In this article, the poem “This Is A Sea Voyage To You” (“Es Ist Eine Seerreise Bis Zu Dir") will be
analysed with Turkish translation, which was
written in 10.03.1951, by Hertha Kräftner (1928-1951) who is
considered as one of the prominent representatives of postwar Austrian
literature (Nachkriegsliteratur) and of the
20th century woman literature (Frauenliteratur).
In this poem, of which the title meant in Turkish "Bu Sana Bir Deniz
Seferidir", the prominent images can be specified as sea, sea travel,
wind, ship and steelsman. The aim of this study in this poetic scene formed by
all of these images is to reveal the conversion of the sea travel by
lyrical self to a concrete beloved into a death travel within the context of
deep semantic level of the poem. In other words, we reveal that how love
phenomenon travels to death.
The poem is going to be analyzed, as a basis, by means of
psychoanalytic and archetypal criticism within the frame of "Kharon Complex" raised by Gaston
Bachelard. Totally in this study, an eclectic method that blends different methods
such as text/ writer/ reader-oriented criticsm in a balanced way will be
utilized considering the open structure of the poem-text examined for plural
readings. The significance of this study is that in our country it is
the first academic study that is going to be done on this poem by Hertha Kräftner and it is an
important fact that the poem has never been read within the frame of “Kharon
Complex” in the studies abroad.
Bu
çalışmada, savaş sonrası Avusturya yazınının (Nachkriegsliteratur) ve 20. yüzyıl kadın yazınının
(Frauenliteratur) önemli temsilcilerinden sayılan Hertha
Kräftner’in (1928-1951) 10.03.1951
tarihinde kaleme aldığı “Bu Sana Bir Deniz Seferidir” (“Es Ist Eine Seereise
Bis Zu Dir”) adlı şiiri Türkçeye yaptığımız çevirisiyle birlikte incelenecektir.
Başlığı
Türkçede “Bu Sana Bir Deniz Seferidir” anlamına gelen bu şiirde öne çıkan
imgeler; deniz, deniz yolculuğu, rüzgâr, gemi ve dümenci şeklinde
sıralanabilir. Çalışmanın amacı; tüm bu imgelerin yarattığı poetik tabloda,
lirik ben tarafından görünürde somut bir sevgiliye yapılan deniz yolculuğunun,
şiirin derin semantik düzleminde nasıl ölüme yolculuğa dönüştüğünü ya da aşk
olgusunun nasıl ölüme vardığını açığa çıkarmaktır.
Şiir,
Gaston Bachelard’ın ortaya attığı “Kharon Kompleksi” çerçevesinde temel olarak arketipik
ve psikanalitik eleştiri yöntemleriyle analiz edilecektir. Ancak bütün olarak
bakıldığında çalışmada, şiir metninin çoğul okumalara açık yapısı göz önüne
alınarak; yazar/metin/ okur odaklı eleştiri yöntemlerini dengeli biçimde
harmanlayan eklektik bir yöntemden yararlanılacaktır. Çalışmanın önemi, Hertha
Kräftner’in bu şiiri üzerine ülkemizde yapılacak ilk akademik çalışma olması ve
yurtdışında yapılan çalışmalardaysa, bu şiirin hiç “Kharon Kompleksi” ekseninde
okunmamış olmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 5, 2019 |
Acceptance Date | December 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir.
* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.