Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATING OF STUDENTS' VIEWS ON THE ROLE OF THEATER TEXTS IN THE DEVELOPMENT OF FUNDAMENTAL LANGUAGE SKILLS AND ACHIEVEMENT OF LINGUISTIC GOALS

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 381 - 398, 30.09.2024
https://doi.org/10.37999/udekad.1479663

Abstract

From the 16th century onwards, theater has served as a method of education for raising children and young people in specific European circles. Presently, aligned with the progress in information and communication technologies and the evolution of global political, social, cultural, and economic ties, theater has been gaining significance in foreign language education and teaching. Theatrical texts contribute not only to the four basic language skills of reading, writing, comprehension, and speaking but also to the development of communicative and social skills in students. This study aims to identify how theatrical texts contribute to the acquisition of basic language skills among students enrolled in French preparatory classes at the higher education level, as well as to ascertain the objectives attained by students during this language acquisition process. To that end, this study evaluates the perspectives of 23 students attending French preparatory classes at the School of Foreign Languages at Marmara University during the 2022-2023 academic year. These students were involved in the theatrical production “La Méga Malade Imaginaire,” which was written by Molière and adapted by Luc Boulanger. The students conveyed their perspectives through WhatsApp, and to mitigate any risk of data loss, these are electronically stored in a Word document. This study then meticulously scrutinized these perspectives, categorized them into specific headings, and then analyzed them through content analysis methodology. In conclusion, this study reported that theatrical texts play a crucial role as tools for enhancing the basic language skills of students participating in the play, and they are instrumental in reaching the predetermined objectives in the language learning process.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Pegem Akademi Yayınları.
  • Agnaou, F. Z. (2023). Enseigner Le Français Par Le Théâtre. L’Impact Revue D’études Littéraires, Linguistiques et Audiovisuelles, 1 (1), 83-92. https://doi.org/10.34874/PRSM/limpact-vol1iss1.39372
  • Altaç, E. (2020). Edebi Bir Metin Türü Olan Tiyatronun Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanımı ve Dört Beceriye Katkısı. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Altunbay, M. (2012). Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 7 (4), 747-760. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3643
  • Avcı, C. & Kartal, E. (2021). İnci Sözlük’te Yabancı Dil Olarak Fransızca: Fransızca Başlıklı Girdilerin Web Tabanlı Söylem Çözümlemesi Yoluyla İncelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 1049-1066. https://doi.org/10.29000/rumelide.995488
  • Aytaş, G. (2006). Edebî Türlerden Yararlanma. Millî Eğitim Dergisi, 34 (169), 261-276. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36938/422340
  • Aytaş, G. (2017). Kuramsal ve İşlevsel Dil Öğretiminde Tiyatronun Rolü ve Önemi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (4), 854-860. https://doi.org/10.16916/aded.347783
  • Çifci, M. (2010). Dil Öğretimi. Dil ve Edebiyat Öğretim Yöntemleri. İsmet Çetin. (Ed.). 107-158). Nobel Yayıncılık.
  • Dilidüzgün, Ş. & Kuyumcu, N. (2013). Türkçe Derslerinde Tiyatro Metinlerinin İşlevselliği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 347-358.
  • Fanny, L. (2019). L'enseignement Par Le Théâtre Dans Les Écoles İvoiriennes: Pour Un Renforcement Des Compétences En Langue Française. Revue Roumaine d’Études Francophones, (11), 344-355.
  • Gül, S. & Kahya Nizam, Ö. (2021). Sosyal Bilimlerde Söylem ve İçerik Analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181-198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Güler, Z. (1992). Kültürel Bir Kurum Olarak Tiyatro. Kurgu Dergisi, (10), 179-187. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1501911
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Nobel Yayıncılık.
  • Güz, N. (1983). Yabancı Dil Öğretiminde Yazınsal Betiklerden Yararlanma Sorunu. Türk Dili Dergisi Dil Öğretimi Özel Sayısı, 379 (380), 174-177.
  • Heathcote, D. & Bolton, G. M. (1995). Dramafor leaming: Dorothy Heathcote's mantleofthe expert approach to education. Heinemann.
  • Işık, S. (2014). Türkçe eğitiminde araç metin olarak tiyatro eserlerinin önemi ve dil becerilerini geliştirmedeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-80.
  • Kuşçu, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Fransızca Öğrenme Profilleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (1), 1-9. https://doi.org/10.24106/kefdergi.354635
  • Kuyumcu, N. F. (2013). Üç Derste Gergedanlaşma ve Yabancı Dil Eğitiminde Tiyatro. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 8 (10), 423-430. https://doi.org//10.7827/TurkishStudies.5461
  • Lazar, G. (2002). Literature and Language Teaching. A guide for teachers and trainers. Cambridge University Press.
  • Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (Özel Sayı 2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Miles, M. & Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Öncü Kitap.
  • Özertem, T. (1992). Türkiye’de Çocuk Tiyatrosu. Kültür Bakanlığı Yay.
  • Rigal, L. (2013). Le Jeu Théâtral, Un Outil D’apprentissage De L’anglais Dès Le Cycle 2. Yüksek Lisans Tezi, Ecole Interne IUFM Midi-Pyrénées.
  • Schmidt, P. (2006). Le Théâtre Comme Art D’apprentissage De La Langue Étrangère. Revue de Recherches en Éducation, (38), 93-109.
  • Singh, S. (2018). Le Rôle Du Théâtre Dans L'enseignement et L'apprentissage Du Français: Une Étude Pedagogique. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT), 6 (2), 560-568.
  • Şimşek, T. (2005). Teoriden Uygulamaya Okul Tiyatrosu. Suna Yayınları.
  • Şimşek, T. (2011). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı. Grafiker Yayınları.
  • Tarakçıoğlu, A. Ö. (2016). Edebiyat ve Dil Öğretimi. Yabancı Dil Öğretimine Genel Bir Bakış 1. Kitap. Erdinç Yücel, Hasan Yılmaz & M. Serkan Öztürk (Eds.). 174-184. Çizgi Kitabevi.
  • Tarana, H. (2007). Le Rôle Du Support Dans La Réalisation Des Objectifs De L’enseignement Des Langues. Scolia: Sciences Cognitives, Linguistiques et Intelligence Artificielle, (21), 133-143.
  • Türk Dil Kurumu Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ (05.04.024).
  • Ulutaş, M. (2018). Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Tiyatro Metinlerinden Yararlanma. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 85-103. https://dergipark.org.tr/tr/pub/adea/issue/41715/471987
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2002). Tiyatro ve Canlandırma Sahneleme Bilgileri. Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik Analizi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları. İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle. Besim Yıldırım (Ed.). 105-154. Literatürk Academia.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

