Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi Sürecinin Öğrencilerin Üniversiteye Uyum Durumlarına Etkisi

Yıl 2022, , 517 - 527, 29.12.2022
https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1198269

Öz

Üniversite eğitimi öğrenciler için yeni bir başlangıç olarak nitelendirilebilir. Bu sürece başlayan öğrenciler genellikle ailesinden ve alışkın olduğu ortamdan ayrılmak durumunda kalmaktadırlar. Üniversite birinci sınıfta yeni ortama uyum sağlama süreci başlamaktadır. Yapılan çalışmalar bireyler için kritik öneme sahip olan üniversiteye olan uyumu etkileyen farklı faktörler olduğunu göstermektedir. Bu çalışma pandemi sürecinin üniversite uyumuna olan etkisini belirlemeyi hedeflemektedir. Bu amaçla, 2020-2021 eğitim öğretim yılında pandemi nedeni ile zorunlu olarak uzaktan eğitim ile üniversite öğrenim hayatına başlayan ve ikinci sınıfta ilk kez yüz yüze eğitime gelen 64 üniversite öğrencisi ile 1. sınıfta üniversite hayatına yüz yüze başlayan 66 öğrencinin üniversiteye uyum durumları incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin üniversiteye uyum durumlarına cinsiyet, okudukları program, üniversite okurken yaşadıkları yer ve üniversiteye gelmeden önce yaşadıkları yerin etkisi incelenmiştir. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmada Sevinç-Tuhanioğlu (2017) tarafından geliştirilen Üniversiteye Uyum Ölçeği (ÜUÖ) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin üniversiteye uyum puanlarının ortalamanın üstünde olduğu görülmüştür. Pandemi nedeni ile öğrencilerin uzaktan eğitim ortamında öğrenim görmüş olmalarının, cinsiyetlerinin ve okudukları programın üniversiteye uyumu anlamlı olarak farklılaştırmadığı belirlenmiştir. Üniversite öncesinde ilçede yaşayan öğrencilerin, kişisel uyumlarının ve üniversiteye uyumlarının büyükşehirde yaşayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Üniversite okurken ilçede yaşayan öğrencilerin de il merkezinde yaşayan öğrencilere göre sosyal uyum ve üniversiteye uyum konusunda daha başarılı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aladağ Bayrak, Ö. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik ve sosyal uyumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Edirne.
  • Ceyhan, A. A. (2006). An investigations of adjustment levels of Turkish university students with respect to perceived communications skill levels. Social Behavior and Personality, 34(4), 367-380
  • Clinciu, A. L. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Social and Behavioral Sciences, 78, 718-722.
  • Er Türküresin, H. (2020). Covid-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 597-618. DOI: 10.37669/milliegitim.787509
  • Erdoğan, S., Şanlı, H.S. ve Bekir, HŞ. (2005). Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479-496.
  • Genç, S.Z., Engin, G. ve Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin lisansüstü öğrenci görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 41, 134-158.
  • Hillman, K (2005). The first year experience: The transition from secondary school to university and TAFE in Australia. Longitudinal Surveys of Australian Youth. Australian Goverment Department of Education Science and Training (DERST) Research Report 40.
  • Işık, E. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş, Üniversiteye Uyum, Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin Kariyer Karar Düzeylerine göre İncelenmesi. Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi. 24-26 Nisan. İstanbul.
  • Kaba, İ. ve Keklik, İ. (2016). Öğrencilerin üniversiteye uyumlarında psikolojik dayanıklılık ve psikolojik belirtiler. Hacettepe Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2) 98-113.
  • Karahan, T., Sakdoğan, M., Özkamalı, E., & Dicle, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum düzeylerinin denetim odağı ve atılganlık düzeyleri açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,(18),.Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25432/268335
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel
  • Konakçı, G., Özgürsoy Uran, B. N. & Uran, H. A. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumunu etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 11(2 Pt 1), 321-330. DOI: 10.2399/yod.20.663940
  • Kuzu, Y. (2020). Üniversiteyi yeni kazanan öğrencilerin pandemi kaynaklı uzaktan eğitime ilişkin hazırbulunuşlukları ve görüşleri. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2) , 103-135. DOI: 10.20493/birtop.818308
  • Lehmann, W. (2007). " I just didn't feel like I fit in": The role of habitus in university dropout decisions. Canadian Journal of Higher Education (CSSHE), 37(2), 89-110.
  • Öztürk, A. (2020). An investigation the perceived stress, university adjustment levels and academic grade average of freshman nursing university students. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, 2(3), 155-62.
  • Sertelin Mercan, Ç. & Yıldız, S. (2012). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 8(2), 135-154. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/iuhayefd/issue/8795/109919
  • Sevinç, S., & Gizir, C. A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1285-1308.
  • Sevinç-Tuhanioğlu, S. (2017). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumlarına katkı sağlayan bireysel ve çevresel faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı, Mersin.
  • Sözer, O. T., Özturk Dursun, S., Yortan, N., Güresen, U. ve Sakiroglu, M. (2020). Kişilik özellikleri, mizah tarzları ve üniversiteye uyum arasındaki doğrudan ve dolaylı ilişkiler: Mizah tarzlarının aracı rolü. Psikoloji Çalışmaları - Studies in Psychology, 40(2): 533–559. https://doi.org/10.26650/SP2019-0047
  • Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the causes and cures of student attrition. (2nd ed.) Chicago: University of Chicago Press.
  • Turgut M. N. A, Ertürk Ö. S, Karslı F., Şakiroğlu M. (2020). Algılanan stres ve üniversite yaşamına uyum ilişkisinde bir aracı değişken: ayrılık anksiyetesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 338-353. doi: 10.16986/HUJE.2018044072
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) Sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış. Global Media Journal: Turkish Edition, 11(21).206-223.
  • Ünal N.,Şanlıer N.,Şengil A.Z. (2021). Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluklarının ve uzaktan eğitime ilişkin deneyimlerinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 89 - 104. Doi: 10.33715/inonusaglik.812109 YOK, 2021. https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Özaydın Özkara 0000-0002-2011-1352

Orkun Özkara 0000-0003-0764-8128

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2022
Kabul Tarihi 29 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özaydın Özkara, B., & Özkara, O. (2022). Pandemi Sürecinin Öğrencilerin Üniversiteye Uyum Durumlarına Etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 7(2), 517-527. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1198269