The aim of this research is to understand the
tolerance perception of fourth- grade primary school students, of the events
that happen around them, which they will meet with tolerance and which they
won’t. 21 primary school fourth-grade student participated in this study. In
the choice of working group, typical case sampling method, which is one of the
purposeful techniques, has been chosen. The data of the research were collected
through semi-structured interviews conducted after the tolerance themed lesson
with students and interpretation of the pictures made by the students. The data
obtained in this study, which was carried out by using phenomenology, which is
one of the qualitative research designs, was analyzed with content analysis
technique. As a result of the study, the fourth grade students describe to
tolerance helping each other, respect, ignore, be nice to someone and
forgiveness. Students state that they won’t tolerate any intentional
behaviours, yet they will tolerate any unintentional negative behaviours.
Bu
araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin hoşgörü algılarının
ne olduğunu, çevrelerinde yaşanan olaylardan hangilerini hoşgörü ile
karşılayıp; hangilerini hoşgörü ile karşılayamayacaklarını anlamaya
çalışmaktır. Araştırmaya ilkokul dördüncü sınıfa devam eden 21 öğrenci
katılmıştır. Çalışma grubunun seçiminde amaçlı örnekleme tekniklerinden tipik
durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri öğrencilerle
yapılan hoşgörü temalı dersin ardından gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış
görüşmelerle ve öğrenciler tarafından yapılan resimlerin yorumlatılması ile
toplanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılarak
gerçekleştirilen bu çalışmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile
analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda dördüncü sınıf öğrencileri hoşgörüyü;
yardımlaşma, saygı duyma, görmezlikten gelme, birine iyi davranma ve affetme
olarak tanımlamışlardır. Öğrenciler kendilerine kasıtlı olarak yapılan
davranışları hoş göremeyeceklerini belirtirken, kasıtlı olarak yapılmayan
olumsuz davranışları hoş görebileceklerini ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 12, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |
|
| |