Çevresel değişimler ve çevre sorunları küresel anlamda bir problemler olarak karşımıza çıkmaktadır. Spor ve sporculuk ise her zaman örnek davranışları ile topluma rol model olan bir pozisyonda konumlanmıştır. Toplum içerisinde iyi birer örnek olan sporcuların, çevresel hassasiyetleri açısından da örnek teşkil edip etmediklerinin tespiti sporun çevresel problemlere yansımasını ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin algıladıkları sporcu kimliği düzeyi ile çevresel davranış arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Yozgat’ta ortaöğretim okullarında öğrenim gören 389 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilere çevresel davranış ölçeği, sporcu kimliği ölçeği ve kişisel bilgiler formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde, ikili karşılaştırmalarda Bağımsız Örneklem t-testi, diğer değişkenler için tek yönlü Anova testi uygulanmıştır. Yapılan varyans analizlerinde varyansın kaynağını tespit etmek için Tukey testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için Pearson korelasyon analizi ve doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak erkeklerin sporcu kimliği algıları kadınlardan, imam hatip lisesi öğrencilerinin çevresel davranışları Anadolu lisesi öğrencilerinden, anne eğitim düzeyi üniversite ve üzeri olan öğrencilerin sporcu kimliği algıları ise anne eğitim düzeyi ilkokul ve ortaokul olan öğrencilerden anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin sporcu kimliği algıları ile çevresel davranışları arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Sporcu kimliği, çevresel davranışı %6,8 oranında olumlu etkilemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | 2024 Cilt: 5 Sayı : 1 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1 |