of learning to multimedia instruction. Psychology of Learning and Motivation, 55, 78-103.
  • Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2012). Fatih projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr adresinden 15.02.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Namlu, A. G. ve E. Ceyhan. (2002). Bilgisayar kaygısı: Üniversite öğrencileri üzerinde bir çalışma [Computer anxiety: A study on university students]. Eskisehir: Anadolu University Publishing.
  • Newstead, K. (1998). Aspects of children’s mathematics anxiety. Educational Studies in Mathematics, 36(1), 53-71.
  • Özgür, S. D. (2011). Türetimci çoklu ortamın öğretmen adaylarının öğrenme stillerine göre başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi ile öğretmen adaylarının ortama yönelik görüşleri (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Raupers, P. M. (2000). Effects of accommodating learning-style preferences on long-term retention of technology training content. National Forum of Applied Educational Research Journal, 13(2), 23-26
  • Rogers, P. L. (2001). Designing instruction for technology enhanced learning. London: Irm Pres.
  • Sümen, Ö. Ö. (2013). Geogebra yazılımı ile simetri konusunun öğretiminin matematik başarısı ve kaygısına etkisi (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2014). Güncel Türkçe sözlük. http://www.tdk.gov.tr adresinden 01.12.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Yekta, M. (2004). Çoklu ortam araçları kullanılmış web tabanlı uzaktan mesleki teknik eğitimin geleneksel mesleki teknik eğitime göre öğrenci başarısına etkisi, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, Ö. (2010). İlköğretim müfettişlerinin mesleki alanda teknoloji kullanımı ile bilgisayar kaygısı düzeyleri (Karadeniz bölgesi örneği) (Yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Yücel, C. Karadağ, E. ve Turan, S. (2013). TIMSS 2011 ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi, Eskişehir.
There are 41 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Hasan Çoruk

Recep Çakır

Publication Date January 19, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çoruk, H., & Çakır, R. (2017). The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(1), 1-27. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.286655
AMA Çoruk H, Çakır R. The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). April 2017;8(1):1-27. doi:10.16949/turkbilmat.286655
Chicago Çoruk, Hasan, and Recep Çakır. “The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8, no. 1 (April 2017): 1-27. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.286655.
EndNote Çoruk H, Çakır R (April 1, 2017) The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8 1 1–27.
IEEE H. Çoruk and R. Çakır, “The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 8, no. 1, pp. 1–27, 2017, doi: 10.16949/turkbilmat.286655.
ISNAD Çoruk, Hasan - Çakır, Recep. “The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8/1 (April 2017), 1-27. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.286655.
JAMA Çoruk H, Çakır R. The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2017;8:1–27.
MLA Çoruk, Hasan and Recep Çakır. “The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 8, no. 1, 2017, pp. 1-27, doi:10.16949/turkbilmat.286655.
Vancouver Çoruk H, Çakır R. The Effect of Multimedia Usage on Academic Achievement and Anxiety of Primary School Students. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2017;8(1):1-27.