Research Article
BibTex RIS Cite

The Study on the Development of The Basic Psychological Needs Scale Specific to Distance Physical Education

Year 2021, , 1 - 9, 30.06.2021
https://doi.org/10.32706/tusbid.926646

Abstract

The aim of this study is to develop a scale that can determine the basic psychological needs in physical education lessons through distance education. 494 middle school students aged between 11-15 (xage = 12.41, df = .89) participated in the study by filling out the form prepared on the online platform. In the findings obtained, a 3-factor structure with 9 items emerged through Explanatory Factor Analysis. This structure could explain 52.08% of the total variance. The internal consistency values of the factors are .81 for the Competence dimension, .77 for the Relatedness dimension and .83 for the Autonomy dimension, while it is .90 for the total of the scale. The fit indices obtained in the results of the Confirmatory Factor Analysis performed afterwards appeared as x2 =84.12, df=23; x2 /df= 3.65, NNFI = .98, CFI = .99, RMSEA = .07.
As a result, it can be said that the Basic Psychological Needs Scale Specific to Distance Physical Education is a valid and reliable tool. The scale is developed specifically for Turkish culture that can determine the basic psychological needs of students under pandemic conditions.

References

  • Ada, E. N., Comoutos, N., Bal, S. İ., ve Pehlevan, Z. (2020). Beden eğitimi dersine yönelik durumsal güdülenme, tutum ve içsel konuşma arasindaki ilişki. Sport Sciences, 15(4), 53-66.
  • Boiché, J., Sarrazin, P.G., Grouzet, F.M., Pelletier, L.G., ve Chanal, J.P. (2008). Students’ motivational profiles and achievement outcomes in physical education: A self-determination perspective. Journal of Educational Psychology, 100, 688–701. doi:10.1037/0022-0663.100.3.688
  • Bülbül, A., ve Akyol, G . (2021). Sporda psikolojik ihtiyaçlar durum ölçeği (SPİDÖ): Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalişmasi . Spor Bilimleri Dergisi , 31 (4) , 163-173 . DOI: 10.17644/sbd.782132
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi: istatistik, araştirma deseni SPSS uygulamalari ve yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cheon, S. H. ve Reeve, J. (2013). Do The benefits from autonomy-supportive pe teacher training programs endure?: A one-year follow-up investigation, Psychology of Sport and Exercise, 14, (4): 508-518, ISSN 1469-0292, https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.02.002
  • Cox, A., Duncheon, N., ve McDavid, L. (2009). Peers and teachers As sources of relatedness perceptions, motivation, and affective responses in physical education. Research Quarterly for Exercise & Sport, 80(4), 765-773.
  • Deci, E. ve Ryan, R. (2000). The "What" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry. 11. 227-268. 10.1207/S15327965PLI1104_01.
  • Durmaz M. ve Akkuş, R. (2016). Eğitim alanında öz belirleme kuramı perspektifinden matematik kaygısı, motivasyon ve temel psikolojik ihtiyaçlar. Eğitim ve Bilim 41 (183).
  • Ersöz, G., Öztürk, M., Kilinç, F., Koşkan, Ö., ve Çetinkaya, E. (2012). Sporcuların güdüsel yönelimlerinin bazi değişkenlere göre incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 15-26.
  • Erturan-Ilker, G. (2014). Psychological well-being and motivation in a Turkish physical education context. Educational Psychology in Practice, 30(4), 365-379.
  • Filiz, B. (2019). Beden Eğitimi ve spor eğitiminde sosyal sorumluluk programlari ve türkiye’deki yeri. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 30 (1), 1-14, doi.org/10.17644/sbd.394546
  • García-Hermoso A., Alonso-Martínez A. M., Ramírez-Vélez R., Pérez-Sousa M. Á., Ramírez-Campillo R., ve Izquierdo M. (2020). Association of physical education with improvement of health-related physical fitness outcomes and fundamental motor skills among youths: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatr. 174(6) doi:10.1001/jamapediatrics.2020.0223
  • George, D. ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows: Step by step. Allyn & Bacon, USA.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştirma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karakoç, F.Y.ve Dönmez, L.. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası. 13: 39-49. Doi:10.25282/ted.228738.
  • Kazak, Z. (1995). Sporda güdülenme ölçeği-SGÖ’nin Türk sporculari için güvenirlik ve geçerlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 191-206.
  • Kelecek, S., Altıntaş, A. ve Aşçı, F.H. (2010). Motivational orientations of elite volleyball players: Gender and qualification differences. 11th International Sport Science Congress Abstract Book, 10-12 November, Antalya, 102-103, Türkiye.
  • Kline, R. B. (2013). Exploratory and confirmatory factor analysis, Içinde Y. Petscher ve C. Schatsschneider, (Ed.), Applied quantitative analysis in the social sciences (171- 207). New York: Routledge.
  • Kesici, Ş., Üre, Ö., Bozgeyikli, H., ve Sünbül, A.M. (2003) Temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği, VII. Ulusal PDR Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya
  • Ntoumanis, N. (2002). Motivational clusters in a sample of British physical education classes. Psychology of Sport and Exercise, 3(3), 177–194. doi:10.1016/S14690292(01)00020-6
  • Ntoumanis, N., ve Standage, M. (2009). Motivation in physical education classes: A self-determination theory perspective. School Field, 7(2), 194–202.
  • Ryan, M. R. ve Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, Theory, practices, and future directions, Contemporary Educational Psychology, 61, 101860, ISSN 0361-476X, https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860.
  • Ryan, R. M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of Personality, 63 ,397-427.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L.(2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. The American Psychologist. 55: 68-78. Doi: 10.1037/0003-066X.55.1.68.
  • Ryan, R. M., Deci, E. L., ve Vansteenkiste, M. (2016). Autonomy and autonomy disturbances in self- development and psychopathology: Research on motivation, attachment, and clinical process. Içinde D. Cicchetti (Ed), Developmental psychopathology, 1 (pp. 385-438) Hoboken, NJ: John Wiley ve Sons Inc.
  • Ryan, R. M., ve Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publications.
  • Slemp, G. R., Kern, M. L., Patrick, K. J., ve Ryan, R. M. (2018). Leader autonomy support in the workplace: A meta-analytic review. Motivation and Emotion,42, 706–724
  • Sun, H., ve Chen, A. (2010). An examination of sixth graders’ self-determined motivation and learning in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 29, 262–277. doi:10.1123/jtpe.29.3.262
  • Sun,H. , Li, W. ve Shen, B. (2017). Learning in physical education: A self-determination theory perspective . Journal of Teaching in Physical Education 36 (3), 277-291
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th Ed). Needham Heights: Allyn ve Bacon
  • Turkay, H., Mumcu, H.E., Çeviker, A., Güngöz, E. ve Özlü, K.(2019). Beden eğitiminde temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 39 (2).
  • Vallerand, R.J., ve Losier, G.F. (1999). An integrative analysis of intrinsic and extrinsic motivation in sport. Journal of Applied Sport Psychology, 11, 142–169. doi:10.1080/10413209908402956
  • Vansteenkiste, M., ve Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23, 263–280
  • Vasconcellos, D., Parker, P. D., Hilland, T., Cinelli, R., Owen, K. B., Kapsal, N., Lee, J., Antczak, D., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., ve Lonsdale, C. (2020). Self-Determination theory applied to physical education: A systematic review and meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1444–1469. https://doi.org/10.1037/edu0000420
  • Vasquez, A. C., Patall, E. A., Fong, C. J., Corrigan, A. S., ve Pine, L. (2016). Parent autonomy support, academic achievement, and psychosocial functioning: A meta-analysis of research. Educational Psychology Review,28, 605–644.
  • Vlachopoulos, S. P., Asci, F. H., Cid, L., Ersoz, G., González-Cutre, D., Moreno-Murcia, J. A., ve Moutão, J. (2013). Cross-cultural invariance of the basic psychological needs in exercise scale and need satisfaction latent mean differences among Greek, Spanish, Portuguese and Turkish samples. Psychology of Sport and Exercise, 14(5), 622-631.
  • Yu, S., Levesque-Bristol, C., ve Maeda, Y. (2018). General Need for autonomy and subjective well-being: A meta-analysis of studies in the US and East Asia. Journal of Happiness Studies,19, 1863–1882.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik indeksinin kullanımı. 14. Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.

Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması

Year 2021, , 1 - 9, 30.06.2021
https://doi.org/10.32706/tusbid.926646

Abstract

Bu çalışmanın amacı uzaktan eğitim yoluyla yapılan beden eğitimi dersindeki temel psikolojik ihtiyaçları değerlendirebilen bir ölçek geliştirmektir. Araştırmaya yaşları 11-15 (xyaş =12.41, ss =.89) arasında değişen 494 ortaokul öğrencisi çevrimiçi platformda hazırlanan formu doldurarak katılmıştır. Elde edilen bulgularda, Açımlayıcı Faktör Analizi aracılığıyla 9 maddeli 3 faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Bu yapı toplam varyansın %73.03’ünü açıklayabilmiştir. Faktörlere ait iç tutarlık değerleri ise, Yeterlik boyutu için .81, İlişkili olma boyutu için .77 ve Özerklik boyutu için .83 iken, ölçeğin toplamı için .90’dır. Ardından yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarında elde edilen uyum indeksleri ise x2 =84.12, sd=23; x2 /sd= 3.65, NNFI=.98, CFI=.99, RMSEA= .07 şeklinde ortaya çıkmıştır.
Sonuç olarak, Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir araç olduğu söylenebilir. Ölçek, öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarını pandemi koşullarında belirleyebilen ve Türk kültürüne özgü geliştirilmiş bir ölçektir.

