Research Article
BibTex RIS Cite

School of Physical Education and Sports Dance Self-Efficacy of Students and the Relationship Between Healthy Life Styles

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 61 - 72, 28.12.2022
https://doi.org/10.32706/tusbid.1091697

Abstract

In this study, it was aimed to examine the relationship between dance self-efficacy and healthy lifestyle behaviors according to some variables of the School of Physical Education and Sports students who took rhythm training and dance lessons. The sample of the study consisted of a total of 334 students, 123 women and 211 men selected studying at Afyon Kocatepe University School of Physical Education and Sports in the 2019-2020 academic year. In the research, the relational scanning model was used. In the current study, the Personal Information Form, the "Self-Efficacy Scale for ancers" and the "Healthy Lifestyle Behaviors Scale II" was used as a data collection tool. The demographic characteristics of the participants was presented as descriptive statistics. The independent samples t-test and the one-way ANOVA was used to determine the differences between groups. In addition, Bonferroni Post-Hoc test as one of the multiple comparison tests to determine the source of the difference as a result of the ANOVA and the Pearson correlation analysis were used to determine the relationships between variables. The level of significance was taken as α = .05. As a result of the study, significant differences were found in the dance self-efficacy scores of the School of Physical Education and Sports students in terms of gender, department and grade variables. In addition, in terms of healthy lifestyle behaviors of the participants, a significant difference was found only in the physical activity sub-dimension according to the gender variable and no difference was found in the other sub-dimensions, department and class variables. It was also noted that there is a moderately significant positive correlation between students' dance self-efficacy and healthy lifestyle behaviors.

References

  • Acar, S., Gülnar, M. (2018). Bilgisayar öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı özyeterlik algılarının web 2.0 teknolojileri kullanma durumlarına göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2(1): 54-65.
  • Adana, F., Türk, G., Yıldırım, B., Yeşilfidan, D., (2019). Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili faktörler. Medical Sciences (NWSAMS), 14(1): 11-21. DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.1.1B0062
  • Aksoy, T., Uçar, H. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2): 53-67.
  • Bahar, Z., Beşer, A., Gördes, N., Ersin, F., Kıssal, A. (2008). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1): 1-13.
  • Bandura, A. (1977) Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 34(2): 191-215.
  • Cihangiroğlu, Z., Deveci, S. E. (2011). Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 16(2): 78-83.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000) Research Methods in Education. 5th Edition, Routledge Falmer, London.http://dx.doi.org/10.4324/9780203224342
  • Çebi, M., İmamoğlu, O. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin cinsiyete göre sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Spor Eğitim Dergisi, 2(1): 12-20.
  • Dishman, R. K. (1982). Compliance / adherence in healthrelated exercise. Health Psychology, 1: 237-267.
  • Eroymak, S., Özkan, O., Yeşilaydın, G., Yılmaz, M. E. (2018). Sağlık Yönetimi bölümü öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3): 2382-2402. DOI: 10.17218/hititsosbil.411283
  • Gökyer, N., Karakaya-Cirit, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 8(2): 135-151. DOI: 10.17984/adyuebd.429830
  • Gökyer, N., Bakcak, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri: Elazığ ili örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3): 82-98.
  • Gömleksiz, M., Yakar, B., Pirinçci, E. (2020). Tıp Fakültesi öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili faktörler. Dicle Tıp Dergisi, 47(2): 347-358. DOI: 10.5798/dicletip.755736
  • Hergüner, G., Son, O. (2019). İnovatif Spor Ve Sağlık Yönetimi. Güven Plus Grup Danışmanlık A.Ş. Yayınları, İstanbul.
  • Kafkas, M. E., Kafkas, A. Ş., Acet, M. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin sağlıklı yaşam biçimi davranış düzeylerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2): 47-55.
  • Kaya, D. G.(2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin özyeterlik, imgeleme ve görsel bellekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneği), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 123s, Ankara.
  • Küçük-Yetgin, M., & Agopyan, A. (2017). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3): 177-184. DOI: 10.1501/Sporm_0000000323
  • Ödemiş, M. (2020). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin dans özyeterlik seviyesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(3): 19-25.
  • Tanık, B. (2016). Öğrenme Psikolojisi. Yediiklim, Ankara.
  • Turan, Z. (2016). Üniversite öğrencilerinin dans özyeterlikleri üzerine bir çalışma. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 16: 33-46.
  • Tuygar, Ş. F., & Arslan, M. (2015). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2): 59-66.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. (2.Baskı). Detay, Ankara.
  • Walker, S. N., Hill-Polerecky, D. M. (1996). Psychometric evaluation of the health-promoting lifestyle profile II. Unpublished manuscript, University of Nebraska Medical Center, 13: 120-126.
  • World Health Organization. (2014). Global status report on noncommunicable diseases. World Health Organization, Geneva.
  • Yalçınkaya, M., Gök-Özer, F., Karamanoğlu, A. Y. (2007). Sağlık çalışanlarında sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6): 409-420.
  • Yazıcı, A.G. & Özdemir, K. (2020). The Importance of sports education towards social alienation in the process of transition from agricultural society to industrial society (Theory and research in sport sciences, Editor, Özgür Karataş, 1st ed.).

Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 61 - 72, 28.12.2022
https://doi.org/10.32706/tusbid.1091697

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ritim eğitimi ve dans dersi alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin bazı değişkenlere göre dans özyeterlik ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu çalışmaya 2019-2020 eğitim-öğretim yılı Afyon Kocatepe Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören 123’ü kadın, 211’i erkek olmak üzere toplam 334 öğrenci katılmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, “Dans Özyeterlik Ölçeği” ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II” kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerinin yanında, gruplar arası farkın belirlenmesi için bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Ayrıca varyans analizi sonucunda farkın kaynağının tespiti için çoklu karşılaştırma testlerinden Bonferroni Post-Hoc test, değişkenler arası ilişkileri belirlemede ise Pearson korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p=.05 olarak esas alınmıştır. Araştırma sonucunda, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre dans özyeterlik puanlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bunun yanı sıra katılımcıların sağlıklı yaşam biçimi davranışları açısından yalnıza fiziksel aktivite alt boyutunda cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık tespit edilmiş olup diğer alt boyutlarda, bölüm ve sınıf değişkenlerinde bir farklılığa rastlanılmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin dans özyeterlikleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında ise pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu kaydedilmiştir.

References

  • Acar, S., Gülnar, M. (2018). Bilgisayar öğretim teknolojileri bölümü öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı özyeterlik algılarının web 2.0 teknolojileri kullanma durumlarına göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2(1): 54-65.
  • Adana, F., Türk, G., Yıldırım, B., Yeşilfidan, D., (2019). Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili faktörler. Medical Sciences (NWSAMS), 14(1): 11-21. DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.1.1B0062
  • Aksoy, T., Uçar, H. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2): 53-67.
  • Bahar, Z., Beşer, A., Gördes, N., Ersin, F., Kıssal, A. (2008). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1): 1-13.
  • Bandura, A. (1977) Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 34(2): 191-215.
  • Cihangiroğlu, Z., Deveci, S. E. (2011). Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 16(2): 78-83.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000) Research Methods in Education. 5th Edition, Routledge Falmer, London.http://dx.doi.org/10.4324/9780203224342
  • Çebi, M., İmamoğlu, O. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin cinsiyete göre sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Spor Eğitim Dergisi, 2(1): 12-20.
  • Dishman, R. K. (1982). Compliance / adherence in healthrelated exercise. Health Psychology, 1: 237-267.
  • Eroymak, S., Özkan, O., Yeşilaydın, G., Yılmaz, M. E. (2018). Sağlık Yönetimi bölümü öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3): 2382-2402. DOI: 10.17218/hititsosbil.411283
  • Gökyer, N., Karakaya-Cirit, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 8(2): 135-151. DOI: 10.17984/adyuebd.429830
  • Gökyer, N., Bakcak, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri: Elazığ ili örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3): 82-98.
  • Gömleksiz, M., Yakar, B., Pirinçci, E. (2020). Tıp Fakültesi öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili faktörler. Dicle Tıp Dergisi, 47(2): 347-358. DOI: 10.5798/dicletip.755736
  • Hergüner, G., Son, O. (2019). İnovatif Spor Ve Sağlık Yönetimi. Güven Plus Grup Danışmanlık A.Ş. Yayınları, İstanbul.
  • Kafkas, M. E., Kafkas, A. Ş., Acet, M. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin sağlıklı yaşam biçimi davranış düzeylerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2): 47-55.
  • Kaya, D. G.(2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin özyeterlik, imgeleme ve görsel bellekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneği), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 123s, Ankara.
  • Küçük-Yetgin, M., & Agopyan, A. (2017). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3): 177-184. DOI: 10.1501/Sporm_0000000323
  • Ödemiş, M. (2020). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin dans özyeterlik seviyesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(3): 19-25.
  • Tanık, B. (2016). Öğrenme Psikolojisi. Yediiklim, Ankara.
  • Turan, Z. (2016). Üniversite öğrencilerinin dans özyeterlikleri üzerine bir çalışma. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 16: 33-46.
  • Tuygar, Ş. F., & Arslan, M. (2015). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2): 59-66.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. (2.Baskı). Detay, Ankara.
  • Walker, S. N., Hill-Polerecky, D. M. (1996). Psychometric evaluation of the health-promoting lifestyle profile II. Unpublished manuscript, University of Nebraska Medical Center, 13: 120-126.
  • World Health Organization. (2014). Global status report on noncommunicable diseases. World Health Organization, Geneva.
  • Yalçınkaya, M., Gök-Özer, F., Karamanoğlu, A. Y. (2007). Sağlık çalışanlarında sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6): 409-420.
  • Yazıcı, A.G. & Özdemir, K. (2020). The Importance of sports education towards social alienation in the process of transition from agricultural society to industrial society (Theory and research in sport sciences, Editor, Özgür Karataş, 1st ed.).
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ali İhsan Aksu 0000-0002-8842-809X

Yunus Tortop 0000-0002-3103-1200

Early Pub Date December 28, 2022
Publication Date December 28, 2022
Submission Date March 23, 2022
Acceptance Date December 5, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Aksu, A. İ., & Tortop, Y. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 61-72. https://doi.org/10.32706/tusbid.1091697
AMA Aksu Aİ, Tortop Y. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. December 2022;6(2):61-72. doi:10.32706/tusbid.1091697
Chicago Aksu, Ali İhsan, and Yunus Tortop. “Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği Ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 6, no. 2 (December 2022): 61-72. https://doi.org/10.32706/tusbid.1091697.
EndNote Aksu Aİ, Tortop Y (December 1, 2022) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 6 2 61–72.
IEEE A. İ. Aksu and Y. Tortop, “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 2, pp. 61–72, 2022, doi: 10.32706/tusbid.1091697.
ISNAD Aksu, Ali İhsan - Tortop, Yunus. “Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği Ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 6/2 (December 2022), 61-72. https://doi.org/10.32706/tusbid.1091697.
JAMA Aksu Aİ, Tortop Y. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2022;6:61–72.
MLA Aksu, Ali İhsan and Yunus Tortop. “Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği Ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 2, 2022, pp. 61-72, doi:10.32706/tusbid.1091697.
Vancouver Aksu Aİ, Tortop Y. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Dans Özyeterliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimleri Arasındaki İlişki. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2022;6(2):61-72.


Flag Counter