Çalışmada, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak "Eleştirel Dinleme Tutum Ölçeği" geliştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini test etmek maksadıyla AFA (açımlayıcı faktör analizi) ve ölçeğin yapısını doğrulamak maksadıyla da DFA (doğrulayıcı faktör analizi) yapılmıştır. AFA ve DFA iki farklı gruba uygulanmıştır. AFA ve DFA çalışmaları için Fırat Üniversitesi (170 öğretmen adayı) ve Dicle Üniversitesi (192 öğretmen adayı) Eğitim Fakültelerinin, Türkçe ve İngilizce Öğretmenlikleri Bölümlerinde öğrenim görmekte olan toplam 362 öğretmen adayı dâhil edilmiştir. AFA sonucunda 32 maddeden oluşan ölçeğin 12 maddesi ölçekten çıkarılmıştır. Ölçek 20 maddeye indirgenmiştir. Ayrıca ölçeğin 5 alt faktörlü yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. 5 alt faktörlü yapının, toplam varyansın %62,52’sini açıkladığı görülmüştür. AFA’dan sonra DFA yapılmış, 5 alt faktörlü, 20 maddeden oluşan ölçme modelinin yapısı test edilmiştir. Ölçeğe ait maddelerin faktör yük değerlerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulguların ışığında, ölçeğin yapı geçerliği başarılı bir şekilde doğrulanmıştır. Ölçme aracının güvenirliğini değerlendirmek için Cronbach alfa (α) iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır ve ölçme aracının Cronbach alfa (α) iç tutarlılık katsayısının .892 olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç ölçme aracının güvenilir olduğunu ortaya koymuştur. Yapılan analizler (AFA, DFA ve güvenirlik çalışmaları) ölçme aracının kullanılabilir özellikte olduğunu belirlemiştir. Çalışma sonucunda 20 maddeli, 5 alt boyuttan oluşan “Eleştirel Dinleme Tutum Ölçeği” elde edilmiştir.
The study involved assessing the "Critical Listening Attitude Scale" for its validity and reliability. Exploratory factor analysis (EFA) was utilized to gauge the scale's construct validity, while confirmatory factor analysis (CFA) was employed to confirm its structure. These analyses were conducted separately on two distinct groups from Fırat University (comprising 170 teacher candidates) and Dicle University (comprising 192 teachers). In total, 362 teacher candidates from Turkish and English Language Teaching Departments at the Faculty of Education participated. EFA resulted in reducing the scale's initial 32 items to 20, revealing a structure with 5 sub-factors that explained 62.52% of the total variance. Following EFA, CFA affirmed the structure of the measurement model with 5 sub-factors and 20 items. The factor load values of the scale items were deemed acceptable, confirming its construct validity. To assess reliability, Cronbach's alpha (α) was calculated, yielding a coefficient of .892, indicating high internal consistency. Overall, the analyses (EFA, CFA, and reliability studies) indicated the scale's usability, resulting in the finalization of the "Critical Listening Attitude Scale" comprising 20 items and 5 sub-dimensions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | May 27, 2024 |
Acceptance Date | December 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |