Research Article
BibTex RIS Cite

İstasyon Tekniğinin Meta-Tematik Analizi

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 60 - 70, 26.06.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı istasyon tekniğinin etkililiğini nitel olarak yürütülmüş çalışmaların meta-tematik analizini yaparak belirlemektir. Meta-tematik analiz nitel kapsamda yürütülmüş, doküman incelemesine dayalı toplanan araştırmalardaki verilerin ortak bir düzlemde ele alınarak yeniden tema ve kodlar şeklinde ifade edilmesidir. Bu amaçla, Google Scholar ve Yükseköğretim Kurulu veri tabanlarından istasyon tekniğiyle ilgili 2010-2019 yıl aralığını kapsayan nitel yönde yürütülmüş 10 çalışmaya ulaşılmıştır. Doküman analizine dayalı ulaşılan veriler içerik analiziyle çözümlenmiş ve farklı tema ve kodlara ulaşılmıştır. Kodların uyum değerleri hesaplanarak çok iyi düzeyde uyum elde edilmiştir. Araştırma bulgularında, istasyon tekniğinin bilişsel, duyuşsal ve sosyal alanlara etkisi ile olumsuz yönlerine ait temalar oluşturulmuştur. Bilişsel boyutta tekniğin kalıcı öğrenmeler sağladığı, farklı kazanımlar için uygulanabilir olduğu, öğrenciye tekrar olanağı verdiği, fikir üretme becerisi kazandırdığı anlaşılmıştır. Duyuşsal boyutta dersin zevkli ve eğlenceli geçmesini sağladığı ve öğrencinin derse karşı olumlu tutum geliştirmesine etki ettiği; sosyal boyutta ise sorumluluk ve yardımlaşma duygusunu geliştirdiği, sınıf içi kaynaşma sağladığı, fikirlere saygı duyma becerisi geliştirdiği şeklinde ifadeler elde edilmiştir. Diğer yandan istasyon tekniğinin olumsuz yönlerine ilişkin gürültü, kısıtlı zaman, sınıf yönetimi sorunu gibi kodlar oluşturulduğu görülmüştür. Meta-tematik analiz bağlamında ulaşılan istasyon tekniğinin öğrenme çevresine sağladığı katkılar dikkate alındığında, bu teknikten yararlanılması önerilebilir. Ayrıca nitel boyutlu çalışmaların sonuçlarına ulaşma imkânı veren meta-tematik analizin araştırmalarda kullanımının alana farklı katkılar sunacağı düşünülmektedir.

References

  • Abasız Tercan, M. (2019).Matematik dersi üst bilişsel becerileri kazandırmada istasyon tekniğinin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Alacapınar, G. ve Füsun, G. (2009). İstasyon tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 137- 146.
  • Albayrak, H., Yalçın, P. ve Altun Yalçın, S. (2017). Astronomi konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına nasıl etki ettiğini belirlemek. Journal of Human Sciences, 14(4), 4561-4578. doi:10.14687/jhs.v14i4.5005
  • Arslan, A. (2017). Türkçe öğretiminde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerde akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniği kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Batdı, V. (2019). Meta-tematik analiz. V. Batdı (Ed.), Meta-tematik analiz: Örnek uygulamalar içinde. (s. 10-76). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Batdı, V. ve Semerci, Ç. (2012). Derslerde istasyon tekniği uygulamasının yansıtıcı sorgulaması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 190-203. doi:10.14686/2012120009.
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Benek, İ. ve Kocakaya, S. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-18.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. (26. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Day, B., & Hunt, G. H. (1974). Verbal interaction across age, race and sex in the variety oflearning centers in an open classroom setting. ERIC: ED105983.
  • Demir, M.R. (2008). İstasyonlarda öğrenme modelinin hayat bilgisi dersindeki üst düzey beceri erişisine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, R., Kartal, T., Ekici, G., Öztürk, N. ve Bozkurt, E. (2011). Station technique: A sample lesson activity on cells. Western Anatolia Journal of Educational Sciences. 383-390. Demirörs, F. (2007). Lise 1. sınıf öğrencileri için OHM yasası konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve uygulanması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dosch, D. M. (1988). Using stations in the elementary classroom (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ball State University, Muncie, Indiana, ABD.
  • Duman, B. (2018). Öğretmen adaylarının istasyon tekniği ve istasyon tekniği kapsamında öğretmen-öğrenci kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies,13(4),499-518. doi:10.7827/TurkishStudies.13048
  • Erdağı, S (2014). İstasyon tekniğinin fen ve teknoloji dersinin akademik başarısına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Erdağı, S. ve Önel, A. (2015). İstasyon tekniğinin uygulandığı fen ve teknoloji dersine ilişkin öğrenci görüş ve performanslarının değerlendirilmesi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 28-37.
  • Fraling, C. C. (1982). A study to improve comprehension skills through the study of preparedreading learning stations (Yayımlanmamış doktora tezi). The Union for Experimenting Colleges and Universities, Ohio, ABD.
  • Genç, M. (2013). Prospective teachers' views about using station technique at environmental education course. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 188-203.
  • Gerçek, C. (2010). Student views on learning station about smoking. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2(2), 4581-4586. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.734
  • Gözütok, F. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri (2. bs.). Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Gregory, G.H., & Hammerman, E. (2008). Differentiated instructional strategies for science. California: Corwin Press.
  • Güneş, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde istasyon tekniği ile yapılan öğretimin erişiye vekalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hoover, J. J., & Patton, J. R. (2005). Differentiating curriculum and instruction for English-language learners with special needs. Intervention in School and Clinic, 40(4), 231-235.
  • King-Sears, M. E. (2007). Designing and delivering learning center instruction. Intervention in School and Clinic, 42(3), 137-147.
  • Knutson, S. (2018). For teachers: Using learning station in middle school. Erişim adresi (12.10.2019): https://education.cu-portland.edu/blog/classroom-resources/learning-stations-middle-school/
  • Korsacılar, S. ve Çalışkan, S. (2015). Yaşam temelli öğretim ve öğrenme istasyonları yönteminin 9. sınıf fizik ders başarısı ve kalıcılığa etkileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 385-403.
  • Kryza, K., Stephens, S. J., & Duncan, A. (2007). Inspiring middle and secondary learners. California: Corwin Press.
  • Maden, D. ve Durukan, A. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (28) 299-312.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and interpretation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Yavuz S. (2002). Kimya eğitiminde istasyonlarda öğrenme modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 110-117.
  • Ocak,G., Çoban, A., Özdemir, S. M., Beydoğan, Ö., Şahin, A. ve Duman, B. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Porter E. J. (2004). Classroom learning centers: Study of a junior high school learning assistedprogram in mathematics (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pacific Lutheran University, Tacoma, ABD.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türe, Z. G. (2018). Örnek olay destekli istasyon tekniğinin sosyobilimsel konuların öğretimi üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Yaman, Y.E. ve Aydemir, M. (2018). Noktalama işaretlerinin istasyon tekniği ile öğretimi sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kesit Akademi Dergisi, 13(4) ,258-270.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research design and methods (3. bs.). London: SAGE.
  • Yüksel, Ö. (2017). "Evsel atıklar ve geri dönüşüm-kimya endüstrisi" konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve görüşlerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.

Meta-Thematic Analysis of Station Technique

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 60 - 70, 26.06.2020

Abstract

The purpose of this research was to determine the effectiveness of the station technique by conducting meta-thematic analysis of the studies carried out qualitatively. Meta-thematic analysis is a method involving the process of reviewing the themes from participants’ views of various qualitative studies and the data collected based on document analysis are handled in a common plane and expressed again in the form of themes and codes. For this purpose, 10 qualitative studies on station technique conducted during the period 2010-2019 have been reached from Google Scholar and Council of Higher Education databases. The data obtained based on document analysis were analyzed through content analysis and different themes and codes were reached. Agreement values were calculated and found to be as good level. In the research findings, themes related to the effects of station technique on cognitive, affective and social areas and their negative aspects were created. It has been understood that the technique in cognitive dimension provides permanent learning, is applicable for different achievements, gives the student the opportunity to repeat, and gives the ability to produce ideas. In affective dimension, it affects the lesson enjoyable and makes students behave positively in the lesson; in the social dimension, it is seen that station technique develops a sense of responsibility and solidarity, provides in-class fusion and improves the ability to respect ideas. On the other hand, codes such as noise, limited time, classroom management problem were created regarding the negative aspects of station technique. Considering the contribution of station technique reached in the context of meta-thematic analysis to the learning environment, it can be suggested to use this technique. In addition, it is thought that the use of meta-thematic analysis, which gives the opportunity to reach the results of qualitative studies, will contribute differently to the field.

