Research Article
BibTex RIS Cite

Fizik Dersi 2018 Öğretim Programının Öğeleri açısından Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Durum Çalışması

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 113 - 124, 04.07.2022
https://doi.org/10.55107/turksosbilder.1079598

Abstract

Bu araştırmanın amacı, 2018 yılında Yenilenen Fizik dersi öğretim programına yönelik, ders öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma Betimsel nitelikte olan özel durum yöntemidir. Araştırma, Muğla İlinde bulunan Fen Liseleri fizik öğretmenleri ile Anadolu liselerinde görev yapmakta olan fizik öğretmenleri ile yürütülmüştür.

Fizik dersi öğretmenleri ile yapılan görüşmelerde, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri analiz tekniklerinden betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Öğretmenlerin Fizik dersi öğretim programına yönelik görüşleri doğrultusunda, bulgular yorumlanmıştır.

Analizler sonucunda, elde edilen bulgularda; Programının olumlu yönleri olarak öğrencilerin matematiksel işlemler yapması asgari düzeye indirilmiş konu yoğunluğu azaltılarak günlük hayatla ilişkilendirilmeye çalışıldığını ifade etmişlerdir. Programın Fen liseleri ve Anadolu liseleri adı altında iki farklı öğretim programın olması programının zayıf yönüdür. Ayrıca öğrencilere değerler eğitimi verilmesi gerektiğini, ancak ders saatinin az olması ve buna bağlı olarak konu sayısının fazlalığı, konu yetiştirmeye çalışılırken programın tam anlamıyla uygulamada sıkıntı yaşadıklarını ifade etmişlerdir.

References

  • Abir, M. (2013), 2013 İlkokullar ve Ortaokullar Fen Bilimleri Dersi Öğretim programlarının Öğretmen görüşlerine göre Değerlendirilmesi Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, ( Yüksek Lisans Tezi), Muğla
  • Ayvacı, H. Ş. ve Er, S. (2009). Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Yapılandırmacı Kurama Göre Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi,3(2), 212-225.
  • Bacanlı, H. (2011). Eğitim Psikolojisi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Boyacı, K. (2010), 2005 İlköğretim 6. 7. Ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Programın Uygulanmasında Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. ġ., Çoruhlu, T. ve Yamak, S. (2014). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabının güncellenen 2013 öğretim programında yer alan kazanımlara ve kazanımlarda verilen sınırlamalara uygunluğunun araştırılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(2),
  • Çerçi, A. (2005). Türkçe öğretiminde öğrenmeyi öğrenme stratejilerinin öğrencilerin anlama düzeylerine etkisi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dülgeroğlu, Ġ. (2010). Yeni öğretim programına göre hazırlanan ortaöğretim 9.sınıf Fizik ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi: Kocaeli ili örneği. Gazi Üniversitesi, Yüksek lisans tezi, Ankara.
  • Ekmen, C. ve Bakar, E. (2018). İlköğretimde öğretim programları ve ders kitaplarında dijital yetkinliğin yeri.Milli Eğitim Dergisi, 48 (221),5-35.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Günbatar, Serap (2003); “Fizik Eğitiminde Elektrik ve Manyetizma Konularındaki Anlaşılması Zor Kavramlar için Model ve Benzetme Geliştirilmesi,’’ Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köklü, Niğmet (2009); “Elektrik Konularının Öğretiminde, Pedagojik-Analojik Modellerin Öğrenci Başarısına Etkisi,’’ Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kör, Sevim Ayas (2006); ‘’İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinde ‘ Yaşamımızdaki Elektrik’ Ünitesinde Görülen Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Bütünleştirici Öğrenme Kuramına Dayalı Geliştirilen Materyallerin Etkisi,’’ Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Lederman, N. G. 1992. Students’AndTeachers’ Conceptions of The Nature of Science: A Review of TheResearch. Journal of Research in ScienceTeaching, 29(4), 331-359
  • MEB, (2018); Orta Öğretim Fizik Dersi Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi(2.Baskı).Ankara:Pegem Akademi.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Özdemir, S. (2013). Türk Eğitim Sisteminin Yapısı, Eğilimleri ve Sorunları. Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (2.baskı). 7-52 Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (2. Baskı).Ankara: Pegem Akademi
  • Pajares, M.(1999) Journal of EducationalPsychology, Vol. 91(1), Mart S, 50-61
  • Sağlık, M. A. ve Aldan Karademir, Ç. (2019). Teknoloji ve tasarım dersi 2018 öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of QualitativeResearch in Educaition, 7(1), 302-319. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.14m
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 113 - 124, 04.07.2022
https://doi.org/10.55107/turksosbilder.1079598

Abstract

References

  • Abir, M. (2013), 2013 İlkokullar ve Ortaokullar Fen Bilimleri Dersi Öğretim programlarının Öğretmen görüşlerine göre Değerlendirilmesi Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, ( Yüksek Lisans Tezi), Muğla
  • Ayvacı, H. Ş. ve Er, S. (2009). Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Yapılandırmacı Kurama Göre Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi,3(2), 212-225.
  • Bacanlı, H. (2011). Eğitim Psikolojisi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Boyacı, K. (2010), 2005 İlköğretim 6. 7. Ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Programın Uygulanmasında Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. ġ., Çoruhlu, T. ve Yamak, S. (2014). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabının güncellenen 2013 öğretim programında yer alan kazanımlara ve kazanımlarda verilen sınırlamalara uygunluğunun araştırılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(2),
  • Çerçi, A. (2005). Türkçe öğretiminde öğrenmeyi öğrenme stratejilerinin öğrencilerin anlama düzeylerine etkisi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dülgeroğlu, Ġ. (2010). Yeni öğretim programına göre hazırlanan ortaöğretim 9.sınıf Fizik ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi: Kocaeli ili örneği. Gazi Üniversitesi, Yüksek lisans tezi, Ankara.
  • Ekmen, C. ve Bakar, E. (2018). İlköğretimde öğretim programları ve ders kitaplarında dijital yetkinliğin yeri.Milli Eğitim Dergisi, 48 (221),5-35.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Günbatar, Serap (2003); “Fizik Eğitiminde Elektrik ve Manyetizma Konularındaki Anlaşılması Zor Kavramlar için Model ve Benzetme Geliştirilmesi,’’ Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köklü, Niğmet (2009); “Elektrik Konularının Öğretiminde, Pedagojik-Analojik Modellerin Öğrenci Başarısına Etkisi,’’ Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kör, Sevim Ayas (2006); ‘’İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinde ‘ Yaşamımızdaki Elektrik’ Ünitesinde Görülen Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Bütünleştirici Öğrenme Kuramına Dayalı Geliştirilen Materyallerin Etkisi,’’ Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Lederman, N. G. 1992. Students’AndTeachers’ Conceptions of The Nature of Science: A Review of TheResearch. Journal of Research in ScienceTeaching, 29(4), 331-359
  • MEB, (2018); Orta Öğretim Fizik Dersi Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi(2.Baskı).Ankara:Pegem Akademi.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Özdemir, S. (2013). Türk Eğitim Sisteminin Yapısı, Eğilimleri ve Sorunları. Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (2.baskı). 7-52 Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (2. Baskı).Ankara: Pegem Akademi
  • Pajares, M.(1999) Journal of EducationalPsychology, Vol. 91(1), Mart S, 50-61
  • Sağlık, M. A. ve Aldan Karademir, Ç. (2019). Teknoloji ve tasarım dersi 2018 öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of QualitativeResearch in Educaition, 7(1), 302-319. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.14m
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Avni Aytekin 0000-0001-6616-7813

Publication Date July 4, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Aytekin, A. (2022). Fizik Dersi 2018 Öğretim Programının Öğeleri açısından Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Durum Çalışması. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 113-124. https://doi.org/10.55107/turksosbilder.1079598