Bu çalışmada farklı matematik öğretim programları esas alınarak yazılmış
olan matematik ders kitaplarının limit konusunda kullanmış oldukları örnek
türlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu yolla öğretim programlarında yaşanan
değişimin ders kitaplarına ve dolaylı olarak da sınıf içi uygulamalara olan
yansıması kullanılan örnekler vasıtasıyla resmedilmeye çalışılmıştır. Bu
kapsamda 2000-2001 eğitim-öğretim yılına ait 11. sınıf (lise 3) ders kitabı,
2009-2010 ve 2015-2016 eğitim-öğretim yıllarında okutulan 12. sınıf matematik
ders kitaplarının limit konusunda kullanmış oldukları örnekler incelenmiştir.
Ders kitaplarında limit konusunda kullanılan örnek türlerini tespit etmek için
Alkan (2016) tarafından geliştirilen örnek türlerine ait sınıflandırma
kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda ders kitaplarında
standart ve geliştirici örnek türlerine çokça yer verilmesine karşın başlangıç
ve örnek dışı örnek türlerine ise oldukça az yer verildiği tespit edilmiştir.
Bununla birlikte uç ve karşıt örneklere ise bu kitaplarda hiç yer verilmediği
görülmüştür. Başlangıç ve geliştirici örnekler 2009-2010 ve 2015-2016
yıllarında okutulan ders kitaplarında 2000-2001 yılında okutulan ders kitabına
göre daha fazla kullanılmıştır. Özellikle 2015-2016 eğitim-öğretim yılında
başlangıç örneklerine daha fazla yer verildiği ve limit konusunu günlük hayatla
ilişkilendirme yapıldığı görülmüştür.
In this study, it has been aimed to determine the example types on the
subject of limits that are used by mathematics textbooks that based on
different mathematics curriculum. In this way, the reflection of the change
emerged in the curriculums on textbooks and also on in-class implementations in
an indirect way are tried to be rendered through the examples. Within this
framework, the examples on the subject of limits given in the 11th grade
mathematics textbook (high school 3rd grade) of the academic year 2000-2001 and
12th grade mathematics textbook taught in the academic years of 2009-2010 and
2015-2016 have been examined. In order to determine the example types on the
subject of limits that are used in the textbooks, classification on example
types developed by Alkan (2016) has been used. In the direction of the research
findings, it has been determined that standard and improving examples are
frequently used in the textbooks despite the fact that start up examples and
non-examples are rarely used. In addition to this, it has been seen that
extreme and counter examples are not used in these books at all. Start up and
improving example are used more frequently in the books that were taught in the
years of 2009-2010 and 2015-2016 than the books taught in the years of
2000-2001. It has been seen that start up examples are given more place
particularly in the academic years of 2015-2016 and the subject of limits is
associated with daily life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 1 |