Research Article
BibTex RIS Cite

The examination of the 1929 high school physics textbook in terms of philosophy of physics and developments in physics

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 22, 26.06.2023
https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1141299

Abstract

The beginning of the 20th century is a politically critical year for Turkey and the world. There was a regime change in these years, and the Republic was established. Fundamental changes were made in the fields of education and culture as well as in the political areas. While the alphabet of the textbooks was Arabic and the language terms were Ottoman, the Latin alphabet was adopted, and a language revolution was made. In the world, it is a period of revolutions in terms of physics. It has been a century since theories such as quantum physics and relativity, in which the mechanistic view has been criticized, have changed our perspective on the world. The importance of the ideas put forward in this period in the technologies we use today and in current science is significant. For this reason, in the books written during this critical period in Turkey, how many developments in physical science were followed and how the terms changed were examined in this study. At the end of the study, except for the Aether view and periodic table, it was concluded that the 1929 book generally was up-to-date according to its period. The French influence was seen in the 1929 book. It has been seen that essential concepts in physics continue in the Newtonian view. But, electromagnetic waves and the “field approach” took place in this book.

References

  • Bolles, Edmund Blair (2008). Galileo’s Commandment An Anthology of Great Science Writings, translation to Turkish. Nermin Arık. Ankara: TUBİTAK Science Book Series.
  • Born, Max. (1995). Einsteins Theory of Relativity, translation to Turkish Celal Kapkın. İstanbul: Evrim Publishing
  • Bowenn, Glenn. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method, vol. 9, no. 2, 27-40.
  • Cohen, Louis, Manion Lawrance, Keith Morrison. (2007). Research Methods in Education, Sixth Edition, USA: Taylor & Francis Group.
  • Cushing, James T. (2006). Philosophical Concepts in Physics 1-2 The Historical Relation Between Philosophy and Scientific Theories. Translation to Turkish. B Özgür Sarıoğlu. İstanbul: Sabancı University.
  • Demirdağ, S. & Khalifa, M. (2020). The effects of westernization efforts on the Turkish education system. International Journal of Educational Research Review, 5 (3),165177 Özemre, Ahmet Yüksel (2005). XX. Yüzyılda Fiziğe Yön Verenler. İstanbul: Boğaziçi Yayınları
  • Science and Technic (2000). "Science and Technology in the 20th Century" January special supplement.
  • Serway, Reymond A, Robert J. Beichner (2002). Physics for Science and Engineering, Translation to 5. Edition (Translation. Ed. Kemal Çolakoğlu), Ankara: Palme Publishing Ünalan, Z (2011). Superconductivity, Science and Technic, 524: 24-33.
  • Yıldırım, Ali, Hasan Şimşek. 2011. Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınevi,

1929 Lise Fizik Ders Kitabının Fizik Felsefesi ve Fizikteki Gelişmeler Açısından İncelenmesi

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 22, 26.06.2023
https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1141299

Abstract

20.yüzyıl başlangıcı tüm Dünya için olduğu kadar Türkiye açısından politik açısından önemli bir yıldır. 29 Ekim 1923’de bir rejim değişikliği olmuştur ve Cumhuriyet ilan edilmiştir. Politik alanlarda da olduğu kadar eğitim ve kültürel alanlarda da köklü değişiklikler yapılmıştır. Ders kitaplarının alfabesi Arapça, terimler Osmanlıca iken, harf devrimi ile Latin alfabesine geçilmiştir ve dil devrimi ile de terimlerde değişiklikler yapılmıştır. Dünya’da ise o zamanlar fizik alanında devrimlerin yapıldığı zamanlardır. 20. Yüzyıl Mekanistik görüşün eleştirildiği, kuantum fiziği ve görelilik gibi teorilerin dünyaya bakış açımızı değiştirdiği bir yüzyıl olmuştur. Günümüzde kullandığımız teknolojilerde ve günümüz biliminde bu dönemde ortaya atılan teorilerin önemi çok büyüktür. Bu nedenle Türkiye'de bu kritik dönemde yazılan kitaplarda hem fizik bilimindeki gelişmelerin ne kadar takip edildiği hem de terimlerin nasıl değiştiği bu çalışmada incelenmiştir. Çalışmanın sonunda esir görüşü ve periyodik tablodaki bir elementin keşfi haricinde, genel olarak 1929 kitabının dönemine göre güncel sonucuna varılmıştır. 1929 kitabında Fransız etkisi görülmüştür. Fizikte önemli kavramların Newtoncu görüş veya mekanistik görüşte devam ettiği görülmüştür. Fakat elektromanyetik dalga ve alan görüşü de bu kitapta yer almaktadır.

References

  • Bolles, Edmund Blair (2008). Galileo’s Commandment An Anthology of Great Science Writings, translation to Turkish. Nermin Arık. Ankara: TUBİTAK Science Book Series.
  • Born, Max. (1995). Einsteins Theory of Relativity, translation to Turkish Celal Kapkın. İstanbul: Evrim Publishing
  • Bowenn, Glenn. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method, vol. 9, no. 2, 27-40.
  • Cohen, Louis, Manion Lawrance, Keith Morrison. (2007). Research Methods in Education, Sixth Edition, USA: Taylor & Francis Group.
  • Cushing, James T. (2006). Philosophical Concepts in Physics 1-2 The Historical Relation Between Philosophy and Scientific Theories. Translation to Turkish. B Özgür Sarıoğlu. İstanbul: Sabancı University.
  • Demirdağ, S. & Khalifa, M. (2020). The effects of westernization efforts on the Turkish education system. International Journal of Educational Research Review, 5 (3),165177 Özemre, Ahmet Yüksel (2005). XX. Yüzyılda Fiziğe Yön Verenler. İstanbul: Boğaziçi Yayınları
  • Science and Technic (2000). "Science and Technology in the 20th Century" January special supplement.
  • Serway, Reymond A, Robert J. Beichner (2002). Physics for Science and Engineering, Translation to 5. Edition (Translation. Ed. Kemal Çolakoğlu), Ankara: Palme Publishing Ünalan, Z (2011). Superconductivity, Science and Technic, 524: 24-33.
  • Yıldırım, Ali, Hasan Şimşek. 2011. Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınevi,
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Arzu Arslan Buyruk 0000-0001-8892-6972

Mustafa Gündüz 0000-0003-1706-9920

Early Pub Date June 25, 2023
Publication Date June 26, 2023
Submission Date July 6, 2022
Acceptance Date June 21, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Arslan Buyruk, A., & Gündüz, M. (2023). 1929 Lise Fizik Ders Kitabının Fizik Felsefesi ve Fizikteki Gelişmeler Açısından İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 8(1), 1-22. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1141299