References

  • Ada, E. N., Comoutos, N., Bal, S. İ., ve Pehlevan, Z. (2020). Beden eğitimi dersine yönelik durumsal güdülenme, tutum ve içsel konuşma arasindaki ilişki. Sport Sciences, 15(4), 53-66.
  • Boiché, J., Sarrazin, P.G., Grouzet, F.M., Pelletier, L.G., ve Chanal, J.P. (2008). Students’ motivational profiles and achievement outcomes in physical education: A self-determination perspective. Journal of Educational Psychology, 100, 688–701. doi:10.1037/0022-0663.100.3.688
  • Bülbül, A., ve Akyol, G . (2021). Sporda psikolojik ihtiyaçlar durum ölçeği (SPİDÖ): Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalişmasi . Spor Bilimleri Dergisi , 31 (4) , 163-173 . DOI: 10.17644/sbd.782132
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi: istatistik, araştirma deseni SPSS uygulamalari ve yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cheon, S. H. ve Reeve, J. (2013). Do The benefits from autonomy-supportive pe teacher training programs endure?: A one-year follow-up investigation, Psychology of Sport and Exercise, 14, (4): 508-518, ISSN 1469-0292, https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.02.002
  • Cox, A., Duncheon, N., ve McDavid, L. (2009). Peers and teachers As sources of relatedness perceptions, motivation, and affective responses in physical education. Research Quarterly for Exercise & Sport, 80(4), 765-773.
  • Deci, E. ve Ryan, R. (2000). The "What" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry. 11. 227-268. 10.1207/S15327965PLI1104_01.
  • Durmaz M. ve Akkuş, R. (2016). Eğitim alanında öz belirleme kuramı perspektifinden matematik kaygısı, motivasyon ve temel psikolojik ihtiyaçlar. Eğitim ve Bilim 41 (183).
  • Ersöz, G., Öztürk, M., Kilinç, F., Koşkan, Ö., ve Çetinkaya, E. (2012). Sporcuların güdüsel yönelimlerinin bazi değişkenlere göre incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 15-26.
  • Erturan-Ilker, G. (2014). Psychological well-being and motivation in a Turkish physical education context. Educational Psychology in Practice, 30(4), 365-379.
  • Filiz, B. (2019). Beden Eğitimi ve spor eğitiminde sosyal sorumluluk programlari ve türkiye’deki yeri. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 30 (1), 1-14, doi.org/10.17644/sbd.394546
  • García-Hermoso A., Alonso-Martínez A. M., Ramírez-Vélez R., Pérez-Sousa M. Á., Ramírez-Campillo R., ve Izquierdo M. (2020). Association of physical education with improvement of health-related physical fitness outcomes and fundamental motor skills among youths: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatr. 174(6) doi:10.1001/jamapediatrics.2020.0223
  • George, D. ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows: Step by step. Allyn & Bacon, USA.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştirma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karakoç, F.Y.ve Dönmez, L.. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası. 13: 39-49. Doi:10.25282/ted.228738.
  • Kazak, Z. (1995). Sporda güdülenme ölçeği-SGÖ’nin Türk sporculari için güvenirlik ve geçerlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 191-206.
  • Kelecek, S., Altıntaş, A. ve Aşçı, F.H. (2010). Motivational orientations of elite volleyball players: Gender and qualification differences. 11th International Sport Science Congress Abstract Book, 10-12 November, Antalya, 102-103, Türkiye.
  • Kline, R. B. (2013). Exploratory and confirmatory factor analysis, Içinde Y. Petscher ve C. Schatsschneider, (Ed.), Applied quantitative analysis in the social sciences (171- 207). New York: Routledge.
  • Kesici, Ş., Üre, Ö., Bozgeyikli, H., ve Sünbül, A.M. (2003) Temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği, VII. Ulusal PDR Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya
  • Ntoumanis, N. (2002). Motivational clusters in a sample of British physical education classes. Psychology of Sport and Exercise, 3(3), 177–194. doi:10.1016/S14690292(01)00020-6
  • Ntoumanis, N., ve Standage, M. (2009). Motivation in physical education classes: A self-determination theory perspective. School Field, 7(2), 194–202.
  • Ryan, M. R. ve Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, Theory, practices, and future directions, Contemporary Educational Psychology, 61, 101860, ISSN 0361-476X, https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860.
