Review Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi

Year 2023, Volume: 4 Issue: 3, 61 - 68, 31.12.2023

Abstract

Bu araştırmanın amacı; spor bilimleri fakültesinde farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu düzeylerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2022-2023 eğitim öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen 258 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin kişisel özelliklerini belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu” ve fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarını belirlemek için “Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde öncelikle öğrencilerin kişisel özelliklerini belirlemeye ilişkin betimleyici frekans (n), yüzde (%), aritmetik ortalama ( X ) ve standart sapma (ss) kullanılmıştır. Ele alınan değişkenlere
(cinsiyet, yaş, okuduğunuz bölüm, sınıf ve spor branşınız) göre fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ölçeği arasındaki farklılıkları belirlemek amacıyla t testinden, ANOVA analizinden ve varyansların homojenlik durumuna göre çoklu karşılaştırma testlerinden (Tukey, Tamhane), değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda; spor branşı değişkenine göre fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Takım sporları ile uğraşan öğrencilerin motivasyonu daha yüksek olarak tespit edilmiştir. Sınıf değişkenine göre fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sınıf düzeyi arttıkça motivasyon düzeyi azalmaktadır. Cinsiyet, yaş ve bölüm değişkenlerine göre ise fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmemiştir.

References

  • Altunbaş, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin özyeterlik düzeyleri ile spora katılım motivasyonları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon Üniversitesi
  • Aygün, M. ve Yetim, A. A. (2015). Ankara ilindeki 16-20 yaş arası buz hokeycilerin branşa katılım nedenleri. Journal of Research in Education and Society, 2(1), 1-11.
  • Brodkin, P., & Weis, M. R., (1990). Developmental differences in motivation for participating in competitive swimming. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263.
  • Ekmekçi, R., Arslan, Y., Ekmekçi, A. ve Ağbuğa, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin spora bakış açılarının ve spora katılım güdülerinin belirlenmesi. New World Science Academy, 5, 104-114.
  • Fidan, N., (1998), Okulda Öğrenme ve Öğretme. İstanbul: Beta Basımevi. Görgüt, İ. (2012). 11-14 yaş grubu hentbolcuların spora başlama nedenleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi.
  • Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M. (1985). Motives for Participating in competitive youth swimming. International Journal of Sport Psychology, 4, 203-215.
  • Hazar, Z., Demir, G.,Namlı, S., Türkeli, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri Arasındaki İlşkinin İncelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 320-332.
  • İlhan, L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü Ve Beraberinde Getirdikleri, Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 10(3), 195-210.
  • Kılıç Küçük, S. (2020). Lise Öğrencilerinde Sosyal Görünüş Kaygısı ve Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu İlişkisi. International Journal of Active Learning, 5(2), 69-85.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling: Methodology In The Social.
  • Klint, A. K., & Weiss, M. R. (1987). Perceived competence and motives for participating in youth sports: A test of Harter‟s competence motivation theory. Journal of Sport Psychology, 9, 55-65.
  • Önsüz, M. F., Zengin, Z., Özkan, M., Şahin, H., Gedikoğlu, S., Erseven, S. ve Bektaş, H. (2011). Sakarya'da Bir İlköğretim Okulu Öğrencilerinde Obezite ve Hipertansiyonun Değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 1(3), 86- 92.
  • Ryan, Richard M., James P. Connell, ve Edward L. Deci (1985). "A Motivational Analysis Of Self-Determination And SelfRegulation İn Education. In C. Ames & R. E. Ames (Eds.)," Research On Motivation İn Education: The Classroom Milieu 2, 13-51.
  • Şahin, S., Şahin, S., Yildirim, D. ve Kirkaya, İ. (2019). Evaluation of Body Composition and Quality of Life of University Students. Asian Journal of Education and Training, 5(3), 454-458.
  • Şimşek, O. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç. ve İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110.
  • Stern, H. P., Bradley, R. H., Prince, M. T., & Stroh, S. E. (1990). Young children in recreation sports: Participation motivation. Clinical Pediatrics, 29, 89-94.
  • Tekkurşun Demir, G. ve Bozkurt, T. M. (2019). Dijital Oyun Oynama Tutumu Ölçeği (DOOTÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-18.
  • Tekkurşun Demir, G. ve Cicioğlu, H. İ. (2018). Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2479-2492.
  • Tekkurşun Demir, G. ve Hazar, Z. (2018). Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (Doomö): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2).
  • Tekkurşun, D. G., İlhan, E. L., Esentürk, O. K. ve Kan, A. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spormetre, 16(1), 95-106.
  • Yıldırım, M. (2017). Üniversite Takımlarında Mücadele Eden Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 41-51.
  • Yıldırım, M. (2021). Investigation of Sports Participation Motivations of Physical Education and Sports School Students. International Education Studies, 14(8), 43-50.
  • Zeybek, Ç. ve Aydın, A. (2002). Çocukluk çağı obesitesi. Klinik Çocuk Forumu 2(3), 24-29.
  • Zorba, E. ve Saygın, Ö. (2017). Fiziksel Aktivite ve Fiziksel Uygunluk. (4. Baskı). Ankara: Perspektif Matbaacılık.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 3, 61 - 68, 31.12.2023

Abstract

References

  • Altunbaş, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin özyeterlik düzeyleri ile spora katılım motivasyonları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon Üniversitesi
  • Aygün, M. ve Yetim, A. A. (2015). Ankara ilindeki 16-20 yaş arası buz hokeycilerin branşa katılım nedenleri. Journal of Research in Education and Society, 2(1), 1-11.
  • Brodkin, P., & Weis, M. R., (1990). Developmental differences in motivation for participating in competitive swimming. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263.
  • Ekmekçi, R., Arslan, Y., Ekmekçi, A. ve Ağbuğa, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin spora bakış açılarının ve spora katılım güdülerinin belirlenmesi. New World Science Academy, 5, 104-114.
  • Fidan, N., (1998), Okulda Öğrenme ve Öğretme. İstanbul: Beta Basımevi. Görgüt, İ. (2012). 11-14 yaş grubu hentbolcuların spora başlama nedenleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi.
  • Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M. (1985). Motives for Participating in competitive youth swimming. International Journal of Sport Psychology, 4, 203-215.
  • Hazar, Z., Demir, G.,Namlı, S., Türkeli, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri Arasındaki İlşkinin İncelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 320-332.
  • İlhan, L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü Ve Beraberinde Getirdikleri, Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 10(3), 195-210.
  • Kılıç Küçük, S. (2020). Lise Öğrencilerinde Sosyal Görünüş Kaygısı ve Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu İlişkisi. International Journal of Active Learning, 5(2), 69-85.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling: Methodology In The Social.
  • Klint, A. K., & Weiss, M. R. (1987). Perceived competence and motives for participating in youth sports: A test of Harter‟s competence motivation theory. Journal of Sport Psychology, 9, 55-65.
  • Önsüz, M. F., Zengin, Z., Özkan, M., Şahin, H., Gedikoğlu, S., Erseven, S. ve Bektaş, H. (2011). Sakarya'da Bir İlköğretim Okulu Öğrencilerinde Obezite ve Hipertansiyonun Değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 1(3), 86- 92.
  • Ryan, Richard M., James P. Connell, ve Edward L. Deci (1985). "A Motivational Analysis Of Self-Determination And SelfRegulation İn Education. In C. Ames & R. E. Ames (Eds.)," Research On Motivation İn Education: The Classroom Milieu 2, 13-51.
  • Şahin, S., Şahin, S., Yildirim, D. ve Kirkaya, İ. (2019). Evaluation of Body Composition and Quality of Life of University Students. Asian Journal of Education and Training, 5(3), 454-458.
  • Şimşek, O. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç. ve İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110.
  • Stern, H. P., Bradley, R. H., Prince, M. T., & Stroh, S. E. (1990). Young children in recreation sports: Participation motivation. Clinical Pediatrics, 29, 89-94.
  • Tekkurşun Demir, G. ve Bozkurt, T. M. (2019). Dijital Oyun Oynama Tutumu Ölçeği (DOOTÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-18.
  • Tekkurşun Demir, G. ve Cicioğlu, H. İ. (2018). Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2479-2492.
  • Tekkurşun Demir, G. ve Hazar, Z. (2018). Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (Doomö): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2).
  • Tekkurşun, D. G., İlhan, E. L., Esentürk, O. K. ve Kan, A. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spormetre, 16(1), 95-106.
  • Yıldırım, M. (2017). Üniversite Takımlarında Mücadele Eden Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 41-51.
  • Yıldırım, M. (2021). Investigation of Sports Participation Motivations of Physical Education and Sports School Students. International Education Studies, 14(8), 43-50.
  • Zeybek, Ç. ve Aydın, A. (2002). Çocukluk çağı obesitesi. Klinik Çocuk Forumu 2(3), 24-29.
  • Zorba, E. ve Saygın, Ö. (2017). Fiziksel Aktivite ve Fiziksel Uygunluk. (4. Baskı). Ankara: Perspektif Matbaacılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Activity and Health
Journal Section 2023 Cilt: 4 Sayı : 3
Authors

Mehmet İnan This is me

Mehmet Yıldırım This is me

Murat Şen This is me

Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA İnan, M., Yıldırım, M., & Şen, M. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 61-68.