The education system of the Ottoman empire has changed many times over the six centuries. This research was carried out by both conducting a literature review in terms of moral education and teacher in the Ottoman education system and examining the records of the State Archives Directorate, Ottoman Archives. By examining the Ottoman archive records, issues such as in which periods morality books were intensively printed, what sanctions and rewards morality teachers were subjected to for their successes and failures, and in which period teachers were subjected to examinations in order to teach ethics lessons in schools have been clarified. As a result of this analysis, it is understood that moral education differs between the pre and post Tanzimat periods in terms of both the resources used in the lessons and the teachers who teach moral lessons. With the Tanzimat period, these changes were observed in the areas of updating the education system, qualifications of teachers, and students' course outcomes. However, it can be said that in both periods, teachers reflected Islamic moral education and moral education was given great importance by the Ottoman state.
Teacher Education Morality Moral Education Ottoman Education System
Osmanlı devleti eğitim sistemi altı yüzyıllık süreç içerisinde birçok değişim göstermiştir. Bu araştırma Osmanlı eğitim sistemi ahlak eğitimi ve eğitmeni bakımından hem literatür taraması yapılarak hem de Devlet Arşivleri Başkanlığı, Osmanlı Arşivi kayıtları incelenerek gerçekleştirilmiştir. Osmanlı arşiv kayıtlarının incelenmesiyle birlikte hangi dönemlerde ahlak kitaplarının yoğun olarak basıldığı, ahlak dersi öğretmenlerinin başarı ve başarısızlıklarında ne gibi yaptırım ve ödüllere tabi tutulduğu, hangi dönemde öğretmenlerin okullarda ahlak dersi verebilmesi için sınava tabi tutulduğu gibi konular aydınlatılmıştır. Bu inceleme sonucunda tanzimat öncesi ve sonrası dönemler arasında ahlaki eğitimin hem derslerde kullanılan kaynaklar hem de ahlak dersini veren öğretmenler bakımından farklılıklar arz ettiği anlaşılmaktadır. Tanzimat dönemiyle birlikte bu değişimler eğitim sisteminin güncellenmesi, öğretmenlerin nitelikleri, öğrencilerin ders çıktılarına dair alanlarda gözlenmiştir. Ancak her iki dönemde de öğretmenlerin İslami ahlak eğitimini yansıttıkları ve Osmanlı devleti tarafından ahlaki eğitimin oldukça önemsendiği söylenebilir.
Çalışmada yer verilen, T.C. Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi kaynaklarının Osmanlı Türkçesinden çeviriyazısını hazırlayan Prof. Dr. Rıfat Günalan’a katkılarından dolayı teşekkürlerimi sunarım.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Değerler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |