Review Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Spora Bağlılıkları ile Sosyal Görünüş Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 112 - 121, 30.04.2024

Abstract

Çalışmanın amacı; spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora bağlılıkları ile sosyal görünüş kaygıları arasındaki ilişkinin incelemesidir. Bu amaç doğrultusunda mevcut çalışmaya 175‟i kadın, 248‟i erkek olmak üzere toplam 423 öğrenci katılım sağlamıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Spora Bağlılık Ölçeği” ile “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde demografik değişkenler için frekans (n), yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, öğrenim görülen sınıf ve bölüm değişkenleri açısından spora bağlılık ve sosyal görünüş kaygıları için t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve çoklu karşılaştırma testlerinden (Tukey) uygulanmıştır. İki değişken arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Analizler, öğrencilerin spora bağlılıklarının yüksek, sosyal görünüş kaygılarının ise düşük olduğunu göstermektedir. Ayrıca, spora bağlılık ile sosyal görünüş
kaygısı arasında düşük düzeyde, negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.

References

  • Albay, F., Çebi, A. İ., Gül, V. (2022). Spora bağlılığın üniversite öğrencilerinde etkileri. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 91-98.
  • Altın, Y., Özkurt, B., Küçükibiş, H. F. (2023). Antrenör davranış stilleri algısının spora bağlılığı yordama etkisinin yapısal regresyon modeli ile incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 424-438.
  • Álvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I., Duda, J. L. (2009). Coach autonomy support and quality of the sport engagement scale: an adaptation of the utrecht work engagement Scale (uwes) for The Sports environment sport engagement in young soccer players. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 138-148.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Pegem Akademi. Budak, C., Yılmaz, C., Erail, S. (2023). Spora bağlılık ve heyecan arama arasındaki ilişkinin kayaklı koşu ve biatlon sporcuları üzerinde incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, Özel Sayı, 113-124.
  • Caz, Ç., Bardakçı, S. (2023). Spora bağlılık ile bilinçli farkındalık arasındaki ilişkinin incelenmesi: Spor bilimleri fakültesi üzerine bir uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., Çiftci, Z. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal görünüş kaygı düzeylerinin bazıdeğişkenlere göre incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 904-922.
  • Doğan, T. (2011). Sosyal görünüş kaygısı ölçeği‟nin psikometrik özelliklerinin ergenlerden oluşan bir örneklemde incelenmesi. Elementary Education Online, 10(1), 12-19.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç., Yazıcı, Ö. F., Zorba, E. (2018). Spor hizmeti alan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve öznel mutluluklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 88-101.
  • Gülen, Ö., Madak, E., Kumartaşlı, M., Sönmez, H. O. (2021). Taekwondo sporcularının spora bağlılık düzeylerinin milli sporculuk durumları ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sport, 10(3), 1-17.
  • Han, M. T., Polat, E. (2022). Kış sporları ile ilgilenen sporcuların spora bağlılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spormetre The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 20(3), 80-91.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C., Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of ehe social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48-59.
  • Kaplan, V. (2022). Öğrencilerin sosyal görünüş kaygı düzeylerinin incelenmesi (Kayseri ili örneği). Humanistic Perspective, 4(1), 107-125.
  • Kartal, M., Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  • Kayhan, R., Bardakçı, S., Caz, Ç. (2020). Spora bağlılık ölçeği‟ni Türkçe‟ye uyarlama çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2905-2922.
  • Kılıç, M., Karakuş, Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3837-3852.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling: methodology in the social sciences. New York, NY: Guilford Press.
  • Koç, H., Koç, Ö. (2023). Sportif uygulamalarda müzik ve spora bağlılık: Spor merkezi üyeleri üzerine bir araştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 65-81.
  • La Guillen F., Martinez Alvarado, J. R. (2014). The sport engagement scale: an adaptation of the utrecht work engagement scale (uwes) for the sports environment. Universitas Psychologica, 13(3), 975-984.
  • Leary, M. R., Kowalski, R. M. (1995). Social anxiety. New York: Guilford.
  • Lonsdale, C., Hodge, K., Jackson, S. A. (2007). Athlete engagement: ıı. development and ınitial validation of the athlete engagement questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 38, 471-492.
  • Makas, S., Çelik, E. (2018). Erken dönem uyumsuz şemalar ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 926-937.
  • Martínez-Alvarado, J. R., Guillen, F., Feltz, D. (2016). Athletes‟ motivational needs regarding burnout engagement. Revista de Psicologia del Deporte, 25(1), 65-71.
  • Özcan, H., Subaşı, B., Budak, B., Çelik, M., Gürel, Ş. C., Yıldız, M. (2013). Ergenlik ve genç yetişkinlik dönemindeki kadınlarda benlik saygısı, sosyal görünüş kaygısı, depresyon ve anksiyete ilişkisi. Journal of Mood Disorders, 3(3), 107-113.
  • Saki, Ü., Aybek, S. (2023). Boksörlerde spora bağlılığın mücadele ve tehdit algılarına etkisi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 119-127.
  • Scanlan, T. K., Carpenter, P. J., Schmidt, G. W., Simons, J. P., Keeler, B. (1993). An introduction to the sport commitment model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15(1), 1-15.
  • Scanlan, T. K., Russell, D. G., Beals, K. P., Scanlan, L. A. (2003). Project on elite athlete commitment (PEAK): II. A direct test and expansion of the Sport Commitment Model with elite amateur sportsmen. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 377- 401.
  • Soylu, Y., Atik, F., Öçalan, M. (2017). Ergenlerin sosyal görünüş kaygısı düzeylerinin incelenmesi (Kırıkkale ili örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI(1), 38-45.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol değil iş: endüstriyel futbol. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, 89-114.
  • Tükenmez, M. (2009). Toplum bilim ve spor. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Uluç, E. A., Akçakoyun, F. (2021). Bocce sporcularının hedef yönelimlerinin spora bağlılıkları üzerindeki rolü: Çanakkale ili örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 424-437.
Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 112 - 121, 30.04.2024

Abstract

References

  • Albay, F., Çebi, A. İ., Gül, V. (2022). Spora bağlılığın üniversite öğrencilerinde etkileri. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 91-98.
  • Altın, Y., Özkurt, B., Küçükibiş, H. F. (2023). Antrenör davranış stilleri algısının spora bağlılığı yordama etkisinin yapısal regresyon modeli ile incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 424-438.
  • Álvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I., Duda, J. L. (2009). Coach autonomy support and quality of the sport engagement scale: an adaptation of the utrecht work engagement Scale (uwes) for The Sports environment sport engagement in young soccer players. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 138-148.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Pegem Akademi. Budak, C., Yılmaz, C., Erail, S. (2023). Spora bağlılık ve heyecan arama arasındaki ilişkinin kayaklı koşu ve biatlon sporcuları üzerinde incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, Özel Sayı, 113-124.
  • Caz, Ç., Bardakçı, S. (2023). Spora bağlılık ile bilinçli farkındalık arasındaki ilişkinin incelenmesi: Spor bilimleri fakültesi üzerine bir uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., Çiftci, Z. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal görünüş kaygı düzeylerinin bazıdeğişkenlere göre incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 904-922.
  • Doğan, T. (2011). Sosyal görünüş kaygısı ölçeği‟nin psikometrik özelliklerinin ergenlerden oluşan bir örneklemde incelenmesi. Elementary Education Online, 10(1), 12-19.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç., Yazıcı, Ö. F., Zorba, E. (2018). Spor hizmeti alan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve öznel mutluluklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 88-101.
  • Gülen, Ö., Madak, E., Kumartaşlı, M., Sönmez, H. O. (2021). Taekwondo sporcularının spora bağlılık düzeylerinin milli sporculuk durumları ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sport, 10(3), 1-17.
  • Han, M. T., Polat, E. (2022). Kış sporları ile ilgilenen sporcuların spora bağlılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spormetre The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 20(3), 80-91.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C., Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of ehe social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48-59.
  • Kaplan, V. (2022). Öğrencilerin sosyal görünüş kaygı düzeylerinin incelenmesi (Kayseri ili örneği). Humanistic Perspective, 4(1), 107-125.
  • Kartal, M., Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  • Kayhan, R., Bardakçı, S., Caz, Ç. (2020). Spora bağlılık ölçeği‟ni Türkçe‟ye uyarlama çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2905-2922.
  • Kılıç, M., Karakuş, Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3837-3852.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling: methodology in the social sciences. New York, NY: Guilford Press.
  • Koç, H., Koç, Ö. (2023). Sportif uygulamalarda müzik ve spora bağlılık: Spor merkezi üyeleri üzerine bir araştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 65-81.
  • La Guillen F., Martinez Alvarado, J. R. (2014). The sport engagement scale: an adaptation of the utrecht work engagement scale (uwes) for the sports environment. Universitas Psychologica, 13(3), 975-984.
  • Leary, M. R., Kowalski, R. M. (1995). Social anxiety. New York: Guilford.
  • Lonsdale, C., Hodge, K., Jackson, S. A. (2007). Athlete engagement: ıı. development and ınitial validation of the athlete engagement questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 38, 471-492.
  • Makas, S., Çelik, E. (2018). Erken dönem uyumsuz şemalar ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 926-937.
  • Martínez-Alvarado, J. R., Guillen, F., Feltz, D. (2016). Athletes‟ motivational needs regarding burnout engagement. Revista de Psicologia del Deporte, 25(1), 65-71.
  • Özcan, H., Subaşı, B., Budak, B., Çelik, M., Gürel, Ş. C., Yıldız, M. (2013). Ergenlik ve genç yetişkinlik dönemindeki kadınlarda benlik saygısı, sosyal görünüş kaygısı, depresyon ve anksiyete ilişkisi. Journal of Mood Disorders, 3(3), 107-113.
  • Saki, Ü., Aybek, S. (2023). Boksörlerde spora bağlılığın mücadele ve tehdit algılarına etkisi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 119-127.
  • Scanlan, T. K., Carpenter, P. J., Schmidt, G. W., Simons, J. P., Keeler, B. (1993). An introduction to the sport commitment model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15(1), 1-15.
  • Scanlan, T. K., Russell, D. G., Beals, K. P., Scanlan, L. A. (2003). Project on elite athlete commitment (PEAK): II. A direct test and expansion of the Sport Commitment Model with elite amateur sportsmen. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 377- 401.
  • Soylu, Y., Atik, F., Öçalan, M. (2017). Ergenlerin sosyal görünüş kaygısı düzeylerinin incelenmesi (Kırıkkale ili örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI(1), 38-45.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol değil iş: endüstriyel futbol. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, 89-114.
  • Tükenmez, M. (2009). Toplum bilim ve spor. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Uluç, E. A., Akçakoyun, F. (2021). Bocce sporcularının hedef yönelimlerinin spora bağlılıkları üzerindeki rolü: Çanakkale ili örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 424-437.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section 2024 Cilt: 5 Sayı : 1
Authors

Atakan Acun This is me

Çağdaş Caz This is me

Publication Date April 30, 2024
Submission Date January 24, 2024
Acceptance Date March 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Acun, A., & Caz, Ç. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Spora Bağlılıkları ile Sosyal Görünüş Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 112-121.