Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Do Online Videos Affect Viewers’ Speaking Skills? Perspectives of Teachers, Students, and From Different Professions

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 62 - 78, 30.04.2025
https://doi.org/10.32960/uead.1577963

Öz

This study examines the reflections of online videos on the speaking skills of teachers, students, and from different professions. A qualitative research method was adopted, and a phenomenological design was used. The semi-structured interview form, which served as the data collection tool, was applied to 47 professionals in Ankara, 25 teachers, and 13 students in Yüksekova, Hakkari. The sampling method used was non-random purposeful sampling, with "convenience sampling" applied for accessibility and maximum variation sampling for other stakeholders. The data were analyzed through content analysis. According to the findings, positive reflections of videos on speaking skills include improving diction, expanding vocabulary, learning a foreign language, speaking fluently, adopting the standard Istanbul dialect, using appropriate gestures and facial expressions, and modeling creative speech. On the other hand, negative impacts on children's speaking include careless or rude language, regression in language development, the use of slang, incorrect pronunciation, and adopting regional dialects..

Proje Numarası

Proje değildir.

Kaynakça

  • Akım, F. (2015). Halkla ilişkilerde etkili konuşma ve sunum teknikleri. Derin Yayınları.
  • Aran-Ramspott, S., Fedele, M., & Tarragó, A. (2018). Youtubers' Social Functions and Their Influence on Pre-Adolescence. Comunicar: Media Education Research Journal, 26(57), 71-79. https://doi.org/10.3916/C57-2018-07
  • Arslan, A. M., & Taydaş, O. (2024). YouTube’da yayın yapan dijital oyun yayıncılarının içeriklerine dair inceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 53, 307-320. https://doi.org/10.52642/susbed.1407553
  • Aruğaslan, E., & Çivril, H. (2023). Öğrenme ortamı olarak YouTube’un kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 9(1), 356-375. https://doi.org/10.51948/auad.1193826
  • Ateşalp, S. T., & Başlar, G. (2020). İnternette dizi izleme pratiklerinin dönüşümü: Aşırı izleme (binge- watching) üzerine bir araştırma. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (32), 108-136. https://doi.org/10.16878/gsuilet.560832
  • Atik, A., & Ata, A. (2018). Alternatif dijital eğitim platformu olarak kitlesel çevrim içi açık ders (mooc) uygulamaları. Social Sciences, 13(4), 144-154.http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.4.3C0178
  • Balaman, F., Bal, N. & Saygıner, Ş. (2018).Eğitsel video izlenirliği üzerine ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (7),2. 220-225. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/22._fatih_balaman.pdf
  • Bangir-Alpan, G., & Burhanlı, S. (2021). Looking for digital media: Motivation, learning and message design. International Journal of Educational Researchers (IJERs), 12(1). https://ijer.inased.org/files/4/manuscript/manuscript_2051/ijers-2051-manuscript080600.pdf
  • Börekçi, M. (2005). Türkçede vurgu-tonlama-ölçü-anlam ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 187-207. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/31469
  • Boğa, E., & Sağlam, M. (2021). Dijital ortamda çocuk: Bir çocuk Youtuber kanalının içeriksel analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 643-664. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.889793
  • Bursalı, H., & Topçuoğlu Ünal, F. (2015). Çizgi dizilerin 5. ve 6. Sınıf öğrencilerinin söz varlığına katkısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 60-74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19575/208821 Dhiman, D. B. (2021). Psychosocial impact of web series and streaming content: A study on Indian youth. Global Media Journal, 19(46), 1-7. https://ssrn.com/abstract=4205903
  • Ergenç, İ. & Uzun, İ.P. (2020). Türkçe’nin ses dizgesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Ertürk, Y. D. (2016). İnsan ilişkileri ve iletişim yöntemleri. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Ders notu.
  • Gün, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde web 2.0 sesli ve görüntülü görüşme (Skype) uygulamalarının konuşma becerisine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Harley, T. A. (2014). The psychology of language: From data to theory. Psychology press. https://doi.org/10.4324/9781315782942
  • İlhan, E., & Aydoğdu, A. G. (2019). Youtube kullanıcılarının kullanım motivasyonlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153. https://doi.org/10.19145/e-gifder.570677
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal medya içeriklerinin ahlaki değerler bağlamında incelenmesi: Youtube örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 204-225. https://doi.org/10.18039/ajesi.786295
  • Karakuş, N., Karacaoğlu, M. Ö. & Keten, M. (2020). Ortaokul öğrencilerinin kullandığı argo kelimeler çerçevesinden dil ahlakına genel bir bakış. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö7), 172-191. https://doi.org/10.29000/rumelide.808340.
  • Kazu, H. & Yıldız, F. (2022). Evaluation of students' home study habits in terms of teacher and parent opinions during the pandemic process [Pandemi sürecinde öğrencilerin evde ders çalışma alışkanlıklarının öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi], Electronic Journal of Education Sciences, [Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi], 11(22), 323-340.https://doi.org/10.55605/ejedus.1094633
  • Keskin, U., & Saykılı, A. (2017). Video sözlük uygulamalarının açık ve uzaktan öğrenme materyali olarak kullanımı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 43-61. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/34247/378483
  • Kılıç, A. E. (2020). Yetişkinlerin hayat boyu öğrenme amaçlı video paylaşım sitelerini kabul ve kullanımlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
  • Korkmaz, Z., (1992). Gramer terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Kostyrka-Allchorne, K., Cooper, N. R., & Simpson, A. (2017). The relationship between television exposure and children’s cognition and behaviour: A systematic review. Developmental review, 44, 19-58. https://doi.org/10.1016/j.dr.2016.12.002
  • Lee, D.Y.,& Lehto, M. R.(2013). User acceptance of YouTube for procedural learning: An extension of the Technology Acceptance Model. Computers & Education, 61, 193-208. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.001
  • Mayer, R. E. (2021). Evidence-based principles for how to design effective instructional videos. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 10(2), 229-240. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211368121000231
  • McRoberts, S., Bonsignore, E., Peyton, T. & Yarosh, S. (2016, June). Do it for the viewers! Audience engagement behaviors of young YouTubers. In Proceedings of the The 15th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 334-343). http://dx.doi.org/10.1145/2930674.2930676
  • Merkt, M., Weigand, S., Heier, A., & Schwan, S. (2011). Learning with videos vs. learning with print: The role of interactive features. Learning and Instruction, 21(6), 687-704. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.03.004
  • Merriam, S. B. & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley ve Sons.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Anadilde iletişim kurs programı. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. Erişim Adresi: https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar). Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). İlkokul Türkçe dersi öğretim programı (1-4. Sınıflar). Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (5-8. Sınıflar). Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/
  • Od, Ç. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminde çizgi filmlerin dinlediğini anlama ve konuşma becerilerine katkısı. Turkish Studies, 8(10), 499-508. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5243
  • Onan, B. (2015) Derin yapı yüzey yapı ilişkisi bağlamında temel dil becerileri üzerine bir analiz çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 91-110. https://doi.org/10.16916/aded.50911
  • Özdel, Z. G. E. (2019). Türkiye’de en çok izlenen Youtube video kanallarının çocuklara yönelik olumsuz içerikler açısından analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Reyhan, Ö. Ö., & Karakuş, N. (2021).Tiyatro izlemenin konuşma kaygısı olan öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 354-369. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkegitimdergisi/issue/66454/848964
  • Scolari, C. A., & Fraticelli, D. (2017). The case of the top Spanish YouTubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-20. http://dx.doi.org/10.1177/1354856517721807
  • Semerci, N. & Kalcık, C. (2017). Televizyonda yayınlanan dizilerin lise öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme etkisine ilişkin öğrenci görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 237- 262. https://doi.org/10.14686/buefad.280034
  • Sis, N., & Ateş, A. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde vurgu. The Journal of Academic Social Science Studies, 68,135-146. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7607
  • Sönmez, V. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şenbay, N.(2006). Söz ve Diksiyon Sanatı. Yapı Kredi Yayınları.
  • Taş, S. & Yalçınkaya, Y. (2015). Okul içerikli dizilerin öğrenci davranışlarına etkileri. International Online Journal of Educational Sciences, 7(2), 180-190. http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2015.02.013
  • Taşlıbeyaz, E. & Karaman, S. (2015). Video dersleri kim anlatmalı? Uzman, eğitimci veya spiker. Route Education and Social Science Journal , 5, p. 422-433.http://dx.doi.org/10.17121/ressjournal.319.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. & Temizkan, M. (2017). Konuşma eğitimi (Sözlü Anlatım). Pegem Akademi.
  • Türk, N., & Atli, A. (2022). Popüler dizi-film karakterlerinin lise öğrencilerinin rol model alma davranışı üzerindeki etkisi:‘Onun gibi olsam’. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1639-1660. https://doi.org/10.37669/milliegitim.802862
  • Uçgun, D. (2007). Konuşma eğitimini etkileyen faktörler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 59-67.
  • Uğur, D. T., Gökler, M. E., & Mollahaliloğlu, S. (2024). Türk Youtube Fenomenlerindeki Riskli Davranışların İncelenmesi, Video İçerik Analizi. Medical Research Reports, 7(1), 8-17. https://doi.org/10.55517/mrr.1342231
  • Ulu-Aslan, E., & Baş, B. (2023). Popular culture texts in education: The effect of tales transformed into children's media on critical thinking and media literacy skills. Thinking Skills and Creativity, 47, 101202. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101202
  • Uzun, E. (2024, Mayıs). Sözcüğüm Yeşilçam’dan. Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansında sunulan bildiri, MEB, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Ankara. https://ttkb.meb.gov.tr/www/yayinlarimiz/icerik/532
  • Ülper, H. (2023). Sözcük ve öğretimi. Pegem Akademi.
  • Westenberg, W. (2016). The influence of YouTubers on teenagers. Master Thesis. The University of Twente, Enschede, The Netherlands https://essay.utwente.nl/71094/1/Westenberg_MA_BMS.pdf
  • Willis, D. G.,Sullivan-Bolyai, S., Knafl, K., & Cohen, M. Z. (2016). Distinguishing feature sand similarities between descriptive phenomenological and qualitative description research. Western Journal of Nursing Research, 38(9), 1185-1204. https://doi.org/10.1177/019394591664549
  • Yavaş, K.R.(2023) Youtube videolarının Türkçe eğitimi açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi: TEDx Türkiye örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal medya fenomenlerine bağlanmışlığın belirlenmesi: Yükseköğretim öğrencileri üzerine bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235. https://doi.org/10.30803/adusobed.349934

Çevrim içi Videolar, İzleyenlerin Konuşma Becerilerini Etkiler mi? Öğretmen, Öğrenci ve Farklı Meslek Çalışanlarının Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 62 - 78, 30.04.2025
https://doi.org/10.32960/uead.1577963

Öz

Bu çalışmada öğretmen, öğrenci ve farklı meslek çalışanlarının görüşleri ile çevrim içi videoları izleyenlerin konuşma becerisi üzerine etkileri incelenmiştir. Araştırma türü olarak nitel araştırma yöntemi; araştırma deseni olarak da olgubilim tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formu, Ankara’da yaşayan 47 farklı meslek çalışanına ve Hakkari Yüksekova’da yaşayan 25 öğretmen, 13 öğrenciye uygulanmıştır. Katılımcıları belirlemede seçkisiz olmayan amaçlı örnekleme yöntemlerinden “kolay ulaşılabilir durum örneklemesi” ve diğer paydaşlar için ise meslekleri bakımından maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; videoların diksiyonu düzeltme, kelime dağarcığını geliştirme, yabancı dil öğrenme, akıcı konuşma, İstanbul ağzını öğrenme, jest ve mimiklerde ölçülü olma, yaratıcı özgün konuşmaları model alma vb özellikler katılımcıların konuşma becerilerine yansıyan olumlu özelliklerdir. Katılımcılara göre videoların çocukların konuşmasına olumsuz yansıması ise; özensiz ve kaba konuşma, dil gelişiminde gerileme, küfürlü konuşma, argo sözcük öğrenme, yanlış telaffuz, yabancı sözcüklerle konuşma ve mahalli ağız ile konuşmadır.

Etik Beyan

Bu araştırma Gazi Üniversitesi Etik Kurul Komisyonu’nun 26.01.2021tarihli 133 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.

Proje Numarası

Proje değildir.

Kaynakça

  • Akım, F. (2015). Halkla ilişkilerde etkili konuşma ve sunum teknikleri. Derin Yayınları.
  • Aran-Ramspott, S., Fedele, M., & Tarragó, A. (2018). Youtubers' Social Functions and Their Influence on Pre-Adolescence. Comunicar: Media Education Research Journal, 26(57), 71-79. https://doi.org/10.3916/C57-2018-07
  • Arslan, A. M., & Taydaş, O. (2024). YouTube’da yayın yapan dijital oyun yayıncılarının içeriklerine dair inceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 53, 307-320. https://doi.org/10.52642/susbed.1407553
  • Aruğaslan, E., & Çivril, H. (2023). Öğrenme ortamı olarak YouTube’un kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 9(1), 356-375. https://doi.org/10.51948/auad.1193826
  • Ateşalp, S. T., & Başlar, G. (2020). İnternette dizi izleme pratiklerinin dönüşümü: Aşırı izleme (binge- watching) üzerine bir araştırma. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (32), 108-136. https://doi.org/10.16878/gsuilet.560832
  • Atik, A., & Ata, A. (2018). Alternatif dijital eğitim platformu olarak kitlesel çevrim içi açık ders (mooc) uygulamaları. Social Sciences, 13(4), 144-154.http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.4.3C0178
  • Balaman, F., Bal, N. & Saygıner, Ş. (2018).Eğitsel video izlenirliği üzerine ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (7),2. 220-225. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/22._fatih_balaman.pdf
  • Bangir-Alpan, G., & Burhanlı, S. (2021). Looking for digital media: Motivation, learning and message design. International Journal of Educational Researchers (IJERs), 12(1). https://ijer.inased.org/files/4/manuscript/manuscript_2051/ijers-2051-manuscript080600.pdf
  • Börekçi, M. (2005). Türkçede vurgu-tonlama-ölçü-anlam ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 187-207. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/31469
  • Boğa, E., & Sağlam, M. (2021). Dijital ortamda çocuk: Bir çocuk Youtuber kanalının içeriksel analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 643-664. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.889793
  • Bursalı, H., & Topçuoğlu Ünal, F. (2015). Çizgi dizilerin 5. ve 6. Sınıf öğrencilerinin söz varlığına katkısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 60-74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19575/208821 Dhiman, D. B. (2021). Psychosocial impact of web series and streaming content: A study on Indian youth. Global Media Journal, 19(46), 1-7. https://ssrn.com/abstract=4205903
  • Ergenç, İ. & Uzun, İ.P. (2020). Türkçe’nin ses dizgesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Ertürk, Y. D. (2016). İnsan ilişkileri ve iletişim yöntemleri. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Ders notu.
  • Gün, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde web 2.0 sesli ve görüntülü görüşme (Skype) uygulamalarının konuşma becerisine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Harley, T. A. (2014). The psychology of language: From data to theory. Psychology press. https://doi.org/10.4324/9781315782942
  • İlhan, E., & Aydoğdu, A. G. (2019). Youtube kullanıcılarının kullanım motivasyonlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153. https://doi.org/10.19145/e-gifder.570677
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal medya içeriklerinin ahlaki değerler bağlamında incelenmesi: Youtube örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 204-225. https://doi.org/10.18039/ajesi.786295
  • Karakuş, N., Karacaoğlu, M. Ö. & Keten, M. (2020). Ortaokul öğrencilerinin kullandığı argo kelimeler çerçevesinden dil ahlakına genel bir bakış. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö7), 172-191. https://doi.org/10.29000/rumelide.808340.
  • Kazu, H. & Yıldız, F. (2022). Evaluation of students' home study habits in terms of teacher and parent opinions during the pandemic process [Pandemi sürecinde öğrencilerin evde ders çalışma alışkanlıklarının öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi], Electronic Journal of Education Sciences, [Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi], 11(22), 323-340.https://doi.org/10.55605/ejedus.1094633
  • Keskin, U., & Saykılı, A. (2017). Video sözlük uygulamalarının açık ve uzaktan öğrenme materyali olarak kullanımı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 43-61. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/34247/378483
  • Kılıç, A. E. (2020). Yetişkinlerin hayat boyu öğrenme amaçlı video paylaşım sitelerini kabul ve kullanımlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
  • Korkmaz, Z., (1992). Gramer terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Kostyrka-Allchorne, K., Cooper, N. R., & Simpson, A. (2017). The relationship between television exposure and children’s cognition and behaviour: A systematic review. Developmental review, 44, 19-58. https://doi.org/10.1016/j.dr.2016.12.002
  • Lee, D.Y.,& Lehto, M. R.(2013). User acceptance of YouTube for procedural learning: An extension of the Technology Acceptance Model. Computers & Education, 61, 193-208. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.001
  • Mayer, R. E. (2021). Evidence-based principles for how to design effective instructional videos. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 10(2), 229-240. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211368121000231
  • McRoberts, S., Bonsignore, E., Peyton, T. & Yarosh, S. (2016, June). Do it for the viewers! Audience engagement behaviors of young YouTubers. In Proceedings of the The 15th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 334-343). http://dx.doi.org/10.1145/2930674.2930676
  • Merkt, M., Weigand, S., Heier, A., & Schwan, S. (2011). Learning with videos vs. learning with print: The role of interactive features. Learning and Instruction, 21(6), 687-704. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.03.004
  • Merriam, S. B. & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley ve Sons.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Anadilde iletişim kurs programı. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. Erişim Adresi: https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar). Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). İlkokul Türkçe dersi öğretim programı (1-4. Sınıflar). Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (5-8. Sınıflar). Erişim Adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/
  • Od, Ç. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminde çizgi filmlerin dinlediğini anlama ve konuşma becerilerine katkısı. Turkish Studies, 8(10), 499-508. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5243
  • Onan, B. (2015) Derin yapı yüzey yapı ilişkisi bağlamında temel dil becerileri üzerine bir analiz çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 91-110. https://doi.org/10.16916/aded.50911
  • Özdel, Z. G. E. (2019). Türkiye’de en çok izlenen Youtube video kanallarının çocuklara yönelik olumsuz içerikler açısından analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Reyhan, Ö. Ö., & Karakuş, N. (2021).Tiyatro izlemenin konuşma kaygısı olan öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 354-369. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkegitimdergisi/issue/66454/848964
  • Scolari, C. A., & Fraticelli, D. (2017). The case of the top Spanish YouTubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-20. http://dx.doi.org/10.1177/1354856517721807
  • Semerci, N. & Kalcık, C. (2017). Televizyonda yayınlanan dizilerin lise öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme etkisine ilişkin öğrenci görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 237- 262. https://doi.org/10.14686/buefad.280034
  • Sis, N., & Ateş, A. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde vurgu. The Journal of Academic Social Science Studies, 68,135-146. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7607
  • Sönmez, V. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şenbay, N.(2006). Söz ve Diksiyon Sanatı. Yapı Kredi Yayınları.
  • Taş, S. & Yalçınkaya, Y. (2015). Okul içerikli dizilerin öğrenci davranışlarına etkileri. International Online Journal of Educational Sciences, 7(2), 180-190. http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2015.02.013
  • Taşlıbeyaz, E. & Karaman, S. (2015). Video dersleri kim anlatmalı? Uzman, eğitimci veya spiker. Route Education and Social Science Journal , 5, p. 422-433.http://dx.doi.org/10.17121/ressjournal.319.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. & Temizkan, M. (2017). Konuşma eğitimi (Sözlü Anlatım). Pegem Akademi.
  • Türk, N., & Atli, A. (2022). Popüler dizi-film karakterlerinin lise öğrencilerinin rol model alma davranışı üzerindeki etkisi:‘Onun gibi olsam’. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1639-1660. https://doi.org/10.37669/milliegitim.802862
  • Uçgun, D. (2007). Konuşma eğitimini etkileyen faktörler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 59-67.
  • Uğur, D. T., Gökler, M. E., & Mollahaliloğlu, S. (2024). Türk Youtube Fenomenlerindeki Riskli Davranışların İncelenmesi, Video İçerik Analizi. Medical Research Reports, 7(1), 8-17. https://doi.org/10.55517/mrr.1342231
  • Ulu-Aslan, E., & Baş, B. (2023). Popular culture texts in education: The effect of tales transformed into children's media on critical thinking and media literacy skills. Thinking Skills and Creativity, 47, 101202. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101202
  • Uzun, E. (2024, Mayıs). Sözcüğüm Yeşilçam’dan. Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansında sunulan bildiri, MEB, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Ankara. https://ttkb.meb.gov.tr/www/yayinlarimiz/icerik/532
  • Ülper, H. (2023). Sözcük ve öğretimi. Pegem Akademi.
  • Westenberg, W. (2016). The influence of YouTubers on teenagers. Master Thesis. The University of Twente, Enschede, The Netherlands https://essay.utwente.nl/71094/1/Westenberg_MA_BMS.pdf
  • Willis, D. G.,Sullivan-Bolyai, S., Knafl, K., & Cohen, M. Z. (2016). Distinguishing feature sand similarities between descriptive phenomenological and qualitative description research. Western Journal of Nursing Research, 38(9), 1185-1204. https://doi.org/10.1177/019394591664549
  • Yavaş, K.R.(2023) Youtube videolarının Türkçe eğitimi açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi: TEDx Türkiye örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal medya fenomenlerine bağlanmışlığın belirlenmesi: Yükseköğretim öğrencileri üzerine bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235. https://doi.org/10.30803/adusobed.349934
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rukiye Yükselay 0009-0008-5092-2712

Gülgün Bangir Alpan 0000-0003-4652-7652

Proje Numarası Proje değildir.
Erken Görünüm Tarihi 29 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2024
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yükselay, R., & Bangir Alpan, G. (2025). Çevrim içi Videolar, İzleyenlerin Konuşma Becerilerini Etkiler mi? Öğretmen, Öğrenci ve Farklı Meslek Çalışanlarının Görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 9(1), 62-78. https://doi.org/10.32960/uead.1577963