Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin algıladıkları olimpik değerlerin
cinsiyet, sınıf düzeyi, olimpiyat takibi değişkenlerine göre incelenmesidir. Koenigstorfer ve Preuss’un (2018)
çalışmasında geliştirdikleri Olimpik Değer Ölçeği (ODÖ)’nin Türk beden eğitimi öğretmen adayları arasında
geçerlik ve güvenirliğini tespit ederek, cinsiyet, sınıf, olimpiyat oyunlarını takip etme durumlarına göre
karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada katılımcıların Türkiye’de farklı üniversitelerde öğrenimlerini sürdüren 146
beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencisidir. Katılımcıların 64’ü kadın (%43.8), 82’si erkektir
(%56.2). Katılımcıların 28’i birinci (%19.2), 22’si ikinci (%15.1), 39’u üçüncü (%26.7), 57’sı ise son sınıf
öğrencisi (%39.1) olurken, ayrıca katılımcıların 80’i (%54.8) olimpiyat oyunlarını takip ettiğini geri kalan 66’sı
(%45.2) ise takip etmediklerini raporlamıştır. ODÖ’nün, Doğrulayıcı Faktör Analizi ile örneklem üzerinde
Türkçe’ye uyumu tespit edilmiştir. Cronbach Alpha değerine bağlı güvenirlik analizleri sonucunda iç tutarlık
katsayıları başarı altboyutu için 0.95, ayrımcılık karşıtlığı altboyutu için 0.94 ve arkadaşlık alboyut için 0.98
olarak tepit edilmiştir. Bu bulgular ODÖ’nün güvenilirliğini temsil etmektedir. Katılımcıların cinsiyet
değişkeninin ODÖ alt boyutları üzerinde oluşturduğu farklılıkları anlamak için yürütülen ve her alt boyut için
anlamlı farklılıklar içeren bağımsız gruplarda t-testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda kadın katılımcılar
erkeklere göre yüksek bir şekilde olimpik değerlerin başarı, ayrımcılık karşıtlığı ve arkadaşlık anlamı taşıdığını
raporlamaktadırlar (p<0.05). ANOVA ve t-testi sonuçlarına göre sınıf düzeyi ve olimpiyatları takip etme
durumları algıladıkları olimpik değerler arasında bir farklılık oluşturmamıştır. Sonuç olarak ODÖ’nün beden
eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinde geçerli ve güvenilir bulunması, bir alt boyuttan elde
edilebilecek en yüksek puan değerlendirildiğinde, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin cinsiyetten bağımsız
olarak yüksek düzeyde olimpik değerlere sahip olduğunu göstermektedir. Gelecekte olimpik değerleri farklı
gruplarda araştırmak isteyen araştırmacıların, madde sayısı ve yapısı açısından kolaylık içeren ODÖ’yü farklı
örneklemlerde geçerlik ve güvenirlik açsından test ederek kullanabilirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | 2021 Cilt: 2 Sayı : 1 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |