Bu araştırma matematik
dersinde veri işleme öğrenme alanına yönelik oluşan söylemleri matematiksel dil
çerçevesinde incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak belirlenmiştir. Çalışmanın
katılımcılarını yedi ortaokul matematik öğretmeni ve sınıf içindeki öğrencileri
oluşturmaktadır. Matematiksel dile yönelik matematiksel söylemleri tespit
edebilmek amacıyla yapılan bu araştırmada veri toplama yöntemi olarak gözlem
kullanılmıştır. Ayrıca veri işleme öğrenme alanına yönelik belirlenen matematik
dersleri, video kaydına alınarak araştırmanın verileri toplanmıştır. Video
kayıtlarına destek olması amacıyla veri işleme konu alanına yönelik her bir
derste alan notları tutulmuştur. Videolar yazılı doküman haline
getirildikten sonra, belirlenen söylem analizi çerçevesinde analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda veri işleme öğrenme alanına yönelik olarak; tanım yapma, görsel
ifadeleri anlama, problem kurma, problem çözmede strateji belirleme ve problem
çözmede sonuca ulaşma, matematiksel dil bağlamında ortaya çıkan
matematiksel söylemler olarak belirlenmiştir. Ayrıca matematiksel dil
kapsamındaki söylemler incelendiğinde, sınıf içindeki etkileşime göre Öğretmen,
Öğretmen-Sınıf, Öğretmen-Öğrenci, Öğrenci-Öğrenci olmak üzere farklı söylem
tiplerinin oluştuğu görülmektedir. Araştırmanın bulguları ışığında matematiksel
dili oluşturan matematiksel söylemlerin oluşmasına yönelik önerilerde
bulunulmuştur.
The goal of this study is to analyze the discourses
about statistics that occur in classrooms during mathematics lesson in the
scope of mathematical language. Case study is used in this study as a
qualitative research method. Sample of this study is consisted of seven
secondary school mathematics teachers and their students. In order to determine
the mathematical discourses about mathematical language, observation method is
used as data collection tool. On the other hand, classroom mathematics
discourse about statistics is recorded and data of the research are collected.
In order to support these video records, field notes are kept in every class
about data collection subject area. After turning videos into written
documents, they are analyzed in the frame of determined discourse analysis. At
the end of the research, discourse types that form the mathematical language
are determined to be; defining, understanding visual statements, forming
problem, determining strategy in problem solving and reaching result in problem
solving. Moreover, the
discourses in the mathematical language are examined, it is seen that different
types of discourse such as Teacher, Teacher-Class, Teacher-Student, Student-Student
are formed according to the interaction in the class. In the light of the research findings, suggestions
about mathematical discourses that form the mathematical language and about
discussion environments are made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |