Research Article
BibTex RIS Cite

Halk Oyuncularda İmgeleme Uygulamaları ile Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 14 - 32, 30.04.2024

Abstract

Bu çalışma halk oyunları ile ilgilenen bireylerde imgeleme ve başarı motivasyonları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca bu çalışma ile yaş, cinsiyet, eğitim durumu, halk oyunlarıyla ilgilenme süreleri değişkenlerine göre başarı motivasyonlarının ne düzeyde olduğu, ölçek puan ortalamalarına göre aralarındaki ilişkinin nasıl olduğu incelenmeye çalışılacaktır. Ölçekler Google Form üzerinden 163 halk oyuncuya ulaştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, güvenirlik ve geçerlik çalışmasını Kızıldağ ve Tiryaki gerçekleştirilen Sporda İmgeleme Envanteri ve Türkçe uyarlaması Tiryaki ve Gödelek tarafından yapılan “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği-SÖBMÖ” kullanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22 paket programına aktarılmış, tüm istatistiki işlemlerdeki analizler aynı program üzerinde gerçekleştirilmiştir. Parametrik varsayımlar yerine getirildiğinden Bağımsız ikili gruplarda TTesti ikiden fazla gruplar için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve farklı grupların belirlenmesinde Tukey testleri kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların cevap ortalamaları alınarak ayrı ayrı sporda imgeleme envanteri ve spora özgü başarı motivasyonu ölçeği alt boyutları arasındaki ilişki ve yine katılımcıların cevap ortalamaları alınarak bu iki ölçeğin birbiri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla Pearson Kolerasyon Analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre; katılımcıların cinsiyet değişkenine göre Sporda imgeleme ve spora özgü başarı motivasyonları ölçeklerinden almış oldukları puanlar incelendiğinde aralarında ki fark istatiksel olarak anlamlı bulunmazken (p>0.05), alt boyutlardan alınan puanlar incelendiğinde bazı gruplar arasındaki ki fark anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Yaş değişkenine göre Sporda imgeleme ve spora özgü başarı motivasyonları ölçeklerinden almış oldukları puanlar incelendiğinde aralarında ki fark istatiksel olarak anlamlı bulunmazken (p>0.05), alt boyutlardan alınan puanlar incelendiğinde bazı yaş grupları arasındaki ki fark anlamlı bulunmuştur (p<0.05).Diğer değişkenlerimiz (Halk oyunları ile ilgilenme süreleri, eğitim durumu) arasında da hem genel ortalamada hem alt boyut düzeyinde anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>0.05). Pearson Kolerasyon Analizine göre sporda imgeleme envanteri ve spora özgü başarı motivasyonu ölçeği alt boyutları kendi arasındaki ilişki anlamlı bulunurken (p<0.05), bu iki ölçeğin arasındaki ilişki anlamlı bulunmamıştır (p<0.05).

References

  • Aktaş, U. (2021). İmgeleme uygulamalarının elit boksörlerde başarı motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Giresun Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Giresun.
  • Aktaş, Z., Çobanoğlu, G., Yazıcılar , İ., ve Er, N. (2006). Profesyonel basketbolcularda spor özgü başarı motivasyon düzeyinin cinsiyetler açısından karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 55-59.
  • Aldemir, G. Y., Biçer, T., ve Kızıldağ Kale, E. (2014). Futbolcularda imgeleme çalışmalarının problem çözme üzerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 37-45.
  • Aracı, H., ve Aracı, Ş. (2019). Spor bilimleri öğretimi. Ankara: Göktuğ Ofset Yayıncılık.
  • Arat, C. (2023). Rafting sporcularının zihinde canladırma ile sportif özgüven düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Atahan, A., ve Akalan, C. (2008). Zihinsel antrenman ve yüksek performans. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 39-43.
  • Aydoğdu, C., Şahan, A., ve Erman, K. (2018). Genç tenisçilerde spora özgü başarı motivasyon düzeyinin müsabaka performansı üzerine etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 655-666.
  • Bozdağ, B., ve Ergin, M. (2021). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin imgeleme kullanım düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 82-93.
  • Büyükonat, T. (1998). Başarlı antrenörlük. Ankara: Beyaz Yayıncılık.
  • Çik, B., ve Küçük, V. (2019). Sporcular tarafından algılanan antrenör davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri Araştırmaları, 7-17.
  • Demir, H. (2020). Güreşçilerde müsabaka öncesi imgeleme düzeyinin durumluk kaygıya etkisi. Yozgat Bozuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yozgat.
  • Demirci, S. (2020). 14-17 yaş arası sporcuların antrenör-sporcu ilişkisinin ahlaki karar alma ve saldırgan davranışları belirlemedeki rolü. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Demirel, Y. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin imgeleme türleri ve kullanım düzeyleri. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Doğan, E. (2009). Kadın ve erkek sporcuların imgeleme biçimlerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 373-381.
  • Dolaşır, S. (2006). Antrenörlük etiği ve ilkeleri. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Ermiş, E., Satıcı, A., İmamoğlu, O., ve Aydoğan, A. (2017). Adelosan sporculara göre antrenör davranışları. Kesit Akademi Dergisi, 589-599.
  • Evcil, A. (2020). Farklı spor branşarında algılanan antrenör davranışlarının sporcuların örgütsel bağlılığına etkisi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Ana Bilim Dalı, Aydın.
  • Karademir, T., Türkçapar, Ü., Açak, M., ve Eroğlu, H. (2018). Bireysel takım sporları ile uğraşan sporcularda hayal etme biçimlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 92-102.
  • Kartal, Z., Güvendi, B., Türksoy, A., ve Altıncı, E. E. (2017). Takım sporcularının imgeleme kullanımları ile başari motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 41-53.
  • Kavas, E. T. (2018). Voleybolcuların başarı motivasyonu düzeylerinin araştırılması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Kaya, D. (2011). Sivas halk oyunları halk oyuncuları davul ve zurna sanatçıları. Sivas: Vilayet Yayınevi.
  • Kaya, D. G., ve Günay, M. (2020). Güreş grekoromen milli sporcularının imgeleme ve başarı motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre-The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 62-72.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı spor branşındaki sporcuların imgeleme biçimleri. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Konter, E. (1996). Bir lider olarak antenör. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Konter, E. (2004). Antrenörlük ve takım psikolojisi. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Korkutata, A., ve Sönmez, M. (2016). rekreatif bir faaliyet olarak halk oyunları hareket / kas ilişkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2817-2841.
  • Küçük, F. (2023). Elit düzeydeki yıldız ve genç güreşçilerin algıladıkları antrenör davranışları ile spora bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sivas.
  • Özer, E., ve Kaya, H. (2004). Elazığ halk oyunları. Elazığ: T.C Elazığ Valiliği Elazığ Kültür Kurultayı.
  • Sevim, Y. (2010). Antrenör eğitim ilkeleri. Ankara: Fil Yayınevi.
  • Sevim, Y. (2007). Antrenör eğitim ilkeleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Toytok, E. H., ve Uçar, L. (2018). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç türleri ve örgütsel depresyon: bir ilişksiel tarama modeli. Ekev Akademi Dergisi, 109-125.
  • Uğur, Y. (2016). İmgeleme türlerinin sportif performans üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Üzüm, H., Karlı, Ü., ve Yıldız , N. O. (2018). Perceived coach attitudes and behaviors scale: development and validation study. Journal of Education and Training Studies, 160- 169.
  • Üzüm, H., ve Aycan, A. (2019). Antrenör davranış algısında cinsiyetin etkisi. BAİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 243-252.
  • Yanar, Ş., Kırandı, Ö., ve Can, Y. (2017). Tenis ve badminton sporcularının sporcu kimlik algısı ve başarı motivasyon düzeyleri arasındaki farklılıkların incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 51-58.
Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 14 - 32, 30.04.2024

Abstract

References

  • Aktaş, U. (2021). İmgeleme uygulamalarının elit boksörlerde başarı motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Giresun Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Giresun.
  • Aktaş, Z., Çobanoğlu, G., Yazıcılar , İ., ve Er, N. (2006). Profesyonel basketbolcularda spor özgü başarı motivasyon düzeyinin cinsiyetler açısından karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 55-59.
  • Aldemir, G. Y., Biçer, T., ve Kızıldağ Kale, E. (2014). Futbolcularda imgeleme çalışmalarının problem çözme üzerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 37-45.
  • Aracı, H., ve Aracı, Ş. (2019). Spor bilimleri öğretimi. Ankara: Göktuğ Ofset Yayıncılık.
  • Arat, C. (2023). Rafting sporcularının zihinde canladırma ile sportif özgüven düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Atahan, A., ve Akalan, C. (2008). Zihinsel antrenman ve yüksek performans. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 39-43.
  • Aydoğdu, C., Şahan, A., ve Erman, K. (2018). Genç tenisçilerde spora özgü başarı motivasyon düzeyinin müsabaka performansı üzerine etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 655-666.
  • Bozdağ, B., ve Ergin, M. (2021). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin imgeleme kullanım düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 82-93.
  • Büyükonat, T. (1998). Başarlı antrenörlük. Ankara: Beyaz Yayıncılık.
  • Çik, B., ve Küçük, V. (2019). Sporcular tarafından algılanan antrenör davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri Araştırmaları, 7-17.
  • Demir, H. (2020). Güreşçilerde müsabaka öncesi imgeleme düzeyinin durumluk kaygıya etkisi. Yozgat Bozuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yozgat.
  • Demirci, S. (2020). 14-17 yaş arası sporcuların antrenör-sporcu ilişkisinin ahlaki karar alma ve saldırgan davranışları belirlemedeki rolü. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Demirel, Y. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin imgeleme türleri ve kullanım düzeyleri. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Doğan, E. (2009). Kadın ve erkek sporcuların imgeleme biçimlerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 373-381.
  • Dolaşır, S. (2006). Antrenörlük etiği ve ilkeleri. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Ermiş, E., Satıcı, A., İmamoğlu, O., ve Aydoğan, A. (2017). Adelosan sporculara göre antrenör davranışları. Kesit Akademi Dergisi, 589-599.
  • Evcil, A. (2020). Farklı spor branşarında algılanan antrenör davranışlarının sporcuların örgütsel bağlılığına etkisi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Ana Bilim Dalı, Aydın.
  • Karademir, T., Türkçapar, Ü., Açak, M., ve Eroğlu, H. (2018). Bireysel takım sporları ile uğraşan sporcularda hayal etme biçimlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 92-102.
  • Kartal, Z., Güvendi, B., Türksoy, A., ve Altıncı, E. E. (2017). Takım sporcularının imgeleme kullanımları ile başari motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 41-53.
  • Kavas, E. T. (2018). Voleybolcuların başarı motivasyonu düzeylerinin araştırılması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Kaya, D. (2011). Sivas halk oyunları halk oyuncuları davul ve zurna sanatçıları. Sivas: Vilayet Yayınevi.
  • Kaya, D. G., ve Günay, M. (2020). Güreş grekoromen milli sporcularının imgeleme ve başarı motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre-The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 62-72.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı spor branşındaki sporcuların imgeleme biçimleri. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Konter, E. (1996). Bir lider olarak antenör. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Konter, E. (2004). Antrenörlük ve takım psikolojisi. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Korkutata, A., ve Sönmez, M. (2016). rekreatif bir faaliyet olarak halk oyunları hareket / kas ilişkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2817-2841.
  • Küçük, F. (2023). Elit düzeydeki yıldız ve genç güreşçilerin algıladıkları antrenör davranışları ile spora bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sivas.
  • Özer, E., ve Kaya, H. (2004). Elazığ halk oyunları. Elazığ: T.C Elazığ Valiliği Elazığ Kültür Kurultayı.
  • Sevim, Y. (2010). Antrenör eğitim ilkeleri. Ankara: Fil Yayınevi.
  • Sevim, Y. (2007). Antrenör eğitim ilkeleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Toytok, E. H., ve Uçar, L. (2018). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç türleri ve örgütsel depresyon: bir ilişksiel tarama modeli. Ekev Akademi Dergisi, 109-125.
  • Uğur, Y. (2016). İmgeleme türlerinin sportif performans üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Üzüm, H., Karlı, Ü., ve Yıldız , N. O. (2018). Perceived coach attitudes and behaviors scale: development and validation study. Journal of Education and Training Studies, 160- 169.
  • Üzüm, H., ve Aycan, A. (2019). Antrenör davranış algısında cinsiyetin etkisi. BAİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 243-252.
  • Yanar, Ş., Kırandı, Ö., ve Can, Y. (2017). Tenis ve badminton sporcularının sporcu kimlik algısı ve başarı motivasyon düzeyleri arasındaki farklılıkların incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 51-58.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section 2024 Cilt: 5 Sayı : 1
Authors

Edip Karabacak This is me

Publication Date April 30, 2024
Submission Date January 24, 2024
Acceptance Date March 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Karabacak, E. (2024). Halk Oyuncularda İmgeleme Uygulamaları ile Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 14-32.