This study was conducted to examine and compare the level of knowledge, awareness and attitudes of students studying at the Faculty of Health Sciences and Faculty of Education regarding the concept of Metaverse. The descriptive and comparative study was conducted between August 1, 2023 and January 31, 2024 and included students studying at the Faculty of Health Sciences and Faculty of Education. “Questionnaire Form and Metaverse Scale” were used as data collection tools. Data were analyzed with mean, number, percentage, standard deviation, normality analysis, t test and kruskal wallis. The mean Metaverse Scale score of the Faculty of Health Sciences students was 51.00±15.44, while the mean score of the Faculty of Education students was 50.55±14.97. When the technology, digitalization, social and lifestyle sub-dimensions of the Metaverse Scale were examined, while the students of both faculties scored above average in each of the sub-dimensions of the scale, there was no significant difference between the groups in terms of total scale scores (t=0.330, p=0.74). When the Metaverse scores of the students of both faculties are evaluated, their knowledge, awareness and attitudes are at a medium level and there is no difference between the groups.
Bu çalışma, Sağlık Bilimleri ve Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin Metaverse kavramına dair bilgi düzeylerini, farkındalıklarını ve tutumlarını incelemek ve karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı nitelikteki çalışma, 1 Ağustos 2023 – 31 Ocak 2024 tarihleri arasında yapılmış ve çalışmaya Sağlık Bilimleri ve Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğrenciler dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Anket Formu ve Metaverse Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; ortalama, sayı, yüzdelik, standart sapma, normallik analizi, t testi ve kruskal wallis ile analiz edilmiştir. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin Metaverse Ölçeği puan ortalamaları 51.00±15.44, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin ölçek puan ortalaması 50.55±14.97’dir. Metaverse Ölçeği’nin teknoloji, dijitalleşme, sosyal ve yaşam biçimi alt boyutları ele alınıp incelendiğinde ise her iki fakülte öğrencileri söz konu ölçek alt boyutlarının her birinden ortalama üstü puan alırken ölçek toplam puanları açısından gruplar arasında anlamlı farklılık söz konusu değildir (t=0.330, p=0.74). Her iki fakülte öğrencilerinin Metaverse puanları değerlendirildiğinde bilgi düzeyleri, farkındalıkları ve tutumları orta düzeyde olup gruplar arasında farklılık yoktur.
Araştırmaya başlamadan önce Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Etik Kurulundan (Tarih:24.07.2023, sayı:2023/07/27) izin alınmıştır.
yok
Katılım sağlayan öğrencilere teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2024 |
Submission Date | March 2, 2024 |
Acceptance Date | July 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .