Research Article
BibTex RIS Cite

Temel Yoga ve Meditasyon Tekniklerinin Ebelik Öğrencilerinin Anksiyete ve Algılanan Stres Düzeylerine Etkisi: Rastgele Kontrollü Bir Çalışma

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 113 - 122, 20.03.2025

Abstract

Araştırmanın amacı temel yoga ve meditasyon tekniklerinin ebelik öğrencilerinin anksiyete ve algılanan stres düzeyleri üzerindeki etkisini değerlendirmektir. Bu çalışma, randomize kontrollü deneysel bir çalışmadır. Araştırma, Türkiye’nin bir kamu üniversitesinin Ebelik Bölümü öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, “Öğrenci Tanılama ve İzlem Formu”, “Beck Anksiyete Ölçeği” ve “Algılanan Stres Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Analizlerde tanımlayıcı istatistikler, bağımlı gruplar t testi ve bağımsız gruplarda t testi uygulanmıştır.  Yoga ve meditasyon teknikleri uygulanan ebelik öğrencilerinin algılanan stres ve anksiyete puanları önemli ölçüde azalırken, kontrol grubunda algılanan stres ve anksiyete puanları önemli ölçüde artmıştır. Yoga ve meditasyon teknikleri sonrasında algılanan stres ve anksiyete yüksek skor düzeyinde olmadığı görülmüştür. Gruplararası algılanan stres ve anksiyete skorları yoga ve meditasyon teknikleri sonrası deney grubunda anlamlı düzeylerde azaldığı tespit edilmiştir (p<0,005). Uygulama sonrası grup içi karşılaştırmalarda deney grubunda, uygulama öncesine kıyasla algılanan stres ve anksiyete puanlarının düştüğü ve aradaki farkın anlamlı olduğu tespit edilmiştir (p=0,000). Sonuçlar, yoga ve meditasyon tekniklerinin ebelik öğrencilerinin algılanan anksiyete ve stres düzeylerini önemli ölçüde azalttığını göstermektedir. Yoğun sınav haftaları ve klinik uygulamalar sırasında, sekiz haftalık yoga ve meditasyon programı ile ebelik öğrencilerinde stres ve kaygı yönetilebilir. Öğrencilerin iyilik halini arttırmada, nonfarmakolojik stres ve anksiyete azaltma tekniklerinin ebelik eğitim müfredatına entegre edilmesi düşünülmelidir.

Ethical Statement

Bu araştırma, Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan alınan 06.07.2023 tarihinde etik kurul onayıyla yürütülmüştür (Sayı: B.30.2.ATA.0.01.00/585).

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1919B012301978

Thanks

Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz. Bununla beraber; TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı’na desteklerinden ötürü teşekkür ederiz.

References

  • Altınbaş, Y., & İster, E. D. (2019). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tedaviler hakkındaki görüş, bilgi ve uygulamaları. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 47-60.
  • Altınbaş, Y., & İster, E. D. (2019). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tedaviler hakkındaki görüş, bilgi ve uygulamaları. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 47-60.
  • Aslan, H., Akçin, A., Çeli̇k, H. (2024). The effect of laughter yoga’s on perceived stress and anxiety levels in nursing students: Randomized controlled trial. Advances in Integrative Medicine.
  • Avcı, A. (2019). İş ve İş Stresi Yönetimi. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 290-296.
  • Aydın Kartal, Y. ve Yazıcı, S. (2017). Ebelik hücrelerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 190-195.
  • Bajunaid, K., Mullah, M. A., Winkler-Schwartz, A., Alotaibi, F. E., Fares, J., Baggiani, M., et al.(2016). Impact of acute stress on psychomotor bimanual performance during a simulated tumor resection task. J Neurosurg. https://doi: 10.3171/2015.5.JNS15558.
  • Beall, J. W., DeHart, R. M., Riggs, R. M., & Hensley, J. (2015). Perceived stress, stressors, and coping mechanisms among Doctor of Pharmacy students. Pharmacy, 3(4), 344–354.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol, 56, 893–897.
  • Bös, C., Gaiswinkler, L., Fuchshuber, J., Schwerdtfeger, A., & Unterrainer, H. F. (2023). Effect of Yoga involvement on mental health in times of crisis: A cross-sectional study. Front Psychol, 14, 1096848. https://doi: 10.3389/fpsyg.2023.1096848.
  • Brandon, H., & Hidaka, B. A. (2012). Depression as a disease of modernity: explanations for increasing prevalence. J Affect Disord, 140, 205–214. 
  • Brinsley, J., Girard, D., Smout, M., & Davison, K. (2021a). Is yoga considered exercise within systematic reviews of exercise interventions? A scoping review. Complement Ther Med, 56, 102618. https://doi: 10.1016/j.ctim.2020.102618. 
  • Brinsley, J., Schuch, F., Lederman, O., Girard, D., Smout, M., Immink, M. A., ... & Rosenbaum, S. (2021b). Effects of yoga on depressive symptoms in people with mental disorders: a systematic review and meta-analysis. British journal of sports medicine, 55(17), 992-1000.
  • Bulut, A., & Aydın Kartal, Y. (2023). Ebelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisinde Tamamlayici ve Alternatif Tedavileri Kullanim Durumlari ve Yaşam Kalitesine Etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 399-412. https://doi.org/10.47115/jshs.1203358
  • Ciezar-Andersen, S. D., Hayden, K. A., & King-Shier, K. M. (2021). A systematic review of yoga interventions for helping health professionals and students. Complement Ther Med, 58, 102704. https://doi: 10.1016/j.ctim.2021.102704. 
  • Cohen S., Kamarck T., Mermelstein R. (1983). A glonal measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24, 385-396.
  • Cramer, H., Anheyer, D., Lauche, R., & Dobos, G. (2017). A systematic review of yoga for major depressive disorder. Journal of affective Disorders, 213, 70-77.
  • Cramer, H., Lauche, R., Anheyer, D., Pilkington, K., de Manincor, M., Dobos, G., & Ward, L. (2018). Yoga for anxiety: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Depress Anxiety, 35(9), 830-843. https://doi: 10.1002/da.22762.
  • Cramer, H., Lauche, R., Langhorst, J., & Dobos, G. (2013). Yoga for depression: a systematic review and meta-analysis. Depress Anxiety, 30(11), 1068-1083. https://doi: 10.1002/da.22166.
  • Cuschieri S. The CONSORT statement. Saudi J Anaesth, 2019, 13(Suppl 1), 27-30. doi: 10.4103/sja.SJA_559_18.
  • Çevik, A., & Alan, S. (2021). Ebelik Öğrencilerinin Premenstrual Sendrom Yaşama Sıklığı İle Algıladıkları Stres Düzeyi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 11(1), 104-113. https://doi.org/10.31020/mutftd.781048
  • Danhauer, S. C., Addington, E. L., Sohl, S. J., Chaoul, A., & Cohen, L. (2017). Review of yoga therapy during cancer treatment. Support Care Cancer, 25(4), 1357-1372. https://doi: 10.1007/s00520-016-3556-9.
  • Datta, K., Tripathi, M., Verma, M., Masiwal, D., & Mallick, H. N. (2021). Yoga nidra practice shows improvement in sleep in patients with chronic insomnia: A randomized controlled trial. National Medical Journal of India, 34(3).
  • Demir Yıldırım A, Güngör Satılmış İ. The Effects of Yoga on Pregnancy, Stress, and Anxiety in Infertile Individuals: A Systematic Review. Holist Nurs Pract. 2022 Sep-Oct 01;36(5):275-283. doi: 10.1097/HNP.0000000000000543. 
  • Desai, R., Tailor, A., & Bhatt, T.(2015). Effects of yoga on brain waves and structural activation: A review. Complementary therapies in clinical practice, 21(2), 112-188. https://doi: 10.1016/j.ctcp.2015.02.002
  • Duyan, E. C. (2007). İş ve yaşam tatmininde yoga’nın etkileri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 25-34.
  • Efe, F. ve Keyvan, A. (2021). Kaygı, Depresyon ve Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Yoganın Etkililiği: Bir Gözden Geçirme. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.883347
  • Erogul, M., Singer, G., McIntyre, T., Stefanov, D. G. (2014). Abridged mindfulness intervention to support wellness in first-year medical students. Teach Learn Med, 26(4), 350–356. 
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. In New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fares, J., & Fares, Y. (2016). The Role of Yoga in Relieving Medical Student Anxiety and Stress. N Am J Med Sci, 8(4), 202-204. https://doi: 10.4103/1947-2714.179963. 
  • Garber, M. (2017). Exercise as a stress coping mechanism in a pharmacy student population. Am J Pharm Educ, 81(3): 50 
  • Groessl, E. J., Liu, L., Chang, D. G., Wetherell, J. L., Bormann, J. E., Atkinson, J. H., Baxi, S., & Schmalzl, L. (2017). Yoga for Military Veterans with Chronic Low Back Pain: A Randomized Clinical Trial. Am J Prev Med, 53(5), 599-608. https://doi: 10.1016/j.amepre.2017.05.019
  • Güçlü, N. (2001). Stres yönetimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1).
  • Kahvacı, R., & Amanak, K. (2024). Premenstrual Sendrom ile Algılanan Stres ve Gece Yeme Sendromu İlişkisi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 102-112.
  • Kılıç, N., & Ünal, H. (2020). 12 Haftalik Yoga Egzersizinin Pms (Premenstrüel Sendrom) Sorunu Olan Kadinlarin Anksiyete Düzeyleri ve Yaşam Kaliteleri Üzerine Etkilerinin Araştirilmasi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 126-135. https://doi.org/10.33689/spormetre.596720
  • Kinchen, E., Loerzel, V., & Portoghese, T. (2020). Yoga and perceived stress, self-compassion, and quality of life in undergraduate nursing students. Journal of Education and Health Promotion, 9(1), 292.
  • Kocyigit BF, Sagtaganov Z, Yessirkepov M. The effectiveness of yoga as a form of exercise in the management of rheumatic diseases. Rheumatol Int. 2023 May;43(5):795-801. doi: 10.1007/s00296-023-05291-9.
  • Lemay, V., Hoolahan, J., & Buchanan, A. (2019). Impact of a Yoga and Meditation Intervention on Students’ Stress and Anxiety Levels. Am J Pharm Educ, 83(5), 7001. https://doi: 10.5688/ajpe7001
  • Loewenthal, J., Dyer, N. L., Lipsyc-Sharf, M., Borden, S., Mehta, D. H., Dusek, J. A., & Khalsa, S. B. S. (2021). Evaluation of a yoga-based mind-body intervention for resident physicians: a randomized clinical trial. Global Advances in Health and Medicine, https://doi:10, 21649561211001038
  • Maşa, D. C., & Ceylan, B. (2020). Destekleyici ve Tamamlayıcı Bir Bakım Türü Olan Yoganın Hemşirelik Araştırmalarındaki Yeri: Bir Sistematik Derleme. Journal of Traditional Medical Complementary Therapies, 3(3).
  • Nehir, S. & Güngör Tavşanlı, N. (2021). COVID-19 Pandemisinin Hemşire ve Ebe Öğrencilerin Korku ve Kontrol Algısı Üzerindeki Etkisi. Medical Sciences, 16 (2), 141-150. 
  • Ölçer, Z., ve Oskay, Ü. (2015). Yüksek riskli gebelerin yaşadığı stresörler ve stresle baş etme yöntemleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 12(2), 85-92.
  • Öner, K., ve Arslantaş, S. (2021). Sağlık Alanında Öğrenim Gören Lisans ve Ön lisans Öğrencilerinin Stres Düzeyleri ile Zaman Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(3), 469-477.
  • Prathikanti, S., Rivera, R., Cochran, A., Tungol, J. G., Fayazmanesh, N., & Weinmann, E. (2017). Treating major depression with yoga: A prospective, randomized, controlled pilot trial. Plos one, 12(3),
  • Shohani, M., Badfar, G., Nasirkandy, M. P., Kaikhavani, S., Rahmati, S., Modmeli, Y., & Soleymani, A., Azami, M. (2018). The Effect of Yoga on Stress, Anxiety, and Depression in Women. Int J Prev Med, 9, 21. https://doi: 10.4103/ijpvm.IJPVM_242_16
  • Soysal, A. (2009). İş yaşamında stres. Çimento İşveren Dergisi, 23(3): 17-40.
  • Şahin, EŞ., & Gürkan, Ö. C. (2021). Gebelikte Yoga. Journal of Traditional Medical Complementary Therapies, 4(3), 407-414.
  • Şahin, M. (2019). Korku, Kaygi ve Kaygi (Anksiyete) Bozukluklari. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 117-135.
  • Torgutalp, ŞŞ. (2018). Yoga pratiğindeki asana, pranayama ve meditasyonun beyin dalgaları üzerine etkisi. Spor Hekimligi Dergisi/Turkish Journal of Sports Medicine, 53(2).
  • Turgay, A. S., Genç, R. E. & Sarı, D. (2008). İlk Defa İnvaziv Girişim Yapacak Ebelik Öğrencilerine Uygulama Öncesi Verilen Farklı Öğretimin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 24 (3), 1-8.
  • Ulusoy, M., Şahin, N. ve Erkmen, H. (1998). Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: Psychometric properties. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 12(2), 163-172.
  • Vialatte, F. B., Bakardjian, H., Prasad, R., & Cichocki, A. (2009). EEG paroxysmal gamma waves during Bhramari Pranayama: a yoga breathing technique. Conscious Cogn, 18(4), 977-88. https://doi: 10.1016/j.concog.2008.01.004
  • Yurtsal, Z. B., & Eroğlu, V. (2024). Ebelik öğrencilerinin gebelikte yoga hakkında bilgi ve görüşleri. Anatolian Journal of Health Research, 5(3), 220-225.

Effects of Basic Yoga and Meditation Techniques on Anxiety and Perceived Stress Levels of Midwifery Students: A Randomized Controlled Trial

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 113 - 122, 20.03.2025

Abstract

The aim of the study is to evaluate the effects of basic yoga and meditation techniques on the anxiety and perceived stress levels of midwifery students. This study is a randomized controlled experimental study. The study was conducted with students of the Midwifery Department of a public university in Turkey. Data were collected using the “Student Diagnosis and Follow-up Form”, “Beck Anxiety Scale” and “Perceived Stress Scale”. Descriptive statistics, dependent groups t-test and independent groups t-test were applied in the analyses. While the perceived stress and anxiety scores of midwifery students who were applied yoga and meditation techniques decreased significantly, the perceived stress and anxiety scores in the control group increased significantly. It was observed that the perceived stress and anxiety scores were not at the high level after yoga and meditation techniques. It was determined that the perceived stress and anxiety scores between the groups decreased significantly in the experimental group after yoga and meditation techniques (p<0.005). In the intra-group comparisons after the application, it was determined that the perceived stress and anxiety scores decreased in the experimental group compared to before the application and the difference was significant (p=0.000). Results show that yoga and meditation techniques significantly reduce perceived anxiety and stress levels of midwifery students. During intensive exam weeks and clinical practice, stress and anxiety can be managed in midwifery students with an eight-week yoga and meditation program. Integration of nonpharmacological stress and anxiety reduction techniques into midwifery education curriculum should be considered to increase students’ well-being.

Ethical Statement

Bu araştırma, Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan alınan 06.07.2023 tarihinde etik kurul onayıyla yürütülmüştür (Sayı: B.30.2.ATA.0.01.00/585).

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1919B012301978

Thanks

Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz. Bununla beraber; TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı’na desteklerinden ötürü teşekkür ederiz.

References

  • Altınbaş, Y., & İster, E. D. (2019). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tedaviler hakkındaki görüş, bilgi ve uygulamaları. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 47-60.
  • Altınbaş, Y., & İster, E. D. (2019). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tedaviler hakkındaki görüş, bilgi ve uygulamaları. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 47-60.
  • Aslan, H., Akçin, A., Çeli̇k, H. (2024). The effect of laughter yoga’s on perceived stress and anxiety levels in nursing students: Randomized controlled trial. Advances in Integrative Medicine.
  • Avcı, A. (2019). İş ve İş Stresi Yönetimi. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 290-296.
  • Aydın Kartal, Y. ve Yazıcı, S. (2017). Ebelik hücrelerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 190-195.
  • Bajunaid, K., Mullah, M. A., Winkler-Schwartz, A., Alotaibi, F. E., Fares, J., Baggiani, M., et al.(2016). Impact of acute stress on psychomotor bimanual performance during a simulated tumor resection task. J Neurosurg. https://doi: 10.3171/2015.5.JNS15558.
  • Beall, J. W., DeHart, R. M., Riggs, R. M., & Hensley, J. (2015). Perceived stress, stressors, and coping mechanisms among Doctor of Pharmacy students. Pharmacy, 3(4), 344–354.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol, 56, 893–897.
  • Bös, C., Gaiswinkler, L., Fuchshuber, J., Schwerdtfeger, A., & Unterrainer, H. F. (2023). Effect of Yoga involvement on mental health in times of crisis: A cross-sectional study. Front Psychol, 14, 1096848. https://doi: 10.3389/fpsyg.2023.1096848.
  • Brandon, H., & Hidaka, B. A. (2012). Depression as a disease of modernity: explanations for increasing prevalence. J Affect Disord, 140, 205–214. 
  • Brinsley, J., Girard, D., Smout, M., & Davison, K. (2021a). Is yoga considered exercise within systematic reviews of exercise interventions? A scoping review. Complement Ther Med, 56, 102618. https://doi: 10.1016/j.ctim.2020.102618. 
  • Brinsley, J., Schuch, F., Lederman, O., Girard, D., Smout, M., Immink, M. A., ... & Rosenbaum, S. (2021b). Effects of yoga on depressive symptoms in people with mental disorders: a systematic review and meta-analysis. British journal of sports medicine, 55(17), 992-1000.
  • Bulut, A., & Aydın Kartal, Y. (2023). Ebelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisinde Tamamlayici ve Alternatif Tedavileri Kullanim Durumlari ve Yaşam Kalitesine Etkisi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 399-412. https://doi.org/10.47115/jshs.1203358
  • Ciezar-Andersen, S. D., Hayden, K. A., & King-Shier, K. M. (2021). A systematic review of yoga interventions for helping health professionals and students. Complement Ther Med, 58, 102704. https://doi: 10.1016/j.ctim.2021.102704. 
  • Cohen S., Kamarck T., Mermelstein R. (1983). A glonal measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24, 385-396.
  • Cramer, H., Anheyer, D., Lauche, R., & Dobos, G. (2017). A systematic review of yoga for major depressive disorder. Journal of affective Disorders, 213, 70-77.
  • Cramer, H., Lauche, R., Anheyer, D., Pilkington, K., de Manincor, M., Dobos, G., & Ward, L. (2018). Yoga for anxiety: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Depress Anxiety, 35(9), 830-843. https://doi: 10.1002/da.22762.
  • Cramer, H., Lauche, R., Langhorst, J., & Dobos, G. (2013). Yoga for depression: a systematic review and meta-analysis. Depress Anxiety, 30(11), 1068-1083. https://doi: 10.1002/da.22166.
  • Cuschieri S. The CONSORT statement. Saudi J Anaesth, 2019, 13(Suppl 1), 27-30. doi: 10.4103/sja.SJA_559_18.
  • Çevik, A., & Alan, S. (2021). Ebelik Öğrencilerinin Premenstrual Sendrom Yaşama Sıklığı İle Algıladıkları Stres Düzeyi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 11(1), 104-113. https://doi.org/10.31020/mutftd.781048
  • Danhauer, S. C., Addington, E. L., Sohl, S. J., Chaoul, A., & Cohen, L. (2017). Review of yoga therapy during cancer treatment. Support Care Cancer, 25(4), 1357-1372. https://doi: 10.1007/s00520-016-3556-9.
  • Datta, K., Tripathi, M., Verma, M., Masiwal, D., & Mallick, H. N. (2021). Yoga nidra practice shows improvement in sleep in patients with chronic insomnia: A randomized controlled trial. National Medical Journal of India, 34(3).
  • Demir Yıldırım A, Güngör Satılmış İ. The Effects of Yoga on Pregnancy, Stress, and Anxiety in Infertile Individuals: A Systematic Review. Holist Nurs Pract. 2022 Sep-Oct 01;36(5):275-283. doi: 10.1097/HNP.0000000000000543. 
  • Desai, R., Tailor, A., & Bhatt, T.(2015). Effects of yoga on brain waves and structural activation: A review. Complementary therapies in clinical practice, 21(2), 112-188. https://doi: 10.1016/j.ctcp.2015.02.002
  • Duyan, E. C. (2007). İş ve yaşam tatmininde yoga’nın etkileri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 25-34.
  • Efe, F. ve Keyvan, A. (2021). Kaygı, Depresyon ve Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Yoganın Etkililiği: Bir Gözden Geçirme. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.883347
  • Erogul, M., Singer, G., McIntyre, T., Stefanov, D. G. (2014). Abridged mindfulness intervention to support wellness in first-year medical students. Teach Learn Med, 26(4), 350–356. 
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. In New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fares, J., & Fares, Y. (2016). The Role of Yoga in Relieving Medical Student Anxiety and Stress. N Am J Med Sci, 8(4), 202-204. https://doi: 10.4103/1947-2714.179963. 
  • Garber, M. (2017). Exercise as a stress coping mechanism in a pharmacy student population. Am J Pharm Educ, 81(3): 50 
  • Groessl, E. J., Liu, L., Chang, D. G., Wetherell, J. L., Bormann, J. E., Atkinson, J. H., Baxi, S., & Schmalzl, L. (2017). Yoga for Military Veterans with Chronic Low Back Pain: A Randomized Clinical Trial. Am J Prev Med, 53(5), 599-608. https://doi: 10.1016/j.amepre.2017.05.019
  • Güçlü, N. (2001). Stres yönetimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1).
  • Kahvacı, R., & Amanak, K. (2024). Premenstrual Sendrom ile Algılanan Stres ve Gece Yeme Sendromu İlişkisi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 102-112.
  • Kılıç, N., & Ünal, H. (2020). 12 Haftalik Yoga Egzersizinin Pms (Premenstrüel Sendrom) Sorunu Olan Kadinlarin Anksiyete Düzeyleri ve Yaşam Kaliteleri Üzerine Etkilerinin Araştirilmasi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 126-135. https://doi.org/10.33689/spormetre.596720
  • Kinchen, E., Loerzel, V., & Portoghese, T. (2020). Yoga and perceived stress, self-compassion, and quality of life in undergraduate nursing students. Journal of Education and Health Promotion, 9(1), 292.
  • Kocyigit BF, Sagtaganov Z, Yessirkepov M. The effectiveness of yoga as a form of exercise in the management of rheumatic diseases. Rheumatol Int. 2023 May;43(5):795-801. doi: 10.1007/s00296-023-05291-9.
  • Lemay, V., Hoolahan, J., & Buchanan, A. (2019). Impact of a Yoga and Meditation Intervention on Students’ Stress and Anxiety Levels. Am J Pharm Educ, 83(5), 7001. https://doi: 10.5688/ajpe7001