TİYATRO METİNLERİNİN TEMEL DİL BECERİLERİNİN GELİŞİMDE VE DİLSEL HEDEFLERE ULAŞMADA OYNADIĞI ROL ÜZERİNE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 381 - 398, 30.09.2024
https://doi.org/10.37999/udekad.1479663

Abstract

16. yüzyıldan günümüze değin Avrupa’nın belirli çevrelerinde çocukların ve gençlerin yetiştirilmesi için eğitim yöntemlerinden biri olarak kullanılan tiyatro, günümüzde de bilişim ve iletişim teknolojilerinin ilerlemesine, uluslar arasında siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik ilişkilerin gelişmesine koşut olarak yabancı dil eğitim ve öğretiminde önemini arttırmaktadır. Dolaysıyla tiyatro metinleri; okuma, yazma, anlama ve konuşma olmak üzere dört temel dil becerisinin yanında öğrencide iletişimsel ve sosyal becerilerin gelişimine de katkı sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı yükseköğretim düzeyinde Fransızca hazırlık sınıflarında öğrenim gören öğrencilere tiyatro metinlerinin hangi temel dil becerileri edinilmesine katkı sağladığının ve öğrencilerin dil edinme sürecinde hangi hedeflere ulaştıklarının belirlenmesidir. Bu amaçla, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Marmara Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Fransızca hazırlık sınıflarında öğrenim gören, Molière’in yazdığı ve Luc Boulanger’nin uyarladığı “La Méga Malade Imaginaire” adlı tiyatro oyununda görev alan 23 öğrencinin düşünceleri değerlendirilmiştir. Öğrenciler görüşlerini Watsapp yoluyla ifade etmiş, herhangi bir veri kaybının önüne geçmek içinse tüm görüşler bilgisayar ortamında Word dosyasına kaydedilmiştir. Çalışmada öğrenci yorumları ayrıntılı bir şekilde incelenerek belirli başlıklar halinde sınıflandırılmış sonrasında da içerik çözümlemesi yöntemiyle analiz edilmiştir. Tiyatro metinlerinin, oyununda görev alan öğrencilerin temel dil becerilerinin geliştirdiği ve dil öğrenme sürecinde belirlenen hedeflere ulaşmada önemli bir araç olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde Yaratıcı Drama. Pegem Akademi Yayınları.
  • Agnaou, F. Z. (2023). Enseigner Le Français Par Le Théâtre. L’Impact Revue D’études Littéraires, Linguistiques et Audiovisuelles, 1 (1), 83-92. https://doi.org/10.34874/PRSM/limpact-vol1iss1.39372
  • Altaç, E. (2020). Edebi Bir Metin Türü Olan Tiyatronun Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanımı ve Dört Beceriye Katkısı. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Altunbay, M. (2012). Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 7 (4), 747-760. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3643
  • Avcı, C. & Kartal, E. (2021). İnci Sözlük’te Yabancı Dil Olarak Fransızca: Fransızca Başlıklı Girdilerin Web Tabanlı Söylem Çözümlemesi Yoluyla İncelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 1049-1066. https://doi.org/10.29000/rumelide.995488
  • Aytaş, G. (2006). Edebî Türlerden Yararlanma. Millî Eğitim Dergisi, 34 (169), 261-276. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36938/422340
  • Aytaş, G. (2017). Kuramsal ve İşlevsel Dil Öğretiminde Tiyatronun Rolü ve Önemi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (4), 854-860. https://doi.org/10.16916/aded.347783
  • Çifci, M. (2010). Dil Öğretimi. Dil ve Edebiyat Öğretim Yöntemleri. İsmet Çetin. (Ed.). 107-158). Nobel Yayıncılık.
  • Dilidüzgün, Ş. & Kuyumcu, N. (2013). Türkçe Derslerinde Tiyatro Metinlerinin İşlevselliği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 347-358.
  • Fanny, L. (2019). L'enseignement Par Le Théâtre Dans Les Écoles İvoiriennes: Pour Un Renforcement Des Compétences En Langue Française. Revue Roumaine d’Études Francophones, (11), 344-355.
  • Gül, S. & Kahya Nizam, Ö. (2021). Sosyal Bilimlerde Söylem ve İçerik Analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181-198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Güler, Z. (1992). Kültürel Bir Kurum Olarak Tiyatro. Kurgu Dergisi, (10), 179-187. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1501911
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Nobel Yayıncılık.
  • Güz, N. (1983). Yabancı Dil Öğretiminde Yazınsal Betiklerden Yararlanma Sorunu. Türk Dili Dergisi Dil Öğretimi Özel Sayısı, 379 (380), 174-177.
  • Heathcote, D. & Bolton, G. M. (1995). Dramafor leaming: Dorothy Heathcote's mantleofthe expert approach to education. Heinemann.
  • Işık, S. (2014). Türkçe eğitiminde araç metin olarak tiyatro eserlerinin önemi ve dil becerilerini geliştirmedeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-80.
  • Kuşçu, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Fransızca Öğrenme Profilleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (1), 1-9. https://doi.org/10.24106/kefdergi.354635
  • Kuyumcu, N. F. (2013). Üç Derste Gergedanlaşma ve Yabancı Dil Eğitiminde Tiyatro. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 8 (10), 423-430. https://doi.org//10.7827/TurkishStudies.5461
  • Lazar, G. (2002). Literature and Language Teaching. A guide for teachers and trainers. Cambridge University Press.
  • Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (Özel Sayı 2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Miles, M. & Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Öncü Kitap.
  • Özertem, T. (1992). Türkiye’de Çocuk Tiyatrosu. Kültür Bakanlığı Yay.
  • Rigal, L. (2013). Le Jeu Théâtral, Un Outil D’apprentissage De L’anglais Dès Le Cycle 2. Yüksek Lisans Tezi, Ecole Interne IUFM Midi-Pyrénées.
  • Schmidt, P. (2006). Le Théâtre Comme Art D’apprentissage De La Langue Étrangère. Revue de Recherches en Éducation, (38), 93-109.
  • Singh, S. (2018). Le Rôle Du Théâtre Dans L'enseignement et L'apprentissage Du Français: Une Étude Pedagogique. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT), 6 (2), 560-568.
  • Şimşek, T. (2005). Teoriden Uygulamaya Okul Tiyatrosu. Suna Yayınları.
  • Şimşek, T. (2011). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı. Grafiker Yayınları.
  • Tarakçıoğlu, A. Ö. (2016). Edebiyat ve Dil Öğretimi. Yabancı Dil Öğretimine Genel Bir Bakış 1. Kitap. Erdinç Yücel, Hasan Yılmaz & M. Serkan Öztürk (Eds.). 174-184. Çizgi Kitabevi.
  • Tarana, H. (2007). Le Rôle Du Support Dans La Réalisation Des Objectifs De L’enseignement Des Langues. Scolia: Sciences Cognitives, Linguistiques et Intelligence Artificielle, (21), 133-143.
  • Türk Dil Kurumu Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ (05.04.024).
  • Ulutaş, M. (2018). Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Tiyatro Metinlerinden Yararlanma. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 85-103. https://dergipark.org.tr/tr/pub/adea/issue/41715/471987
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2002). Tiyatro ve Canlandırma Sahneleme Bilgileri. Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik Analizi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları. İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle. Besim Yıldırım (Ed.). 105-154. Literatürk Academia.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects French Language, Literature and Culture
Journal Section Research Articles
Authors

Cansu Avcı 0000-0001-9336-8127

Early Pub Date September 29, 2024
Publication Date September 30, 2024
Submission Date May 7, 2024
Acceptance Date July 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Avcı, C. (2024). TİYATRO METİNLERİNİN TEMEL DİL BECERİLERİNİN GELİŞİMDE VE DİLSEL HEDEFLERE ULAŞMADA OYNADIĞI ROL ÜZERİNE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Dil Edebiyat Ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 7(3), 381-398. https://doi.org/10.37999/udekad.1479663

* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.

* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.