Research Article
BibTex RIS Cite

Black (Poisonous) Pedagogy in the Novel Youth Without God

Year 2024, , 519 - 532, 30.09.2024
https://doi.org/10.37999/udekad.1508178

Abstract

Education has been among the phenomena that humanity attaches importance to throughout its historical process. When civilized geographies are examined closely, it can be seen that there is a strong education in their foundations. In geographies that are located further behind within the framework of objective criteria, deficiencies, disruptions or interventions regarding education stand out. Despite the decisive function of education in this respect, in some times and geographies, power authorities have not refrained from making various interventions in education. An example of these is the national socialist German administration that ruled between 1933 and 1945. In line with the national socialist ideology, education implemented against the society, especially young individuals, has been shaped in a different direction from its traditional and conventional meaning. The intellectual and physical intervention of the national socialist authorities towards the determined and desired human profile has made education “black” or “poisonous”. Especially young individuals' exposure to black pedagogy, both psychologically and physically, has also been the subject of literary works. A qualified example of these works is Ödön von Horvath's novel Youth Without God (Jugend ohne Gott). In his work, Horvath included strong data about the educational policies of Adolf Hitler and the national socialists without naming them. As a result of these policies, the beings transformed into figures of different profiles, especially young individuals, and the actions they resort to are clearly shown in the novel.
This study examines the data on black pedagogy in Horvath's novel Youth Without God. The aim of the study is to show how the education guided by the national socialist ideology under the leadership of Hitler is reflected in a literary work.

References

  • Bartsch, K. (2000). Ödön von Horvath. Metzler.
  • Böhm, W. (2010). Geschichte der Pädagogik. Verlag C.H. Beck.
  • Buddrus, M. (2003). Totale Erziehung für den totalen Krieg. K. G. Saur Verlag.
  • Gatto, J. T. (2018). Eğitim: Bir Kitle İmha Silahı. (Mehmet Ali Özkan, çev.). EDAM.
  • Güven, E. B. (2018). Kara Eğitim - Kara Pedagoji. Cinius Yayınları.
  • Kant, I. (2005). Pedagoji Üzerine. (M. Rahmi, çev.). Yeni Zamanlar Yayınları.
  • Krieck, E. (1935). Grundlagen, Aufbau und Wirtschaftsordnung des nationalsozialistischen Staates. Industrieverlag Spaeth & Linde.
  • Locke, J. (2004). Eğitim Üzerine. (Aylin Uğur, çev.). Yeryüzü Yayınevi.
  • Miller, A. (1983). Am Anfang war Erziehung. Suhrkamp Verlag.
  • Oxford Latin Dictionary. (1968). Clarendon Press.
  • Parlatır, İ. vd. (1998). Türkçe Sözlük 1. Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Rutschky, K. (1977). Schwarze Pädagogik. Verlag Ullstein.
  • Stellrecht, H. (1943). Neue Erziehung. Wilhelm Limpert-Verlag. von Horvath, Ö. (2021). Tanrısız Gençlik. (Gülperi Zeytinoğlu, çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Tanrısız Gençlik Romanında Kara Eğitim

Year 2024, , 519 - 532, 30.09.2024
https://doi.org/10.37999/udekad.1508178

Abstract

Eğitim, tarihsel süreci boyunca insanlığın önem verdiği olgular arasında yer almıştır. Uygar coğrafyalar yakından incelendiğinde, temellerinde güçlü bir eğitimin olduğu görülebilir. Nesnel ölçütler çerçevesinde daha geride konumlanan coğrafyalarda ise eğitime dair eksiklik, aksaklık veya müdahaleler göze çarpmaktadır. Eğitimin bu açıdan belirleyici olan işlevine rağmen bazı zaman ve coğrafyalarda, güç otoriteleri eğitime çeşitli müdahalelerde bulunmaktan geri durmamışlardır. Bunlara dair bir örnek de 1933 ile 1945 arasında hüküm süren nasyonal sosyalist Alman idaresidir. Nasyonal sosyalist ideoloji doğrultusunda genç bireyler başta olmak üzere, topluma karşı uygulanan eğitim, geleneksel ve genelgeçer anlamından farklı bir doğrultuda şekillenmiştir. Belirlenmiş ve arzu edilen insan profiline yönelik nasyonal sosyalist otoritelerin fikri ve fiziki müdahalesi, eğitimi “kara” kılmıştır. Özellikle genç bireylerin gerek psikolojik gerekse fiziksel açılardan kara eğitime maruz bırakılması, edebi yapıtlara da konu olmuştur. Bu yapıtlara nitelikli bir örnek, Ödön von Horvath’ın Tanrısız Gençlik (Jugend ohne Gott) romanıdır. Horvath, yapıtında isim vermeksizin Adolf Hitler ve nasyonal sosyalistlerin eğitim politikalarına dair güçlü verilere yer vermiştir. Bu politikaların sonucu olarak başta genç bireyler olmak üzere, farklı profilde figürlerin dönüştüğü varlıklar ve başvurduğu eylemler romanda açıkça gösterilmektedir.
Bu çalışma Horvath’ın Tanrısız Gençlik romanında kara eğitime dair verileri irdelemektedir. Çalışmanın amacı, Hitler önderliğinde nasyonal sosyalist ideoloji güdümündeki eğitimin edebi bir yapıta ne şekilde yansıdığını göstermektir.

References

  • Bartsch, K. (2000). Ödön von Horvath. Metzler.
  • Böhm, W. (2010). Geschichte der Pädagogik. Verlag C.H. Beck.
  • Buddrus, M. (2003). Totale Erziehung für den totalen Krieg. K. G. Saur Verlag.
  • Gatto, J. T. (2018). Eğitim: Bir Kitle İmha Silahı. (Mehmet Ali Özkan, çev.). EDAM.
  • Güven, E. B. (2018). Kara Eğitim - Kara Pedagoji. Cinius Yayınları.
  • Kant, I. (2005). Pedagoji Üzerine. (M. Rahmi, çev.). Yeni Zamanlar Yayınları.
  • Krieck, E. (1935). Grundlagen, Aufbau und Wirtschaftsordnung des nationalsozialistischen Staates. Industrieverlag Spaeth & Linde.
  • Locke, J. (2004). Eğitim Üzerine. (Aylin Uğur, çev.). Yeryüzü Yayınevi.
  • Miller, A. (1983). Am Anfang war Erziehung. Suhrkamp Verlag.
  • Oxford Latin Dictionary. (1968). Clarendon Press.
  • Parlatır, İ. vd. (1998). Türkçe Sözlük 1. Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Rutschky, K. (1977). Schwarze Pädagogik. Verlag Ullstein.
  • Stellrecht, H. (1943). Neue Erziehung. Wilhelm Limpert-Verlag. von Horvath, Ö. (2021). Tanrısız Gençlik. (Gülperi Zeytinoğlu, çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects German Language, Literature and Culture
Journal Section Research Articles
Authors

Emre Bekir Güven 0000-0002-1789-1730

Early Pub Date September 29, 2024
Publication Date September 30, 2024
Submission Date July 1, 2024
Acceptance Date August 29, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Güven, E. B. (2024). Tanrısız Gençlik Romanında Kara Eğitim. Uluslararası Dil Edebiyat Ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 7(3), 519-532. https://doi.org/10.37999/udekad.1508178

* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir. 

* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.