It is well-established that future anxiety exerts an effect on the consumption behaviour of individuals. This concern is theorised to direct consumers towards sustainable consumption awareness. In order for consumption to be sustainable, it is imperative to increase social awareness. The present study investigates the effect of future anxiety and sustainable consumption awareness of undergraduate students studying at the university on the intention to purchase sustainable products. Thus, this study investigates the effect of future anxiety and sustainable consumption awareness of undergraduate students studying at the university on the intention to purchase sustainable products. To this end, a sample group of 218 university students was surveyed online. Structural Equation Modelling (SEM) was performed using the IBM SPSS 27 statistical programme and its add-on AMOS 24 programme. The results of the study revealed no positive relationship between future anxiety and sustainable environmental consumption awareness, nor between future anxiety and intention to purchase sustainable products. However, a positive relationship was identified between future anxiety and sustainable environmental consumption awareness. Furthermore, sustainable environmental consumption awareness has been found to be positively associated with both sustainable economic consumption awareness and sustainable purchase intention. Additionally, sustainable product purchase intention has been demonstrated to be positively linked with sustainable economic consumption awareness.
Gelecek kaygısının bireylerin tüketim davranışları üzerinde etkili olduğu bilinmektedir. Bu kaygının, tüketicileri sürdürülebilir tüketim bilincine yönlendirdiği düşünülmektedir. Tüketimin sürdürülebilir olabilmesi için toplumsal bilincin artırılması şarttır. Bu bağlamda, bu çalışmanın eğitim seviyesinin en yüksek olduğu üniversitelerde gerçekleştirilmesi gerektiği düşünülmüştür. Yapılan çalışma ile üniversitede okuyan lisans öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sürdürülebilir tüketim bilincinin sürdürülebilir ürün satın alma niyetine olan etkisi araştırılmaktadır. Bu doğrultuda, çevrimiçi anket yöntemi kullanılarak üniversite öğrencilerinden oluşan 218 kişilik bir örneklem grubuna ulaşılmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS 27 istatistik programı ve eklentisi AMOS 24 programı kullanılarak Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; gelecek kaygısı ile sürdürülebilir çevresel tüketim bilincinin ve gelecek kaygısı ile sürdürülebilir ürün satın alma niyeti arasında pozitif bir ilişkiye rastlanılmamıştır. Gelecek kaygısı ile sürdürülebilir çevresel tüketim bilinci arasında pozitif yönlü bir ilişki vardır. Sürdürülebilir çevresel tüketim bilinci ile hem sürdürülebilir ekonomik tüketim bilinci hem de sürdürülebilir satın alma niyeti arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Sürdürülebilir ürün satın alma niyeti ile sürdürülebilir ekonomik tüketim bilinci arasında pozitif yönlü bir ilişkiye rastlanılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2025 |
Submission Date | December 11, 2024 |
Acceptance Date | March 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .