Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilimlerde Araştırma Süreci ve Aşamalarına Kuramsal Bir Bakış

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 22 - 38, 10.07.2023

Öz

Bu çalışmada özellikle bilimsel araştırmaya yeni başlayan lisansüstü öğrenciler için sosyal bilimlerde bilimsel araştırmaların sürecine ilişkin detaylı bilgi sağlanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda bilimsel araştırmada; araştırma konusunun belirlenmesi, araştırma probleminin yazılması, literatür taraması süreçleri ele alınmıştır. Araştırmanın çıkış noktası bilimsel araştırma sürecine yeni başlayanlara bu süreçte kolaylık sağlayacağı düşüncesidir. Bilimsel araştırmada konu belirlemek ve o konuya ilişkin yeni ve özgün fikir üretebilmesi araştırmacının analitik düşünme becerisine bağlıdır. Konunun belirlenmesinden sonra problemin tanımlanması aşamasında yine araştırmacının dikkat etmesi gereken önemli adımlar bulunmaktadır. Çünkü araştırma problemi konuya olan ilgi ile başlayıp, araştırmanın merkezinde yer almaktadır. Doğru soruların sorulması araştırmacının doğru cevap bulmasına yardımcı olur. Bilimsel araştırmalarda dikkat edilmesi gereken diğer önemli bir adım da literatürün taranmasıdır. Çünkü yeninin ortaya konabilmesi eskinin iyi bilinmesine bağlıdır. Bu nedenle literatür doğru şekilde taranmadan araştırmaya başlamak doğru değildir.

Kaynakça

  • Adhikari, G. R. (2020). Strategies for selecting a research topic. Mining Engineers’ Journal, 22(1), 27-31.
  • Alvesson, M. & Sandberg, J. (2011). Generating research questions through problematization. Academic Management Review, 36, 247‑71.
  • Avan, B. I. (2000). Point of entry into research--problem orientation. Journal of the Pakistan Medical Association, 50(8), 279-82.
  • Bedeian, A. G. (1996). Lessons learned along the way: Twelve suggestions for optimizing career success. In P. J. Frost & M. S. Taylor (Eds.), Rhythms of academic life: Personal accounts of careers in academia (pp. 3-9). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Bhatti, J. A., Akhtar, U. Raza, A. A. & Ejaz, K. (2012). Selecting research topic. Journal of the Pakistan Medical Association, 62(2), 184-186.
  • Cargill, M., & O'Connor, P. (2009). Writing scientific research articles: strategy and steps. Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
  • Clifford, W. (2014). The values of educational research to the classroom teacher. The Journal of Educational Research, 16(3), 172-178. https://doi.org/10.1080/00220671.1927.10879779
  • Day, R. A., & Gastel, B. (2006). How to write and publish a scientific paper. Westport, CT: Greenwood Press.
  • Foote, M. (2009). The proof of the pudding: how to report results and write a good discussion. Chest, 135(3), 866-868. DOI: 10.1378/chest.08-2613.
  • Glasman-Deal, H. (2010). Science research writing for non-native speakers of English. London, UK: Imperial College Press.
  • Hart, C. (1998). Doing a literature review: Releasing the social science research imagination. London, UK: Sage Publications.
  • Hofmann, A. H. (2014). Scientific writing and communication: papers, proposals, and presentations. New York, NY: Oxford University Press.
  • Igwenagu, Ch. (2016). Fundamentals of research methodology and data collection. LAP Academic Publishing.
  • Irny, S. I., & Rose, A. A. (2005). Designing a Strategic Information Systems Planning Methodology for Malaysian Institutes of Higher Learning (isp- ipta), Issues in Information System, 6(1), 325-331. Jones, R. (2003). Choosing a research question. Asia Pacific Family Med, 2, 42‑44.
  • Kabir, S. M. S. (2016). Basic Guidelines for Research. Md. Javed Rahim Book Zone Publication.
  • Kuhn, T. S. (1962). The structure of scientific revolutions. University of Chicago Press.
  • Kumar, S. (2011). Research methodology. SAGE Publications. Levy, Y., & Ellis, T. J. (2006). A systems approach to conduct an effective literature review in support of information systems research. Informing Science Journal, 9, 181-212. Retrieved from http://www.inform.nu/Articles/Vol9/V9p181-212Levy99.pdf (31.07.2021)
  • Livari, J., Hirschheim, R., & Klein, H. K. (2004). Towards a distinctive body of knowledge for information systems experts: Coding ISD process knowledge in two IS journals. Information Systems Journal, 14(4), 313-342. Luse, A., Menecke, B. E. & Townsend, A. M. (2012). Selecting a research topic: a framework for doctoral students. International Journal of Doctoral Studies, 7, 143-152. Reynolds, P. (2007). A primer in theory construction. Pearson Education.
  • Rienecker, L & Jorgense PS. 2015. Formulating a research question: From topic to focus and question. In: The Good Paper – A Handbook for Writing Papers in Higher Education, PHi Business Solutions Ltd. Shaw, J. (1995). A schema approach to the formal literature review in engineering theses. System, 23(3), 325-335.
  • Shoket, M. (2014). Research Problem: Identification and Formulation. International Journal of Research (IJR), 1(4), 512 – 518.
  • Single, P. B., 2010, Demystifying Dissertation Writing: A Streamlined Process from Choice of Topic to Final Text, Stylus Publishing, Sterling, Virginia. Wallwork, A. (2016). English for writing research papers. New York, NY: Springer.
  • Webster, J., & Watson, R. T. (2002). Analyzing the past to prepare for the future: Writing a literature review. MIS Quarterly, 26(2), 13-23.
  • Vieira, R. F., Lima, R. C. & Mizubuti, E. S. G. (2019). How to write the discussion section of a scientific article. Acta Scientiarum. Agronomy, 41, 1-11. Doi: 10.4025/actasciagron.v41i1.42621.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Ercan Gül 0000-0002-8191-2647

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gül, Y. E. (2023). Sosyal Bilimlerde Araştırma Süreci ve Aşamalarına Kuramsal Bir Bakış. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 22-38.