Geographical indication is a process that has a great contribution to local economies and accordingly to national economies in terms of protecting local products in national economies and encouraging their production. It is important in terms of both increasing production in the region where the product is specific and developing employment opportunities. This study aims to analyse the place of geographically marked products in consumer habits in today's global world. For this purpose, firstly, the subject of geographical indication and concepts were discussed. Then, in order to obtain more concrete data, Selçuklu district of Konya province was preferred and consumer behaviours regarding the use of geographically marked products in this district were analysed. In the study, a survey was conducted among a certain number of consumers living in Selçuklu district of Konya province. The data obtained as a result of the survey were analysed and concrete results were obtained. These results are discussed in the conclusions and recommendations section, which is the last part of the study.
Coğrafi işaretleme ülke ekonomilerinde yerel ürünlerin korunması, üretimlerinin teşvik edilmesi bakımından yerel ekonomilere ve buna bağlı olarak da ülke ekonomilerine katkısı büyük olan bir süreçtir. Gerek ürünün özgü olduğu bölgede üretimin artması gerekse de istihdam olanaklarının gelişmesi bakımından önemlidir. Bu çalışma günümüzde küresel dünyada coğrafi işaretli ürünlerin tüketici alışkanlıklarında yeri analiz edilmek istenmiştir. Bunun için öncelikle coğrafi işaret konusu ile kavramlar ele alınmıştır. Sonrasında daha somut veriler elde edilebilmesi için Konya ili Selçuklu ilçesi tercih edilerek, bu ilçedeki coğrafi işaretli ürün kullanımına dair tüketici davranışları analiz edilmiştir. Çalışmada Konya ili Selçuklu ilçesinde yaşayan belli sayıdaki tüketicilere anket çalışması yapılmıştır. Yapılan anket sonucunda ulaşılan veriler analiz edilmiş ve somut sonuçlara ulaşılmıştır. Bu sonuçlar çalışmanın son bölümü olan sonuç ve öneriler bölümünde ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2024 |
Submission Date | January 19, 2024 |
Acceptance Date | July 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 3 |