Mathematics has a structure based on concepts and operations with a certain and logical order. The discovery of this order is one of the basic elements of doing meaningful mathematics. It is very important to prepare learning environment that allow students to connect and build relationships between mathematical concepts. In this study, “chaos game” which will enable students to build relations among patterns, probability, series and limits has been introduced in detail in the process of obtaining from irregular cases to regular cases. The Chaos game was explained in detail with examples and given some explanations on why the regular shapes formed at the end of the game. Moreover, some tasks that students will be able to use their abilities such as hypothesis, mathematical connections and deduction and to make connection among some mathematical concepts such as probability, measure, patterns and numbers were formed. Reflections from students about these tasks were also included. In this context, the tasks were applied to 44 freshman students who were attending the department of elementary mathematics education in an education faculty of a state university in Central Anatolia region and some reflections from these tasks were examined. Findings showed that the tasks enabled students to use their skills such as hypothesis, observation, mathematical connections and deduction. It was also determined that the tasks enabled students to make practice on some mathematical topics such as measurement, exponential numbers, probability and patterns.
Matematik belli bir düzen ve mantıksal sıralamaya sahip kavram ve işlemler üzerine kurulu bir yapıya sahiptir. Bu düzenin keşfedilmesi öğrencilerin anlamlı matematik yapmalarının temel unsurlarından biridir. Öğrencilerin anlamlı matematiksel ilişkileri görmelerine ve oluşturmalarına imkân verecek ortamların hazırlanması oldukça önemlidir. Bu çalışmada düzensiz olarak görülen bir durumdan düzenli geometrik şekillerin elde edilmesi sürecinde öğrencilerin örüntüler, olasılık, geometrik dizi ve seriler ile limit kavramları arasında ilişkiler kurmasını sağlayacak “Kaos oyunu” detaylı bir şekilde tanıtılmıştır. Kaos oyunu ve bu oyunun sonunda niçin düzenli şekillerin oluştuğu ayrıntılı bir şekilde incelenmiş ve örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Bunun yanında öğrencilerin hipotez kurma, ilişkilendirme, çıkarım yapma gibi becerilerini işe koşacağı ve olasılık, ölçme, örüntüler ve sayı dizileri gibi matematiksel kavramlar arasında ilişkiler kuracağı etkinlikler geliştirilmiş ve bu etkinliklere yönelik öğrencilerden yansımalara yer verilmiştir. Bu bağlamda ülkemizin İç Anadolu bölgesinde yer alan bir eğitim fakültesinde öğrenim gören 44 ilköğretim matematik öğretmenliği öğrencisine geliştirilen etkinlikler uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar etkinliklerin öğrencilerin hipotez kurma, gözlem yapma, ilişkilendirme ve çıkarım yapma gibi becerilerini kullanmalarına imkan verdiğini göstermektedir. Bunun yanında etkinliklerin öğrencilerin matematiğin ölçme, üslü sayılar, olasılık ve örüntüler konularında uygulamalar yapmalarını sağladığı tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 1 |