Modern forestry education in the Ottoman Empire began in 1858. Graduates of the Forestry School mainly worked in exploration and production jobs. Technical forestry activities have been constantly postponed due to the limited number of graduates of the forestry school, the inability of the forest administration to fully organize locally, and the inadequacy of conservation services. About 50 years after the opening of the Forestry School, Hoca Ali Rıza Efendi brought up the issue of raising practitioner (ameli) personnel who will carry out maintenance, zoning, and afforestation in forests. Veith, who served as a Forestry Consultant during the First World War, supported this idea. Thus, the first one was opened in Hendek in 1915 and the second one was opened in Islahiye in 1917. However, the difficulties brought by the war negatively affected educational activities. Hendek Forest Surgery School was moved first to Adapazarı and then to Beykoz. Islahiye Forest Surgery School was transferred first to Adana and then to Beykoz. Although a total of about 60 students applied to Islahiye Forest Surgery School in two semesters, only 15 students graduated. However, it does not matter whether the number of graduates of these schools is more or less. The important thing is that it has been implemented. Forest technician schools were established with this experience in the Republican Period. Assistant engineers and forest technicians have made a great contribution to forestry in Turkey.
Osmanlı Devleti’nde modern ormancılık eğitimi 1858 yılında başlamıştır. Orman Mektebi’nden mezun olanlar ağırlıklı olarak keşif ve üretim işlerinde görev almıştır. Orman mektebinin sınırlı sayıda mezun vermesi, orman idaresinin yerelde tam olarak teşkilatlanamaması ve koruma hizmetlerinin yetersiz kalması nedeniyle teknik ormancılık faaliyetleri sürekli ötelemiştir. Orman Mektebi’nin açılışından yaklaşık 50 yıl sonra Hoca Ali Rıza Efendi ormanlarda bakım, imar ve ağaçlandırma yapacak uygulayıcı (ameli) elaman yetiştirilmesini gündeme getirmiştir. Birinci Dünya Savaşı yıllarında Orman Müşaviri olarak görev yapan Veith bu fikri desteklemiştir. Böylece ilki 1915 yılında Hendek’te ikincisi 1917 yılında Islahiye’de Orman Ameliyat Mektebi açılmıştır. Ancak savaşın getirdiği zorluklar eğitim faaliyetlerini olumsuz etkilemiştir. Hendek Orman Ameliyat Mektebi önce Adapazarı’na sonra Beykoz’a taşınmıştır. Islahiye Orman Ameliyat Mektebi ise önce Adana’ya sonra Beykoz’a nakledilmiştir. Islahiye Orman Ameliyat Mektebine iki dönemde toplam 60 civarında talebe başvurduğu halde sadece 15 talebe mezun olmuştur. Ancak bu mekteplerden mezun olanların azlığı veya çokluğundan ziyade uygulamaya geçilmiş olması önemlidir. Cumhuriyet Dönemi’nde orman tekniker okulları bu tecrübeyle kurulmuştur. Mühendis muavini ve orman teknikerleri Türkiye ormancılığına büyük katkı sağlamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Forest Industry Engineering |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |