Research Article
BibTex RIS Cite

Eleştirel Dinleme Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 151 - 173, 26.12.2024
https://doi.org/10.33907/turkjes.1490765

Abstract

Çalışmada, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak "Eleştirel Dinleme Tutum Ölçeği" geliştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini test etmek maksadıyla AFA (açımlayıcı faktör analizi) ve ölçeğin yapısını doğrulamak maksadıyla da DFA (doğrulayıcı faktör analizi) yapılmıştır. AFA ve DFA iki farklı gruba uygulanmıştır. AFA ve DFA çalışmaları için Fırat Üniversitesi (170 öğretmen adayı) ve Dicle Üniversitesi (192 öğretmen adayı) Eğitim Fakültelerinin, Türkçe ve İngilizce Öğretmenlikleri Bölümlerinde öğrenim görmekte olan toplam 362 öğretmen adayı dâhil edilmiştir. AFA sonucunda 32 maddeden oluşan ölçeğin 12 maddesi ölçekten çıkarılmıştır. Ölçek 20 maddeye indirgenmiştir. Ayrıca ölçeğin 5 alt faktörlü yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. 5 alt faktörlü yapının, toplam varyansın %62,52’sini açıkladığı görülmüştür. AFA’dan sonra DFA yapılmış, 5 alt faktörlü, 20 maddeden oluşan ölçme modelinin yapısı test edilmiştir. Ölçeğe ait maddelerin faktör yük değerlerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulguların ışığında, ölçeğin yapı geçerliği başarılı bir şekilde doğrulanmıştır. Ölçme aracının güvenirliğini değerlendirmek için Cronbach alfa (α) iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır ve ölçme aracının Cronbach alfa (α) iç tutarlılık katsayısının .892 olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç ölçme aracının güvenilir olduğunu ortaya koymuştur. Yapılan analizler (AFA, DFA ve güvenirlik çalışmaları) ölçme aracının kullanılabilir özellikte olduğunu belirlemiştir. Çalışma sonucunda 20 maddeli, 5 alt boyuttan oluşan “Eleştirel Dinleme Tutum Ölçeği” elde edilmiştir.

References

  • Beery, A. (1946). Listening activities in the elementary school. The Elementary English Review, 23(2), 69-79. https://www.jstor.org/stable/41382902
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.
  • Brown, J. I. (1954). How teachable is listening?. Educational Research Bulletin, 85-93. https://www.jstor.org/stable/1473241
  • Bidabadi, F. S. and Yamat, H. (2014). Strategies employed by ıranian efl freshman university students in extensive listening: a qualitative research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 27 (1), 23-41. doi:10.1080/09518398.2012.737042
  • Bohlken, B. (2000, Mart). Training Citizens in a Democratic Society to Listen Critically. Paper presentedat the Annual Meeting of the International Listening Association (20st, Virginia Beach, VA).
  • Browne, M. W. and Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32 (32), 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108451
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2020). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Celepoğlu, A. (2012). Dinleme. (L. Beyreli, Ed.). Yazılı ve sözlü anlatım (184-190). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chen, C. W. Y. (2017). Guided listening with listening journals and curated materials: a metacognitive approach. Innovation in Language Learning and Teaching, 13 (2), 133-146. https://doi.org/10.1080/17501229.2017.1381104
  • Cheung, G. W. and Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9 (2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
  • Çarkıt, C. ve Altun, K. (2020). Eleştirel dinleme/izleme özyeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (3), 711-717. https://doi.org/10.18506/anemon.616010
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49052/625770
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çöllü, E.F. ve Öztürk, Y.E. (2006). Örgütlerde inançlar-tutumların ölçüm yöntemleri ve uygulama örnekleri bu yöntemlerin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9 (1-2), 373-404. https://dergipark.org.tr/tr/pub/selcuksbmyd/issue/11297/135079
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları. (Doktora Tezi). YÖK tez merkezi. (205400).
  • Doğan, Y. ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99. https://doi.org/10.16916/aded.46766
  • Doğan, Y. (2016). Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (3), 211-216. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/420425
  • Erkek, G. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin eleştirel dinleme becerilerinin geliştirilmesi. (Doktora tezi). YÖK tez merkezi. (651399).
  • Field, A. (2000). Discovering Statistics Using SPSS for Windows. Sage Publications: New Delhi.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Hu, L. T. and Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structural analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6 (1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karamenderes, A. ve Siyez, D.M. (2022). Kariyere İlişkin Ebeveyn Destek Algısı Ölçeği (KİEDAÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 23(1), 35-49. https://doi.org/10.12984/egeefd.902340
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Katrancı, M. (2018). İlkokul öğrencilerine yönelik yazma kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Social And Humanities Sciences Research ,5 (24), 1544-1555. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.516
  • Kaya, M.F. (2013). Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 175-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/marucog/issue/475/3929
  • Kemiksiz, Ö. (2015). Türkçe öğretiminde eleştirel dinleme. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Özel Sayı, 2, 299-316. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erzisosbil/issue/45172/565562
  • Kincheloe, J. L., McLaren, P. and Steinberg, S. R. (2011). Critical pedagogy and qualitative research. The SAGE handbook of qualitative research, 163, 177. https://www.researchgate.net/publication/350611219_Critical_Pedagogy_and_Qualitative_Research
  • Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press.
  • Lorcu, F. (2020). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Melanlıoğlu, D. ve Karakuş Tayşi, E. (2013). Türkçe öğretim programında dinleme kazanımlarının ölçme değerlendirme yöntemleri bakımından sınıflandırılması. Dil ve Edebiyat Dergisi, 2 (6), 23-32. https://www.arastirmax.com/en/publication/dil-edebiyat-egitimi-dergisi/2/6/turkce
  • Melanlıoğlu, D. (2011). İlköğretim Türkçe öğretim programının dinleme türleri bakımından değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 65-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuefd/issue/8698/108632
  • Özbay, M. (2005). Sesle ilgili kavramlar ve konuşma. Millî Eğitim Dergisi, 168, 116-125. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/168/index3-ozbay.htm
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Purnamaningwulan, R.A. (2022). Listening journals to promote students’ critical thinking skills in an integrated listening-speaking course. Studies in English Language and Education, 9 (2), 744-760. https://pdfs.semanticscholar.org/ae98/9e2eb4f2617ad6c59430a6c4171306ea64f2.pdf
  • Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2022). Türkçe öğrenen yabancı öğrenciler için üretici dil becerisi öz yeterlilik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33 (1), 187-202. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1214107
  • Sheskin, D. J. (2004). Handbook of parametric and nonparametric statistical procedures. Boca Raton: Chapman and Hall /CRC.
  • Söylemez, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerine yönelik eleştirel temel dil becerileri ölçeklerinin geliştirilmesi (Doktora tezi). YÖK tez merkezi. (418249).
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Geçerlik ve Güvenirlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Multivariate statistics. Boston: Pearson Education.
  • Taşkın, Y. (2017). Öğretmen adayları için eleştirel dinleme tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Language Academy, 5(2), 116-128. https://toad.halileksi.net/olcek/ogretmen-adaylari-icin-elestirel-dinleme-tutum-olcegi/
  • Tatar, M. (2023). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki dinleme metinlerinin eleştirel dinleme ölçütleri bağlamında incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). YÖK tez merkezi. (833659).
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel.
  • Trace, J. (2013). Designing a task based critical listening construct for listening assessment. Second Language Studies, 32 (1), 59-111. https://www.hawaii.edu/sls/wp-content/uploads/2014/09/Trace-Jon.pdf
  • Yalçın, A. (2012). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuisletme/issue/32177/357061
  • Yıldız, D. ve Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 14-28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuusbd/issue/38311/399621
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçme Kuramı ve Güvenirlik Katsayıları. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/Guvenirlik.pdf. (Erişim:07.06.2023).
  • Yurdugül, H. (2006). The comparison of reliability coefficients in parallel, tau-equivalent, and congeneric measurements. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 15-37. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000127
  • Vandergrift, L. and Goh, C. C. M. (2012). Teaching and Learning Second Language Listening: Metacognition in Action. New York: Routledge.

Development of the Critical Listening Attitude Scale: Validity and Reliability Study

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 151 - 173, 26.12.2024
https://doi.org/10.33907/turkjes.1490765

Abstract

The study involved assessing the "Critical Listening Attitude Scale" for its validity and reliability. Exploratory factor analysis (EFA) was utilized to gauge the scale's construct validity, while confirmatory factor analysis (CFA) was employed to confirm its structure. These analyses were conducted separately on two distinct groups from Fırat University (comprising 170 teacher candidates) and Dicle University (comprising 192 teachers). In total, 362 teacher candidates from Turkish and English Language Teaching Departments at the Faculty of Education participated. EFA resulted in reducing the scale's initial 32 items to 20, revealing a structure with 5 sub-factors that explained 62.52% of the total variance. Following EFA, CFA affirmed the structure of the measurement model with 5 sub-factors and 20 items. The factor load values of the scale items were deemed acceptable, confirming its construct validity. To assess reliability, Cronbach's alpha (α) was calculated, yielding a coefficient of .892, indicating high internal consistency. Overall, the analyses (EFA, CFA, and reliability studies) indicated the scale's usability, resulting in the finalization of the "Critical Listening Attitude Scale" comprising 20 items and 5 sub-dimensions.

References

  • Beery, A. (1946). Listening activities in the elementary school. The Elementary English Review, 23(2), 69-79. https://www.jstor.org/stable/41382902
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.
  • Brown, J. I. (1954). How teachable is listening?. Educational Research Bulletin, 85-93. https://www.jstor.org/stable/1473241
  • Bidabadi, F. S. and Yamat, H. (2014). Strategies employed by ıranian efl freshman university students in extensive listening: a qualitative research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 27 (1), 23-41. doi:10.1080/09518398.2012.737042
  • Bohlken, B. (2000, Mart). Training Citizens in a Democratic Society to Listen Critically. Paper presentedat the Annual Meeting of the International Listening Association (20st, Virginia Beach, VA).
  • Browne, M. W. and Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32 (32), 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108451
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2020). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Celepoğlu, A. (2012). Dinleme. (L. Beyreli, Ed.). Yazılı ve sözlü anlatım (184-190). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chen, C. W. Y. (2017). Guided listening with listening journals and curated materials: a metacognitive approach. Innovation in Language Learning and Teaching, 13 (2), 133-146. https://doi.org/10.1080/17501229.2017.1381104
  • Cheung, G. W. and Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9 (2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
  • Çarkıt, C. ve Altun, K. (2020). Eleştirel dinleme/izleme özyeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (3), 711-717. https://doi.org/10.18506/anemon.616010
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49052/625770
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çöllü, E.F. ve Öztürk, Y.E. (2006). Örgütlerde inançlar-tutumların ölçüm yöntemleri ve uygulama örnekleri bu yöntemlerin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9 (1-2), 373-404. https://dergipark.org.tr/tr/pub/selcuksbmyd/issue/11297/135079
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları. (Doktora Tezi). YÖK tez merkezi. (205400).
  • Doğan, Y. ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99. https://doi.org/10.16916/aded.46766
  • Doğan, Y. (2016). Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (3), 211-216. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/420425
  • Erkek, G. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin eleştirel dinleme becerilerinin geliştirilmesi. (Doktora tezi). YÖK tez merkezi. (651399).
  • Field, A. (2000). Discovering Statistics Using SPSS for Windows. Sage Publications: New Delhi.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Hu, L. T. and Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structural analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6 (1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karamenderes, A. ve Siyez, D.M. (2022). Kariyere İlişkin Ebeveyn Destek Algısı Ölçeği (KİEDAÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 23(1), 35-49. https://doi.org/10.12984/egeefd.902340
