Research Article
BibTex RIS Cite

Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğu ile İlgili Yapılan Tezlerin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 210 - 222, 26.04.2021
https://doi.org/10.32960/uead.887919

Abstract

İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu ile ilgili yapılan lisansüstü tezleri incelenmeyi amaçlayan bu çalışma kapsamında 45 yüksek lisans ve 6 doktora tezi incelenmiş olup verilerin toplanmasında doküman incelemesi, analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen çalışmalar yayımlandığı yıla, lisansüstü düzeye, kullanılan araştırma yöntemi ve modeline, çalışma grubuna, verilerin toplanmasında kullanılan veri toplama araçlarına ve konularına göre incelenmiş, bulgular frekans ve yüzde dağılımları verilerek sunulmuştur. Yapılan araştırma neticesinde birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu ile ilgili lisansüstü tezlerin çoğunlukla yüksek lisans düzeyinde yapıldığı görülmüştür. Çalışmalarda daha çok nicel araştırma yönteminin ve tarama modelinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Çalışma gruplarının daha çok öğrenci ve öğretmenlerden oluştuğu görülmüştür. İncelenen tezlerde en sık kullanılan veri toplama aracının ise anket olduğu belirlenmiştir. İncelenen çalışmalar konularına göre dokuz kategoriye ayrılmıştır. Okul olgunluğu ile ilgili yapılan tezlerde en çok çalışılan konu “okul öncesi eğitim” olmuştur.

References

  • Bay, Y. & Bay, D. N. (2019). Analysis of Children’s Primary School Readiness According to Some Variables. Paper presented at the World Conference on Research in Teaching and Education, Barcelona, Spain, 12-14 December 2019. Retrieved from https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2019/12/19-218.pdf
  • Bayındır, D. ve Biber, K. (2019). 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluk düzeyleri ile öz düzenleme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 135-154.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S. (2017). Some Variables Predicting the School Readiness of Preschool Children, Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 50(1), 189-208.
  • Canbulat, T. ve Küçükkaragöz, H. (2007). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1573-1586.
  • Erdoğan, Ö., Ataş, M. ve Özdemir, C. (2016). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazmaya hazırbulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 21-36. Gündüz, H. B. ve Özarslan, N. (2017). Farklı yaş kategorilerinde ilkokula başlayan öğrencilerin okul olgunluğu ve öğretmen görüşlerine göre okula uyum problemleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 212-230.
  • Güneş, F. (2013). Okuma yazma öğrenme yaşı. Journal of Theory and Practice in Education, 9(4), 280-298.
  • Güzel, N. ve Özyurt, M. (2018) .Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Okul Olgunluğu Düzeylerinin ve Okul Olgunluğuna İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1250-1267.
  • Güzelyurt, T., Erol, S., Kahraman, A., Temel, L. ve Şavluk, B. Okul öncesi öğretmenlerinin ilkokula hazırbulunuşluğa ilişkin görüşleri. Uluslararası Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-30.
  • Karakuzu, E. ve Koçyiğit, S. (2016). Ebeveyn Destekli İlkokula Hazırlık Programı’nın (EDİHP) okul öncesi dönem çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluğuna etkisi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 84-102.
  • Koçak, D. ve İncekara, S. (2020). Okul olgunluğuna ilişkin sınıf öğretmenlerinin ve okul öncesi eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(1), 170-190.
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özdemir, A. ve Battal, Ş. (2019). İlkokula erken yaşta başlayan öğrencilerin okula uyum süreci ve akademik başarı bağlamında yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1633-1683. Pirpir, D. A., Soydan, S. ve Angın, E. (2016). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluk düzeylerini yordayıcı bazı değişkenler. Pegem Atıf İndeksi, 489-504.
  • Polat, Ö. ve Yağbasan, Ş. (2019). 60-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerileri ile ilkokula hazır bulunuşluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 869-891.
  • Türkyılmaz, M. İ. ve Pekdoğan, S. (2019). 6-7 yaş çocuklarda okul öncesi eğitimin ilkokul birinci sınıftaki sosyal yeterlik ve hazırbulunuşlukla ilişkisi. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 22(42), 159-174.
  • Uzun, E. M. ve Alat, K. (2015). Okul öncesi dönemde uygulanan “okula hazırız” eğitim programının ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluk düzeylerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-80.
  • Van Zyl, E. (2011). The Relationship Between School Readiness and School Performance in Grade 1 and Grade 4. South African Journal of Childhood Education, 1(1), 82-94. Yazar, A. (2013). Okul öncesi eğitim programının ilkokula hazırlık açısından etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, C. (2019). Montessori yöntemine dayalı öğretim tasarımının birinci sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluklarına, matematik ve okuma-yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Yılmaz Bolat, E. (2017). Okul öncesi eğitim alan 5-6 yaş grubu çocukların velilerinin okula hazırbulunuşluk davranışları ve okul olgunluğu ile ilgili görüşleri. Electronic Turkish Studies, 12(33), 589-604.
  • Yüce, S. ve Kutluca Canbulat, A. N. (2017). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde okul olgunluğunu belirleme ve kullanma yeterliklerine ilişkin görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 101-123.
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 210 - 222, 26.04.2021
https://doi.org/10.32960/uead.887919

Abstract

References

  • Bay, Y. & Bay, D. N. (2019). Analysis of Children’s Primary School Readiness According to Some Variables. Paper presented at the World Conference on Research in Teaching and Education, Barcelona, Spain, 12-14 December 2019. Retrieved from https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2019/12/19-218.pdf
  • Bayındır, D. ve Biber, K. (2019). 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluk düzeyleri ile öz düzenleme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 135-154.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S. (2017). Some Variables Predicting the School Readiness of Preschool Children, Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 50(1), 189-208.
  • Canbulat, T. ve Küçükkaragöz, H. (2007). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1573-1586.
  • Erdoğan, Ö., Ataş, M. ve Özdemir, C. (2016). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazmaya hazırbulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 21-36. Gündüz, H. B. ve Özarslan, N. (2017). Farklı yaş kategorilerinde ilkokula başlayan öğrencilerin okul olgunluğu ve öğretmen görüşlerine göre okula uyum problemleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 212-230.
  • Güneş, F. (2013). Okuma yazma öğrenme yaşı. Journal of Theory and Practice in Education, 9(4), 280-298.
  • Güzel, N. ve Özyurt, M. (2018) .Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Okul Olgunluğu Düzeylerinin ve Okul Olgunluğuna İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1250-1267.
  • Güzelyurt, T., Erol, S., Kahraman, A., Temel, L. ve Şavluk, B. Okul öncesi öğretmenlerinin ilkokula hazırbulunuşluğa ilişkin görüşleri. Uluslararası Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-30.
  • Karakuzu, E. ve Koçyiğit, S. (2016). Ebeveyn Destekli İlkokula Hazırlık Programı’nın (EDİHP) okul öncesi dönem çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluğuna etkisi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 84-102.
  • Koçak, D. ve İncekara, S. (2020). Okul olgunluğuna ilişkin sınıf öğretmenlerinin ve okul öncesi eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(1), 170-190.
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özdemir, A. ve Battal, Ş. (2019). İlkokula erken yaşta başlayan öğrencilerin okula uyum süreci ve akademik başarı bağlamında yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1633-1683. Pirpir, D. A., Soydan, S. ve Angın, E. (2016). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluk düzeylerini yordayıcı bazı değişkenler. Pegem Atıf İndeksi, 489-504.
  • Polat, Ö. ve Yağbasan, Ş. (2019). 60-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerileri ile ilkokula hazır bulunuşluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 869-891.
  • Türkyılmaz, M. İ. ve Pekdoğan, S. (2019). 6-7 yaş çocuklarda okul öncesi eğitimin ilkokul birinci sınıftaki sosyal yeterlik ve hazırbulunuşlukla ilişkisi. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 22(42), 159-174.
  • Uzun, E. M. ve Alat, K. (2015). Okul öncesi dönemde uygulanan “okula hazırız” eğitim programının ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluk düzeylerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-80.
  • Van Zyl, E. (2011). The Relationship Between School Readiness and School Performance in Grade 1 and Grade 4. South African Journal of Childhood Education, 1(1), 82-94. Yazar, A. (2013). Okul öncesi eğitim programının ilkokula hazırlık açısından etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, C. (2019). Montessori yöntemine dayalı öğretim tasarımının birinci sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluklarına, matematik ve okuma-yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Yılmaz Bolat, E. (2017). Okul öncesi eğitim alan 5-6 yaş grubu çocukların velilerinin okula hazırbulunuşluk davranışları ve okul olgunluğu ile ilgili görüşleri. Electronic Turkish Studies, 12(33), 589-604.
  • Yüce, S. ve Kutluca Canbulat, A. N. (2017). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde okul olgunluğunu belirleme ve kullanma yeterliklerine ilişkin görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 101-123.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Burcu Özgün 0000-0002-7106-1826

Salih Ceylan 0000-0001-7196-7807

Publication Date April 26, 2021
Acceptance Date April 21, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özgün, B., & Ceylan, S. (2021). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğu ile İlgili Yapılan Tezlerin İncelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 210-222. https://doi.org/10.32960/uead.887919