Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin İletişim ve Problem Çözme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği

Year 2021, , 44 - 52, 20.04.2021
https://doi.org/10.32329/uad.862692

Abstract

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeylerini belirlemeye yönelik betimsel bir çalışmadır. Aynı zamanda üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelediği için ilişkisel bir çalışmadır. Çalışmada tarama modellerinden genel tarama modeli ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2019-2020 eğitim-öğretim yılında öğrenime devam eden öğrenciler arasından seçkisiz yöntemle seçilen farklı sınıf düzeyinden 410 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçme aracı olarak “İletişim Becerileri Envanteri” ve “Kişilerarası Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin analizi için “Bağımsız Örneklem T-Testi”, “Anova” ve “Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı” istatistiksel teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları; daha iyi iletişim kurabilen bireylerin kişilerarası sorunlarda problem çözme yetenek ve donanımına da sahip olduğunu göstermektedir. İletişim kurabilme ve problem çözebilme yetenekleri açısından son bir ayda kitap okuma faktörü olumlu yönde katkı sağlamaktadır. Sosyo-ekonomik bağlamda ise daha az gelire sahip bireylerin iletişim kurma ve problem çözme yeteneklerinin yüksek olduğu görülmektedir. Anne baba eğitim durumu, büyüdüğü yer ve öğrencilerin okuduğu sınıf düzeyi gibi faktörler ise iletişim becerileri ve problem çözme yetenekleri açısından anlamlı bir değişim oluşturmamaktadır. Cinsiyet bağlamında kadınların daha iyi iletişim kurabildiği görülmektedir.

References

  • Aziz, A. (2010). İletişime giriş (2. Baskı). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Başar, G., Akın, S. ve Durna, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1) 125-147.
  • Ceylan, E. ve Atalar, A. D. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 98-114.
  • Çam, S. ve Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2),119-132.
  • Çam, S. ve Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanterinin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 95-111.
  • Dzhanuzakov, K., Türkçapar, Ü., Yasul, Y. ve Çakar, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerisi düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 14(2),292-301.
  • Elkin, N. ve Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimler Dergisi, 1(1); 2015, s. 11-18.
  • Erdoğan, İ. (2011). İletişimi anlamak. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Ersanlı, K. ve Balcı, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10, 7-12.
  • Evans, J. D. (1996). Straightforward statistics for the behavioral sciences. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev: İrvan, S.), Ankara: Bilim Sanat Yayınları/Ark Yayınevi.
  • Güngör, N. (2011). İletişim kuram ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Kadakal, A. ve Alver, B. (2017). Üniversite iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2(2).
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Koç, B., Terzi, Y. ve Gül, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim beceri ile kişilerarası problem çözme beceleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 4(1), 369-390.
  • Koruklu, N. Ö. (2010). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim (Ed:Kaya, A.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin iletişim ve problem çözme becerileri. GEFAD, 32 (1), 33-54.
  • Later, J. (2009). İletişim bilimi. (Çev: C. Anık), Ankara: Vadi Yayınları.
  • Milli, M. S. ve Yağcı, U. (2017). Öğretmen adaylarının iletişim becerilerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1).
  • MTD TRAININ. (2010). Effective communication skills, MTD Training & Ventus Publiching Aps, ISBN 978-87-598-1.
  • Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
  • Saracaloğlu, S, S., Yenice, N. ve Karasakaloğlu, N. (2009). Öğretmen adaylarının iletişim ve problem çözme becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2)187-206.
  • Türkoğlu, N. (2009). İletişim bilinden kültürel çalışmalara toplumsal iletişim, tanımlar kavramlar tartışmalar. İstanbul: Ürban Yayınları.
  • Ünlü, S. (2010). Etkili iletişim (Ed: U.Demiray). Ankara: Pegem Yayınları.

Investigation of the Relationship Between University Students’ Communication and Problem Solving Skill Levels: The Case of Muş Alparslan University

Year 2021, , 44 - 52, 20.04.2021
https://doi.org/10.32329/uad.862692

Abstract

This study is a descriptive study aimed at determining the communication skills and problem solving levels of university students. It is also a relational study as it examines the relationship between university students' communication and problem solving skill levels. The study group of the research consists of 410 students from different grade levels selected by random method among the students who continue their education in Muş Alparslan University Faculty of Education in the 2019-2020 academic year. "Communication Skills Inventory" and "Interpersonal Problem Solving Inventory" were used as measurement tools. For the analysis of the data, "Independent Sample T-Test", "Anova" and Pearson Product Moment Correlation Coefficient statistical techniques were used. Research results; It shows that individuals who can communicate better also have problem-solving skills and equipment in interpersonal problems. In terms of their ability to communicate and solve problems, reading books in the last month contribute positively. İndividuals with less income have high communication and problem solving skills. Factors such as the education level of parents, growth place and the grade level of the students do not create a significant change in terms of communication skills and problem solving skills. In terms of gender, İt is seen that women can communicate better.

References

  • Aziz, A. (2010). İletişime giriş (2. Baskı). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Başar, G., Akın, S. ve Durna, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1) 125-147.
  • Ceylan, E. ve Atalar, A. D. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 98-114.
  • Çam, S. ve Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2),119-132.
  • Çam, S. ve Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanterinin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 95-111.
  • Dzhanuzakov, K., Türkçapar, Ü., Yasul, Y. ve Çakar, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerisi düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 14(2),292-301.
  • Elkin, N. ve Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimler Dergisi, 1(1); 2015, s. 11-18.
  • Erdoğan, İ. (2011). İletişimi anlamak. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Ersanlı, K. ve Balcı, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10, 7-12.
  • Evans, J. D. (1996). Straightforward statistics for the behavioral sciences. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev: İrvan, S.), Ankara: Bilim Sanat Yayınları/Ark Yayınevi.
  • Güngör, N. (2011). İletişim kuram ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Kadakal, A. ve Alver, B. (2017). Üniversite iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2(2).
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Koç, B., Terzi, Y. ve Gül, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim beceri ile kişilerarası problem çözme beceleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 4(1), 369-390.
  • Koruklu, N. Ö. (2010). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim (Ed:Kaya, A.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin iletişim ve problem çözme becerileri. GEFAD, 32 (1), 33-54.
  • Later, J. (2009). İletişim bilimi. (Çev: C. Anık), Ankara: Vadi Yayınları.
  • Milli, M. S. ve Yağcı, U. (2017). Öğretmen adaylarının iletişim becerilerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1).
  • MTD TRAININ. (2010). Effective communication skills, MTD Training & Ventus Publiching Aps, ISBN 978-87-598-1.
  • Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
  • Saracaloğlu, S, S., Yenice, N. ve Karasakaloğlu, N. (2009). Öğretmen adaylarının iletişim ve problem çözme becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2)187-206.
  • Türkoğlu, N. (2009). İletişim bilinden kültürel çalışmalara toplumsal iletişim, tanımlar kavramlar tartışmalar. İstanbul: Ürban Yayınları.
  • Ünlü, S. (2010). Etkili iletişim (Ed: U.Demiray). Ankara: Pegem Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yunus Akan 0000-0003-3946-7356

Abdulsemet Günek 0000-0003-3277-9453

Publication Date April 20, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin İletişim ve Problem Çözme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği. Journal of University Research, 4(1), 44-52. https://doi.org/10.32329/uad.862692

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.