This research
aimed to reveal the opinions of the prospective mathematics teachers who will
be the implementers of the program on the use of Modeling Activities within the
course of elective Mathematics Applications. Participants of the study were 42
prospective teachers enrolled in the Modeling in Teaching Mathematics course in
the 2016-2017 academic year, studying at a state university in the Black Sea
region. Thirteen weeks of theoretical and practical training on model, modeling
and problem solving with the help of modeling activities were given to the prospective
teachers within the framework of modeling perspectives. At the end of the training, prospective
teachers were asked an open-ended question to determine the experience gained
during the implementation of the modeling activities. The written answers to
this question were analyzed qualitatively. The findings of the study showed
that while prospective mathematics teachers positively thought on the use of
modeling activities in their own classrooms, they related this to mathematics
learning, individual development, associating mathematics with real life, and
contribution to success in international exams. On the other hand, they have
also drawn attention to the difficulties that affect classroom management and
the education system applied.
prospective mathematics teachers Modeling activities mathematics applications course modeling perspectives
Bu çalışmanın amacı matematik öğretiminde modelleme dersini alan son sınıf matematik öğretmeni
adaylarının göreve başladıklarında ortaokul ders programında yer alan seçmeli matematik uygulamaları dersinde bu
dersten öğrendiklerini uygulama noktasında görüş ve değerlendirmelerini ortaya
koymaktır. Çalışmanın katılımcıları, Karadeniz bölgesinde bir ilin devlet
üniversitesinde öğrenim gören, 2016-2017 eğitim öğretim yılında matematik
öğretiminde modelleme dersine kayıtlı kırk iki öğretmen adayıdır. Modelleme
perspektifine göre tasarlanan ders kapsamında matematik öğreniminde model,
modelleme ile modelleme etkinlikleri yardımıyla problem çözmeye yönelik
öğretmenlere on üç haftalık teorik ve uygulama içerikli bir eğitim verilmiştir.
Eğitimin sonunda, modelleme etkinliklerinin uygulanışı sırasında elde edilen
deneyimleri belirlemek amacıyla öğretmen adaylarına açık uçlu bir soru
sorulmuştur. Bu soruya verilen yazılı yanıtlar nitel olarak analiz edilmiştir.
Araştırmanın bulguları öğretmen adaylarının modelleme etkinliklerini
derslerinde kullanımı noktasında matematik öğrenimi, bireysel gelişim, matematiği
gerçek yaşamla ilişkilendirme ve uluslararası sınavlardaki başarıya olan olumlu
katkılarını vurgulamışlardır. Diğer taraftan sınıf yönetimini etkileyecek
olumsuzluklar ile uygulanan eğitim sisteminin ortaya koyduğu zorluklara da
ayrıca dikkat çekmişlerdir.
Modelleme etkinlikleri matematik öğretmeni adayları matematik uygulamaları dersi modelleme perspektifi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 2 |