BibTex RIS Cite

Okul Müdürlerinin Öğretmenleri Motive Etme Yaklaşımları

Year 2014, Volume: 1 Issue: 2, 0 - 0, 01.08.2014

Abstract

Araştırmanın amacı öğretmenlerin, genel okul müdürü olgusu ile görev yaptıkları okulda görevli okul müdürlerinin motivasyon yaklaşımlarını belirlemek ve aralarında anlamlı bir ilişkinin oluğ olmadığını saptamaktır. Araştırmanın evreni 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş ili Merkez ilçede bulunan ilkokul ve ortaokullarda görevli öğretmenler oluşturmaktadır Araştırmanın örneklemi evrenden seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 189 öğretmenden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak Başın ve Helvacı (2012) tarafından geliştirilen “Okul Müdürlerinin Öğretmenleri Motive Etme Yaklaşımlarını Belirleme” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya göre öğretmenlerin görev yatıkları okullarda görevli müdürlerin daha yüksek seviyede motivasyon yaklaşımların göstermeleri beklenmektedir. Demografik özelliklere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğuna dair kanıt bulunamamışken, genel müdür olgusu ile okul müdürlerine ilişkin öğretmen görüşleri arasında anlamlı farklığın olduğu görülmüştür.

School Principals’ Approaches to Motivate Teachers

Year 2014, Volume: 1 Issue: 2, 0 - 0, 01.08.2014

Abstract

The aim of the study is to define the school principals’ motivational
approaches in the light of teachers’ opinions and designate if there is a significant
difference between the tachears’ opinions regarding the their’ present school
principals’ motivational approcahes and the school principal perception in their
mind. Population of the study comprises the teachers working at state primary and secondary schools in the center of Kahramanmaras province during 2013-2014
academic year. The sample of the study consisted of 189 teachers who were selected
through random sampling method. The scale of "determining the approaches of
school principals to motive teachers" was used as a data collection tool. The scale
was developed by Basın and Helvacı in 2012. According to the research findings,
teachers expect their principals to use higher level of motivational approches. The
research indicates that there is no significant difference in terms of demographic
variables while there is a significant difference between the teachers’ opinions
regarding their present school principals the and school principal perception in their
mind.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA29ZT35UZ
Journal Section Research Article
Authors

Tuncay Yavuz Özdemir This is me

Seçil Eda Kartal This is me

Ramazan Yirci This is me

Publication Date August 1, 2014
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Özdemir, T. Y., Kartal, S. E., & Yirci, R. (2014). School Principals’ Approaches to Motivate Teachers. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2).