ÖZET
Türk finansal hizmetler sektöründe finansal tüketicilerin korunmasına yönelik olarak özellikle son yıllarda çeşitli düzenlemelerin gerçekleştirildiği gözlenmektedir. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) tarafından 2020 yılında gerçekleştirilen ve ticari müşteriler özelinde Türkiye’deki finansal tüketicileri yakından ilgilendiren bankacılık ürün ve hizmet ücretleri düzenleme sürecini vaka çalışması olarak ele alıp, konuyu farklı yönlerden analiz etmeyi amaçlayan bu araştırmanın sonuçları; ücret-komisyon ve bankacılık hizmetleri gelirlerinin bankaların mali tablolarında kayda değer bir ağırlığa sahip olduğuna işaret etmekte ve söz konusu düzenlemenin içeriği hazırlanırken kredi tahsis ve kredi kullandırım ücreti bazında ticari müşteriler lehine oluşan yargı kararının göz ardı edilerek, bankacılık sektörünün çıkarlarının ön planda tutulduğuna yönelik kanıtlar sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Bankacılık Ürün ve Hizmet Ücretleri, Finansal Hizmetler, Finansal Tüketici, Tüketicinin Korunması, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
Jel Kodları: D18, G21, G28
Bankacılık Ürün ve Hizmet Ücretleri Finansal Hizmetler Finansal Tüketici Tüketicinin Korunması Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
ABSTRACT
It has been observed that various regulations have been made for financial consumer protection in the Turkish financial services sector, especially in recent years. The results of this study aiming to approach the regulation process of banking products and service fees, which is carried out by the Central Bank of the Republic of Turkey (TCMB) in the year 2020 and is of particular concern to the financial consumers in Turkey, specifically the commercial customers, as a case study and to analyze the matter from different aspects indicate that fee-commission and banking services revenues have significant importance in the financial statements of banks, and provide evidence that the judicial decision in favor of commercial customers on the basis of loan allocation and loan disbursement charges are ignored and the interests of the banking sector are prioritized while preparing the content of the regulation.
Keywords: Banking Product and Service Fees, Financial Services, Financial Consumer, Consumer Protection, Central Bank of the Republic of Turkey
Banking Product and Service Fees, Financial Services Financial Consumer Consumer Protection Central Bank of the Republic of Turkey
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |