Covid-19 Pandemisi Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimde Yaşadıkları Sorunlar
Yıl 2021,
Cilt: 6 Sayı: 2, 507 - 521, 27.12.2021
Emrah Kultas
,
Emir Feridun Çalışkan
Öz
Bu araştırmanın amacı, COVID-19 pandemisi sürecinde sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitimde yaşadıkları sorunları ortaya çıkarmaktır. Nicel araştırma yaklaşımına göre tasarlanan araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapan 246 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Verilerin analizinde ise betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda uzaktan eğitim sürecinde öğrenci katılımının yetersiz olduğu, derslerde istenilen düzeyde verimin alınamadığı, öğretmen ve öğrencilerin birtakım fiziksel ve teknolojik kaynak noktasında eksiklikler yaşadıkları, pandemi sonrası uzaktan eğitimden yararlanma konusunda ise istekli oldukları ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- Akdemir, O. (2011). Teaching math online: Current practices in Turkey. Journal of Educational Technology Systems, 39(1), 47- 64.
- Ally, M. (2019). Competency profile of the digital and online teacher in future education, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(2).
- Altıntaş Yüksel, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin covid-19 salgını sürecinde çevrim içi ders-uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ulakbilge, 57, 291–303.
- Altıparmak, M., Kapıdere, M. ve Kurt, İ. D. (2011). E-Öğrenme ve Uzaktan Eğitimde Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri. Akademik Bilişim 11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı içinde (319-327). Malatya.
- Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230.
- Balta, E. (2020). Kara Vebadan Koronavirüse Küreselleşme. http://www.academia.edu/download/62372357/Kara_Vebadan_Koronaviruse_Kuresellesme_Evren_Balta_-_Panorama 20200315-124058-1yjlm3i.pdf adresinden 15 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
- Bawane, J. & Spector, J. (2009). “Prioritization of online instructor roles: Implications for competency-based teacher education programs”, Distance Education, 30(3), 383-397.
- Can, E. (2020). Coronavirüs (COVID-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
- Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). COVID-19 sürecinde uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi. 49 (1), 273-292.
- Doğan, S. ve Koçak, E. (2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(14). 110-124.
- Emin, M. N. (2020). Koronavirüs salgını ve acil durumda eğitim. Seta/perspektif Nisan, 268, 1-4. https://setav.org/assets/uploads/2020/04/P268.pdf adresinden 21 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 Belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde eğı̇tı̇m: ı̇lkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ı̇lı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
- Geylan, T. (2020). Salgın sürecinde eğitim sisteminde karşılaşılan sorunlar ve beklentiler. https://www.turkegitimsen.org.tr/icerik_goster.php?Id=13798 adresinden 26 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (spss uygulamalı). Beta Basım Yayın.
Kavuk, E. ve Demirtaş, H.(2021). COVID-19 pandeminin gidişatını eğitimde geçirme. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi(e-ijpa), 1(1), 55-73.
- Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi Yayıncılık.
- Kızıltaş, Y. ve Çetinkaya Özdemir, E. (2021). Sınıf öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20 (80), 1896-1914.
- Ko, S. S. ve Rossen, S. (2017). Teaching online : A practical guide (4. baskı). NY: Routledge.
- Lau, J., Yang, B., & Dasgupta, R. (2020, 003 12). Will the coronavirus make online education go viral. https://www.timeshighereducation.com/features/will-coronavirus-make-online-education-go-viral adresinden 21 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020a). Bakan Selçuk, 23 Mart’ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detayları anlattı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktanegitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr adresinden 22 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020b). Bakan Selçuk, koronavirüs’e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden 22 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S. ve Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all Second-level education in Ireland during COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series Number 92.
- Moore, M. G. & Kearsley, G. (2012). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.
Özbek, Y. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital içerik ve teknolojiyi kullanma becerileri, Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Nevşehir.
- Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). COVID-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
- Özer, B. (1990). Uzaktan eğitim sisteminin evrensel yapısı. Kurgu Dergisi, 8, 569-594.
- Öztürk, B. (1999). Öğrenme ve öğretmede dikkat. Milli Eğitim Dergisi, 144, 51-58.
- Phelps, A. ve Vlachopoulos, D. (2020). Successful transition to synchronous learning environments in distance education: A research on entry-level synchronous facilitator competencies. Education and Information Technologies, 25(3), 1511-1527.
- Sağlık Bakanlığı (2020). COVID-19 (Sars-CoV-2 Enfeksiyonu) Rehberi. https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf adresinden 22 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- Solak, H. İ., Ütebay, G. ve Yalçın, B. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 41-52.
- UNESCO (2020). COVID-19 Educational disruption and response, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse adresinden 16 Ağustos 2020 tarihinde alınmıştır.
- Valentine, D. (2002). Distance learning: promises, problems, and possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(3).
- Varshneya, A.K. (2017). Distance Learning through ICT: Benefits and challenges . J Adv Res Eng & Edu, 2(3-4): 6-9.
- World Health Organization (WHO). (2020). Responding to community spread of COVID-19 : Interim guidance, https://www.who.int/docs/defaultsource/coronaviruse/20200307-responding-to COVID-19-communitytransmission-final.pdf adresinden 15 Ağustos 2021 tarihinde alınmıştır.
- Yıldız, E. ve Seferoğlu, S. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlilik algılarının incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 33-46.
- Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet.
- Yolcu, H. H. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
- Yüksel, E. A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin COVID-19 salgını sürecinde çevrim içi ders-uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 9(57), 291-303.