Abstract
This sociolinguistic study explores the intricate relationship between socioeconomic factors and linguistic variation in Turkish pronunciation, focusing specifically on the continuous tense affix -yor. Employing a methodology inspired by Labov, we utilized a stratified sampling technique to select 65 participants from diverse occupational backgrounds, education levels, ages, and income groups in the Van, Türkiye region, capturing the linguistic diversity within the Turkish-speaking community. Through unstructured personal interviews, participants were encouraged to use natural language, enabling the categorization of pronunciation patterns as either rhotic or non-rhotic based on their emphasis on the '-yor' sound. Our analysis, incorporating phonetic transcription and quantitative methods akin to Labov's sociolinguistic analyses, reveals a significant correlation between socioeconomic status and pronunciation tendencies. Notably, participants with higher income and university education tend to emphasize the '-yor' sound, while those with lower income and primary school education often omit it. This research not only contributes to understanding linguistic variation in Turkish but also underscores the cultural significance of language choices, reflecting broader social and economic contexts in Turkish society. By focusing on the continuous tense affix -yor, this study sheds light on the dynamic nature of language variation in Turkish and sets the stage for future studies on the social and language differences in Turkish
Ethical approval for this study, titled "Socioeconomic Influences On Turkish Pronunciation: A Sociolinguistic Exploration Of The Rhotic 'R' Sound," was granted by the Social and Human Sciences Ethics Committee at Van Yüzüncü Yıl University (Decision No. 2025/03-27, dated February 7, 2025), confirming compliance with relevant ethical standards and Turkish legal frameworks for research involving human participants.
Bu sosyodilbilimsel çalışma, Türkçedeki süreklilik zaman eki "-yor" üzerinden, sosyoekonomik faktörlerle dilsel çeşitlilik arasındaki karmaşık ilişkiyi incelemektedir. Labov’un metodolojisinden esinlenen bu araştırmada, Van, Türkiye bölgesinden farklı meslek gruplarına, eğitim seviyelerine, yaş aralıklarına ve gelir düzeylerine sahip 65 katılımcı, tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilerek Türkçe konuşan topluluk içindeki dilsel çeşitlilik kaydedilmiştir. Yapılandırılmamış kişisel görüşmelerde katılımcıların doğal konuşma dilini kullanmaları teşvik edilmiş ve "-yor" ekinin telaffuzundaki vurgu düzeyine göre konuşma biçimleri "rotik" (vurgulu) ve "rotik olmayan" (vurgusuz) şeklinde kategorize edilmiştir.
Labov’un sosyodilbilimsel analizlerine benzer şekilde, fonetik transkripsiyon ve nicel yöntemlerle yapılan incelemeler, sosyoekonomik statü ile telaffuz eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Özellikle yüksek gelirli ve üniversite eğitimli katılımcıların "-yor" ekini belirgin şekilde vurguladığı, düşük gelirli ve ilkokul mezunu katılımcıların ise bu eki genellikle atladığı gözlemlenmiştir. Bu araştırma, yalnızca Türkçedeki dilsel çeşitliliği anlamaya katkı sağlamakla kalmamış, aynı zamanda dil tercihlerinin kültürel önemini vurgulayarak Türk toplumundaki sosyal ve ekonomik bağlamları yansıtmıştır.
"-yor" eki özelinde yürütülen bu çalışma, Türkçedeki dilsel değişkenliğin dinamik yapısını aydınlatmakta ve gelecekte Türkçedeki sosyal-dilsel farklılıklara yönelik araştırmalar için zemin hazırlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociolinguistics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 20, 2025 |
Acceptance Date | September 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |
* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.
* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.