Bu araştırmada, ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin yapay zekâ teknolojileri kullanımının dijital okuryazarlık düzeyleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi Müzik ve Güzel Sanatlar Meslek Yüksekokulu Radyo ve Televizyon Programcılığı Programı (n=13) ile Geleneksel El Sanatları Programında (n=7) ikinci sınıf düzeyinde öğrenimine devam eden toplam 20 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılara, öğrenim gördükleri programların öğretim programlarında yer alan “Bilgisayar Destekli Tasarım” dersi içeriğinde altı hafta boyunca “Yapay Zekâ Teknolojileri Kullanımı” eğitimi verilmiştir. Araştırma, nicel ve nitel yaklaşımların birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Verilerin elde edilmesinde; nicel boyutta “Demografik Özellik Anketi” ve “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” öntest ve sontest olarak uygulanması sonucu elde edilmiş, nitel boyutta ise, araştırmacılar tarafından hazırlanan “Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda; nicel verilerin analizinde elde edilen sonuçlara göre, katılımcılara verilen altı haftalık eğitim ile bireylerin yapay zekâ teknoloji kullanımlarının dijital okuryazarlık düzeylerine olumlu ve yüksek düzeyde etkiye sahip olduğu görülmüştür. Nitel verilerin analizinde elde edilen sonuçlara göre ise, uygulama sonrasında yapılan görüşmelerde, öğrencilerin yapay zekâ teknolojileri kullanımının; tasarımlarını oluşturmada bilgisayar desteği kullanarak deneyim kazanmaları, pratiklik sağlaması ve teknolojik yetkinliğe sahip olmaları açısından fayda sağladığı ortaya çıkmıştır. Bu anlamda bilgi ve teknoloji çağında yaşadığımız göz önünü alındığında, ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilere yönelik öğretim teknolojileri kullanma yeterliliklerini arttıracakları yapay zekâ teknolojileri eğitimlerine daha çok yer verilmesi önerilmiştir.
In this study, the use of artificial intelligence technologies and digital literacy levels of associate degree students were examined in terms of various variables. The study group of the research continued their education at the second grade level in the Radio and Television Programming Program (n=13) and the Traditional Handicrafts Program (n=7) at Ankara Music and Fine Arts University Vocational School of Music and Fine Arts in the fall semester of the 2023-2024 academic year. It consists of a total of 20 students. The research was conducted with a mixed research method in which quantitative and qualitative approaches were used together. In order to obtain data, Demographic Characteristics Survey and Digital Literacy Scale were used in the quantitative dimension, and Semi-Structured Interview Form prepared by the researchers was used in the qualitative dimension. As a result of the research; According to the results obtained in the analysis of quantitative data, it was seen that the six-week training given to the participants and the use of artificial intelligence technology by individuals had a positive and high level of impact on their digital literacy levels. According to the results obtained in the analysis of qualitative data, in the interviews held after the application, students’ use of artificial intelligence technologies; It has been revealed that using computer support in creating their designs is beneficial in terms of gaining experience, providing practicality and technological competence. In this sense, considering that we live in the age of information and technology, it is suggested that more artificial intelligence technology training should be given to students studying at the associate degree level, where they will increase their proficiency in using instructional technologies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2024 |
Publication Date | December 20, 2024 |
Submission Date | May 19, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .