Research Article
BibTex RIS Cite

Kaynaştırma Öğrencisi Olan Sınıf Öğretmenlerinin Okuma Güçlüğü İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 128 - 136, 05.08.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC)’de kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. KKTC’de kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf öğretmenlerine okuma güçlüğü ile ilgili görüşlerini ortaya koymak için araştırmacılar tarafından hazırlanıp, uzman görüşü alınan görüşme soruları yöneltilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu KKTC’nin Gazimağusa bölgesindeki bir ilkokulda görev yapan 10 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen verilerin analiz edilmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne ile ilgili görüşleri tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğü yaşayan öğrencilere Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) uyguladıkları, genelde bireysel çalışmalar yürüttükleri, okuma güçlüğünün nedenlerinin öğrencinin hazırbulunuşluğunun olmaması ve ailelerin ilgisizliği olarak belirledikleri, bireysel değerlendirme yaptıkları, fakat öğrencilerin gelişim süreci ile ilgili ayrı bir değerlendirme yapmadıkları belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, ilgili alanyazın ışında tartışılarak uygulama ve ileri araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. Anahtar kelimeler: Kaynaştırma öğrencisi, sınıf öğretmenleri, okuma güçlüğü.

References

  • Akyol, H. (2011). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç., & Rasinski, T. V. (2014). Okumayı değerlendirme: Öğretmenler için kolay ve pratik bir yol. Ankara: Pegem Akademi.
  • Altun, T., & Uzuner, G. F. (2016). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 44, 33-49.
  • Altun, T., Ekiz, D., & Odabaşı, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları okuma güçlüklerine ilişkin nitel bir araştırma. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 17, 80-101.
  • Anderson, R. C., Hiebert, E. H., Scott, J. A., &Wilkinson, I. A. G. (1985). Becoming a nation of readers: the report of the commission on reading. UK: The National Academy of Education.
  • Balcı, E. (2019). Disleksi hakkında öğretmen görüşleri ve karşılaştıkları sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 162-179.
  • Başar, M., & Göncü, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüyle ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 185-206.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetler ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 35-47.
  • Bender, W., N. (2012). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri. (H. Sarı, Çev. Edt.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Christo, C., Davis, J., & Brock, S. E. (2009). Identifying, assessing, and treating dyslexia at school. US: Springer.
  • Çaycı, B., & Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Çuhadar, Y. (2006). İlköğretim okulu 1-5. sınıflarda kaynaştırma eğitimine tabi olan öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanması, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili olarak sınıf öğretmenlerin ve yöneticilerin görüşlerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Zonguldak.
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3P metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
  • Doğan, B. (2013). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne ilişkin bilgileri ve okuma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilme düzeyleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 20-33.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 128 - 136, 05.08.2021

Abstract

References

  • Akyol, H. (2011). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç., & Rasinski, T. V. (2014). Okumayı değerlendirme: Öğretmenler için kolay ve pratik bir yol. Ankara: Pegem Akademi.
  • Altun, T., & Uzuner, G. F. (2016). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 44, 33-49.
  • Altun, T., Ekiz, D., & Odabaşı, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları okuma güçlüklerine ilişkin nitel bir araştırma. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 17, 80-101.
  • Anderson, R. C., Hiebert, E. H., Scott, J. A., &Wilkinson, I. A. G. (1985). Becoming a nation of readers: the report of the commission on reading. UK: The National Academy of Education.
  • Balcı, E. (2019). Disleksi hakkında öğretmen görüşleri ve karşılaştıkları sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 162-179.
  • Başar, M., & Göncü, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüyle ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 185-206.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetler ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 35-47.
  • Bender, W., N. (2012). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri. (H. Sarı, Çev. Edt.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Christo, C., Davis, J., & Brock, S. E. (2009). Identifying, assessing, and treating dyslexia at school. US: Springer.
  • Çaycı, B., & Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Çuhadar, Y. (2006). İlköğretim okulu 1-5. sınıflarda kaynaştırma eğitimine tabi olan öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanması, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili olarak sınıf öğretmenlerin ve yöneticilerin görüşlerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Zonguldak.
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3P metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
  • Doğan, B. (2013). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne ilişkin bilgileri ve okuma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilme düzeyleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 20-33.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Türkan Gökalp This is me 0000-0001-8874-2460

Başak Bağlama 0000-0001-7982-8852

Publication Date August 5, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Gökalp, T., & Bağlama, B. (2021). Kaynaştırma Öğrencisi Olan Sınıf Öğretmenlerinin Okuma Güçlüğü İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 128-136.