Research Article
BibTex RIS Cite

MEVLÂNÂ’NIN ŞİİRİNDE BİR İLETİŞİM YÖNTEMİ OLARAK SESSİZLİK

Year 2020, , 119 - 132, 31.12.2020
https://doi.org/10.37999/udekad.742862

Abstract

Tasavvufi gelenekte şair kimliğiyle de iyi bilinen Mevlânâ Celaleddîn Rum󠆼î’nin şiirleri, didaktik unsurları da içinde barındıran oldukça geniş bir muhtevaya sahiptir. Tasavvuf dünyasına ait edebî eserlerde çoğunlukla eğitim ve öğretimi amaçlayan öğüt içerikli hikâyeler bulunmaktadır. Sözlü iletişim aracı olarak kullanılan bu hikâyelerin yanı sıra kimi zaman sessizlik ve duraklamalar da bir iletişim ve eğitim aracı olarak eserlerde kullanılmaktadır. Çok yönlü bir şair olan ve eğitmen kimliğiyle de bilinen Mevlânâ, kaleme aldığı eserlerinde çoğunlukla ahlâkî ve tasavvufî öğretilere yer vermiştir. Eserlerinde yer verdiği pek çok önemli hasletten biri de sessizliktir. Çünkü ona göre sessizlik, söz ve sözlü iletişimden çok daha değerlidir. Şair, sessizliği etkili bir iletişim aracı olarak görmektedir. Mevlânâ’nın şiirinde bir iletişim biçimi olarak sessizlik, söz ile aktarması mümkün olmayan ve tarif edilemeyen anlamı ifade etme yöntemi olarak kullanılmaktadır. Bu tür sessizlik biçimi sözcüklerden daha fazla anlam ifade eden, daha etkili ve daha derin bir ifade biçimidir. Bu çalışmada Mevlânâ’nın eserlerinde sıklıkla başvurduğu iletişimsel sessizlik, beyit örnekleriyle açıklanmaya çalışılacaktır.

References

  • Debbağ, Sürûş (1388/1958). Sukût u Maʻnâ, Costarhâ-yi Der Felsefe-yi Wittgenstein, Tahran: Neşr-i Serat.
  • Eagleton, Terry (1368/1949). Pîş Derâmedî Ber Nezeriye-yi Edebî. çev. Abbas Muhbir. Tahran: Merkez.
  • Ephratt, Michael (2008). “The Function of Silence”, Journal of Pragmatics, 40: 1909-1938.
  • Heidegger, Martin (1993). Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? çev. Turhan Ilgaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Jakobson, Roman (1386/1967). Revendhâ-yi Bonyâdin Der Dâniş-i Zebân. çev. Kûreş Safevî, Tahran: İntişârât-i Hermes. Kaya, Raşit A (1985). Kitle İletişim Sistemleri, Ankara: Teori Yayınları.
  • Mevlevî, Celaleddin (1387/1967). Gazeliyyât-i Şems. çev. Muhammed Reza Şefiî Kedkenî. Tahran: İntişârât-i Sohen.
  • Mevlevî, Celaleddin (1384/1965). Mesnevî-yi Manevî. Tashîh ve Tahlil: Muhammed İsti’lâmî. Tahran: İntişârât-i Sohen.
  • Mu’în, Muhammed (1375/1956). Ferheng-i Fârsî, Tahran: Nigah.
  • Safevî, Kûreş (1380/1961). Ez Zebânşinâsî Be Edebiyyât, Tahran: Sûre-yi Mihr.
  • Sehbâ, Furuğ (1392/1972). Kârkerd-i Ebhâm Der Ferâyend-i Hâneş-i Metn, Tahran: İntişârât-i Ageh.
  • Sûcûdî, Ferzân; Sâdıkî, Leylâ (1389/1969). “Kârkerd-i Koftemâni-yi Sükût Der Sâkit-i Rivâyet-i Dâstân-i Kutâh”, Feslnâme-yi Pejuheşhâ-yi Zebân u Edebiyât-i Tebîkî, 1/2: 69-88.
  • Wittgenstein, Ludwig (2018). Tractatus Logico-Philosophicus. çev. Oruç Aruoba. İstanbul: Metis Yayınları.
Year 2020, , 119 - 132, 31.12.2020
https://doi.org/10.37999/udekad.742862

Abstract

References

  • Debbağ, Sürûş (1388/1958). Sukût u Maʻnâ, Costarhâ-yi Der Felsefe-yi Wittgenstein, Tahran: Neşr-i Serat.
  • Eagleton, Terry (1368/1949). Pîş Derâmedî Ber Nezeriye-yi Edebî. çev. Abbas Muhbir. Tahran: Merkez.
  • Ephratt, Michael (2008). “The Function of Silence”, Journal of Pragmatics, 40: 1909-1938.
  • Heidegger, Martin (1993). Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? çev. Turhan Ilgaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Jakobson, Roman (1386/1967). Revendhâ-yi Bonyâdin Der Dâniş-i Zebân. çev. Kûreş Safevî, Tahran: İntişârât-i Hermes. Kaya, Raşit A (1985). Kitle İletişim Sistemleri, Ankara: Teori Yayınları.
  • Mevlevî, Celaleddin (1387/1967). Gazeliyyât-i Şems. çev. Muhammed Reza Şefiî Kedkenî. Tahran: İntişârât-i Sohen.
  • Mevlevî, Celaleddin (1384/1965). Mesnevî-yi Manevî. Tashîh ve Tahlil: Muhammed İsti’lâmî. Tahran: İntişârât-i Sohen.
  • Mu’în, Muhammed (1375/1956). Ferheng-i Fârsî, Tahran: Nigah.
  • Safevî, Kûreş (1380/1961). Ez Zebânşinâsî Be Edebiyyât, Tahran: Sûre-yi Mihr.
  • Sehbâ, Furuğ (1392/1972). Kârkerd-i Ebhâm Der Ferâyend-i Hâneş-i Metn, Tahran: İntişârât-i Ageh.
  • Sûcûdî, Ferzân; Sâdıkî, Leylâ (1389/1969). “Kârkerd-i Koftemâni-yi Sükût Der Sâkit-i Rivâyet-i Dâstân-i Kutâh”, Feslnâme-yi Pejuheşhâ-yi Zebân u Edebiyât-i Tebîkî, 1/2: 69-88.
  • Wittgenstein, Ludwig (2018). Tractatus Logico-Philosophicus. çev. Oruç Aruoba. İstanbul: Metis Yayınları.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Pouneh Abdollahifard 0000-0002-4928-2155

Funda Türkben Aydın 0000-0001-6488-9548

Publication Date December 31, 2020
Submission Date May 26, 2020
Acceptance Date October 14, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Abdollahifard, P., & Türkben Aydın, F. (2020). MEVLÂNÂ’NIN ŞİİRİNDE BİR İLETİŞİM YÖNTEMİ OLARAK SESSİZLİK. Uluslararası Dil Edebiyat Ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 3(2), 119-132. https://doi.org/10.37999/udekad.742862

* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir. 

* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.