  • Loewenthal, J., Dyer, N. L., Lipsyc-Sharf, M., Borden, S., Mehta, D. H., Dusek, J. A., & Khalsa, S. B. S. (2021). Evaluation of a yoga-based mind-body intervention for resident physicians: a randomized clinical trial. Global Advances in Health and Medicine, https://doi:10, 21649561211001038
  • Maşa, D. C., & Ceylan, B. (2020). Destekleyici ve Tamamlayıcı Bir Bakım Türü Olan Yoganın Hemşirelik Araştırmalarındaki Yeri: Bir Sistematik Derleme. Journal of Traditional Medical Complementary Therapies, 3(3).
  • Nehir, S. & Güngör Tavşanlı, N. (2021). COVID-19 Pandemisinin Hemşire ve Ebe Öğrencilerin Korku ve Kontrol Algısı Üzerindeki Etkisi. Medical Sciences, 16 (2), 141-150. 
  • Ölçer, Z., ve Oskay, Ü. (2015). Yüksek riskli gebelerin yaşadığı stresörler ve stresle baş etme yöntemleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 12(2), 85-92.
  • Öner, K., ve Arslantaş, S. (2021). Sağlık Alanında Öğrenim Gören Lisans ve Ön lisans Öğrencilerinin Stres Düzeyleri ile Zaman Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(3), 469-477.
  • Prathikanti, S., Rivera, R., Cochran, A., Tungol, J. G., Fayazmanesh, N., & Weinmann, E. (2017). Treating major depression with yoga: A prospective, randomized, controlled pilot trial. Plos one, 12(3),
  • Shohani, M., Badfar, G., Nasirkandy, M. P., Kaikhavani, S., Rahmati, S., Modmeli, Y., & Soleymani, A., Azami, M. (2018). The Effect of Yoga on Stress, Anxiety, and Depression in Women. Int J Prev Med, 9, 21. https://doi: 10.4103/ijpvm.IJPVM_242_16
  • Soysal, A. (2009). İş yaşamında stres. Çimento İşveren Dergisi, 23(3): 17-40.
  • Şahin, EŞ., & Gürkan, Ö. C. (2021). Gebelikte Yoga. Journal of Traditional Medical Complementary Therapies, 4(3), 407-414.
  • Şahin, M. (2019). Korku, Kaygi ve Kaygi (Anksiyete) Bozukluklari. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 117-135.
  • Torgutalp, ŞŞ. (2018). Yoga pratiğindeki asana, pranayama ve meditasyonun beyin dalgaları üzerine etkisi. Spor Hekimligi Dergisi/Turkish Journal of Sports Medicine, 53(2).
  • Turgay, A. S., Genç, R. E. & Sarı, D. (2008). İlk Defa İnvaziv Girişim Yapacak Ebelik Öğrencilerine Uygulama Öncesi Verilen Farklı Öğretimin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 24 (3), 1-8.
  • Ulusoy, M., Şahin, N. ve Erkmen, H. (1998). Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: Psychometric properties. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 12(2), 163-172.
  • Vialatte, F. B., Bakardjian, H., Prasad, R., & Cichocki, A. (2009). EEG paroxysmal gamma waves during Bhramari Pranayama: a yoga breathing technique. Conscious Cogn, 18(4), 977-88. https://doi: 10.1016/j.concog.2008.01.004
  • Yurtsal, Z. B., & Eroğlu, V. (2024). Ebelik öğrencilerinin gebelikte yoga hakkında bilgi ve görüşleri. Anatolian Journal of Health Research, 5(3), 220-225.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Higher Education Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Funda Çitil Canbay 0000-0001-7520-4735

Emine Yaşar This is me 0009-0006-4482-525X

Project Number 1919B012301978
Publication Date March 20, 2025
Submission Date December 12, 2024
Acceptance Date March 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çitil Canbay, F., & Yaşar, E. (2025). Effects of Basic Yoga and Meditation Techniques on Anxiety and Perceived Stress Levels of Midwifery Students: A Randomized Controlled Trial. Journal of University Research, 8(1), 113-122.

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.