BibTex RIS Cite

An Evaluation of Pedagogical Formation Course Prospective Teachers’ Epistemological Beliefs in terms of Several Variables

Year 2017, Volume: 4 Issue: 2, 154 - 186, 01.08.2017

Abstract

In this study, epistemological beliefs of prospective teachers enrolled at
Pedagogical Formation Course were investigated in terms of gender, education level
and department variables. Survey method was used in the study and totally 864
students were included in the study. Data were obtained by using Epistemological
Beliefs Questionnaire- EBQ” developed by Chan ve Elliot (2004) and adapted into
Turkish by Apay (2011). The scale is a five-point Likert style scale. The items are
ranged from “Much agree” to “never agree”. The scale includes four subscales.
Cronbach alpha reliability coefficient of the overall scale was measured to be.78.
Cronbach Alpha reliability coefficients of the subscales were measured to be .77,
.74, .59 ve .52 respectively. Independent groups t test, One Way ANOVA, Levene
test, Mann Whitney U, and Kruskal Wallis H tests were used to analyze the data.
Study results revealed significant differences among prospective teachers in terms of
several variables

Pedagojik Formasyon Kursuna Kayıtlı Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi

Year 2017, Volume: 4 Issue: 2, 154 - 186, 01.08.2017

Abstract

Bu çalışmada pedagojik formasyon programına kayıtlı öğretmen adaylarının epistemolojik inançları cinsiyet, eğitim durumu ve mezun olunan bölüm türüne göre incelenmiştir. Tarama modeli kullanılan araştırmada, Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi pedagojik formasyon programına kayıtlı olan 864 öğretmen adayı yer almıştır. Veriler, Chan ve Elliot (2004) tarafından geliştirilen ve Aypay (2011) tarafından Türkçeye çevrilen “Epistemologi­cal Beliefs Questionnaire- EBQ” (Epis­temolojik İnançlar Ölçeği)’ ile toplanmıştır. Ölçek beşli likert tipindedir. Ölçek maddeleri çok katılıyorumdan hiç katılmıyoruma doğru derecelendirilmiştir. Ölçek dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin geneli için hesapla­nan Alpha katsayısı .78 olarak bulunmuştur. Öl­çeğin dört alt faktörü için hesaplanan Alpha kat­sayıları sırasıyla .77, .74, .59 ve .52’dir. Elde edilen veriler SPSS paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi, Levene testi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının görüşleri arasında ele alınan değişkenler açısından farklılıklar olduğu ortaya konulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA39BY22RB
Journal Section Research Article
Authors

MEHMET NURİ Gömleksiz This is me

AYŞE ÜLKÜ Kan This is me

AYSEL Murat This is me

Publication Date August 1, 2017
Submission Date August 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Murat, A. (2017). Pedagojik Formasyon Kursuna Kayıtlı Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 154-186.