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Katrancı, M. (2018). İlkokul öğrencilerine yönelik yazma kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Social And Humanities Sciences Research ,5 (24), 1544-1555. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.516
  • Kaya, M.F. (2013). Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 175-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/marucog/issue/475/3929
  • Kemiksiz, Ö. (2015). Türkçe öğretiminde eleştirel dinleme. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Özel Sayı, 2, 299-316. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erzisosbil/issue/45172/565562
  • Kincheloe, J. L., McLaren, P. and Steinberg, S. R. (2011). Critical pedagogy and qualitative research. The SAGE handbook of qualitative research, 163, 177. https://www.researchgate.net/publication/350611219_Critical_Pedagogy_and_Qualitative_Research
  • Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press.
  • Lorcu, F. (2020). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Melanlıoğlu, D. ve Karakuş Tayşi, E. (2013). Türkçe öğretim programında dinleme kazanımlarının ölçme değerlendirme yöntemleri bakımından sınıflandırılması. Dil ve Edebiyat Dergisi, 2 (6), 23-32. https://www.arastirmax.com/en/publication/dil-edebiyat-egitimi-dergisi/2/6/turkce
  • Melanlıoğlu, D. (2011). İlköğretim Türkçe öğretim programının dinleme türleri bakımından değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 65-78. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuefd/issue/8698/108632
  • Özbay, M. (2005). Sesle ilgili kavramlar ve konuşma. Millî Eğitim Dergisi, 168, 116-125. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/168/index3-ozbay.htm
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Purnamaningwulan, R.A. (2022). Listening journals to promote students’ critical thinking skills in an integrated listening-speaking course. Studies in English Language and Education, 9 (2), 744-760. https://pdfs.semanticscholar.org/ae98/9e2eb4f2617ad6c59430a6c4171306ea64f2.pdf
  • Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2022). Türkçe öğrenen yabancı öğrenciler için üretici dil becerisi öz yeterlilik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33 (1), 187-202. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1214107
  • Sheskin, D. J. (2004). Handbook of parametric and nonparametric statistical procedures. Boca Raton: Chapman and Hall /CRC.
  • Söylemez, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerine yönelik eleştirel temel dil becerileri ölçeklerinin geliştirilmesi (Doktora tezi). YÖK tez merkezi. (418249).
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Geçerlik ve Güvenirlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Multivariate statistics. Boston: Pearson Education.
  • Taşkın, Y. (2017). Öğretmen adayları için eleştirel dinleme tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Language Academy, 5(2), 116-128. https://toad.halileksi.net/olcek/ogretmen-adaylari-icin-elestirel-dinleme-tutum-olcegi/
  • Tatar, M. (2023). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki dinleme metinlerinin eleştirel dinleme ölçütleri bağlamında incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). YÖK tez merkezi. (833659).
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel.
  • Trace, J. (2013). Designing a task based critical listening construct for listening assessment. Second Language Studies, 32 (1), 59-111. https://www.hawaii.edu/sls/wp-content/uploads/2014/09/Trace-Jon.pdf
  • Yalçın, A. (2012). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuisletme/issue/32177/357061
  • Yıldız, D. ve Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 14-28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuusbd/issue/38311/399621
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçme Kuramı ve Güvenirlik Katsayıları. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/Guvenirlik.pdf. (Erişim:07.06.2023).
  • Yurdugül, H. (2006). The comparison of reliability coefficients in parallel, tau-equivalent, and congeneric measurements. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 15-37. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000127
  • Vandergrift, L. and Goh, C. C. M. (2012). Teaching and Learning Second Language Listening: Metacognition in Action. New York: Routledge.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied and Developmental Psychology (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Murat Tuncer 0000-0001-9136-6355

Fatih Kamçı 0000-0002-0511-8628

Publication Date December 26, 2024
Submission Date May 27, 2024
Acceptance Date December 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Tuncer, M., & Kamçı, F. (2024). Eleştirel Dinleme Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Journal of Educational Studies, 11(2), 151-173. https://doi.org/10.33907/turkjes.1490765