  • Ryan, R. M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of Personality, 63 ,397-427.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L.(2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. The American Psychologist. 55: 68-78. Doi: 10.1037/0003-066X.55.1.68.
  • Ryan, R. M., Deci, E. L., ve Vansteenkiste, M. (2016). Autonomy and autonomy disturbances in self- development and psychopathology: Research on motivation, attachment, and clinical process. Içinde D. Cicchetti (Ed), Developmental psychopathology, 1 (pp. 385-438) Hoboken, NJ: John Wiley ve Sons Inc.
  • Ryan, R. M., ve Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publications.
  • Slemp, G. R., Kern, M. L., Patrick, K. J., ve Ryan, R. M. (2018). Leader autonomy support in the workplace: A meta-analytic review. Motivation and Emotion,42, 706–724
  • Sun, H., ve Chen, A. (2010). An examination of sixth graders’ self-determined motivation and learning in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 29, 262–277. doi:10.1123/jtpe.29.3.262
  • Sun,H. , Li, W. ve Shen, B. (2017). Learning in physical education: A self-determination theory perspective . Journal of Teaching in Physical Education 36 (3), 277-291
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th Ed). Needham Heights: Allyn ve Bacon
  • Turkay, H., Mumcu, H.E., Çeviker, A., Güngöz, E. ve Özlü, K.(2019). Beden eğitiminde temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 39 (2).
  • Vallerand, R.J., ve Losier, G.F. (1999). An integrative analysis of intrinsic and extrinsic motivation in sport. Journal of Applied Sport Psychology, 11, 142–169. doi:10.1080/10413209908402956
  • Vansteenkiste, M., ve Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23, 263–280
  • Vasconcellos, D., Parker, P. D., Hilland, T., Cinelli, R., Owen, K. B., Kapsal, N., Lee, J., Antczak, D., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., ve Lonsdale, C. (2020). Self-Determination theory applied to physical education: A systematic review and meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1444–1469. https://doi.org/10.1037/edu0000420
  • Vasquez, A. C., Patall, E. A., Fong, C. J., Corrigan, A. S., ve Pine, L. (2016). Parent autonomy support, academic achievement, and psychosocial functioning: A meta-analysis of research. Educational Psychology Review,28, 605–644.
  • Vlachopoulos, S. P., Asci, F. H., Cid, L., Ersoz, G., González-Cutre, D., Moreno-Murcia, J. A., ve Moutão, J. (2013). Cross-cultural invariance of the basic psychological needs in exercise scale and need satisfaction latent mean differences among Greek, Spanish, Portuguese and Turkish samples. Psychology of Sport and Exercise, 14(5), 622-631.
  • Yu, S., Levesque-Bristol, C., ve Maeda, Y. (2018). General Need for autonomy and subjective well-being: A meta-analysis of studies in the US and East Asia. Journal of Happiness Studies,19, 1863–1882.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik indeksinin kullanımı. 14. Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Derleme
Authors

Elif Nilay (daşdan) Ada 0000-0002-8817-6136

Publication Date June 30, 2021
Submission Date April 23, 2021
Acceptance Date May 27, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA (daşdan) Ada, E. N. (2021). Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.32706/tusbid.926646
AMA (daşdan) Ada EN. Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. June 2021;5(1):1-9. doi:10.32706/tusbid.926646
Chicago (daşdan) Ada, Elif Nilay. “Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 5, no. 1 (June 2021): 1-9. https://doi.org/10.32706/tusbid.926646.
EndNote (daşdan) Ada EN (June 1, 2021) Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 5 1 1–9.
IEEE E. N. (daşdan) Ada, “Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 1–9, 2021, doi: 10.32706/tusbid.926646.
ISNAD (daşdan) Ada, Elif Nilay. “Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 5/1 (June 2021), 1-9. https://doi.org/10.32706/tusbid.926646.
JAMA (daşdan) Ada EN. Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2021;5:1–9.
MLA (daşdan) Ada, Elif Nilay. “Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 5, no. 1, 2021, pp. 1-9, doi:10.32706/tusbid.926646.
Vancouver (daşdan) Ada EN. Uzaktan Eğitime Özgü Beden Eğitimi Dersi Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2021;5(1):1-9.


Flag Counter