References

  • Abasız Tercan, M. (2019).Matematik dersi üst bilişsel becerileri kazandırmada istasyon tekniğinin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Alacapınar, G. ve Füsun, G. (2009). İstasyon tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 137- 146.
  • Albayrak, H., Yalçın, P. ve Altun Yalçın, S. (2017). Astronomi konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına nasıl etki ettiğini belirlemek. Journal of Human Sciences, 14(4), 4561-4578. doi:10.14687/jhs.v14i4.5005
  • Arslan, A. (2017). Türkçe öğretiminde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerde akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniği kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Batdı, V. (2019). Meta-tematik analiz. V. Batdı (Ed.), Meta-tematik analiz: Örnek uygulamalar içinde. (s. 10-76). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Batdı, V. ve Semerci, Ç. (2012). Derslerde istasyon tekniği uygulamasının yansıtıcı sorgulaması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 190-203. doi:10.14686/2012120009.
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Benek, İ. ve Kocakaya, S. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-18.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. (26. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Day, B., & Hunt, G. H. (1974). Verbal interaction across age, race and sex in the variety oflearning centers in an open classroom setting. ERIC: ED105983.
  • Demir, M.R. (2008). İstasyonlarda öğrenme modelinin hayat bilgisi dersindeki üst düzey beceri erişisine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, R., Kartal, T., Ekici, G., Öztürk, N. ve Bozkurt, E. (2011). Station technique: A sample lesson activity on cells. Western Anatolia Journal of Educational Sciences. 383-390. Demirörs, F. (2007). Lise 1. sınıf öğrencileri için OHM yasası konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve uygulanması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dosch, D. M. (1988). Using stations in the elementary classroom (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ball State University, Muncie, Indiana, ABD.
  • Duman, B. (2018). Öğretmen adaylarının istasyon tekniği ve istasyon tekniği kapsamında öğretmen-öğrenci kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies,13(4),499-518. doi:10.7827/TurkishStudies.13048
  • Erdağı, S (2014). İstasyon tekniğinin fen ve teknoloji dersinin akademik başarısına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Erdağı, S. ve Önel, A. (2015). İstasyon tekniğinin uygulandığı fen ve teknoloji dersine ilişkin öğrenci görüş ve performanslarının değerlendirilmesi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 28-37.
  • Fraling, C. C. (1982). A study to improve comprehension skills through the study of preparedreading learning stations (Yayımlanmamış doktora tezi). The Union for Experimenting Colleges and Universities, Ohio, ABD.
  • Genç, M. (2013). Prospective teachers' views about using station technique at environmental education course. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 188-203.
  • Gerçek, C. (2010). Student views on learning station about smoking. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2(2), 4581-4586. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.734
  • Gözütok, F. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri (2. bs.). Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Gregory, G.H., & Hammerman, E. (2008). Differentiated instructional strategies for science. California: Corwin Press.
  • Güneş, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde istasyon tekniği ile yapılan öğretimin erişiye vekalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hoover, J. J., & Patton, J. R. (2005). Differentiating curriculum and instruction for English-language learners with special needs. Intervention in School and Clinic, 40(4), 231-235.
  • King-Sears, M. E. (2007). Designing and delivering learning center instruction. Intervention in School and Clinic, 42(3), 137-147.
  • Knutson, S. (2018). For teachers: Using learning station in middle school. Erişim adresi (12.10.2019): https://education.cu-portland.edu/blog/classroom-resources/learning-stations-middle-school/
  • Korsacılar, S. ve Çalışkan, S. (2015). Yaşam temelli öğretim ve öğrenme istasyonları yönteminin 9. sınıf fizik ders başarısı ve kalıcılığa etkileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 385-403.
  • Kryza, K., Stephens, S. J., & Duncan, A. (2007). Inspiring middle and secondary learners. California: Corwin Press.
  • Maden, D. ve Durukan, A. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (28) 299-312.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and interpretation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Yavuz S. (2002). Kimya eğitiminde istasyonlarda öğrenme modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 110-117.
  • Ocak,G., Çoban, A., Özdemir, S. M., Beydoğan, Ö., Şahin, A. ve Duman, B. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Porter E. J. (2004). Classroom learning centers: Study of a junior high school learning assistedprogram in mathematics (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pacific Lutheran University, Tacoma, ABD.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türe, Z. G. (2018). Örnek olay destekli istasyon tekniğinin sosyobilimsel konuların öğretimi üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Yaman, Y.E. ve Aydemir, M. (2018). Noktalama işaretlerinin istasyon tekniği ile öğretimi sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kesit Akademi Dergisi, 13(4) ,258-270.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research design and methods (3. bs.). London: SAGE.
  • Yüksel, Ö. (2017). "Evsel atıklar ve geri dönüşüm-kimya endüstrisi" konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve görüşlerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Veli Batdı

Ümran Atik This is me

Publication Date June 26, 2020
Submission Date April 6, 2020
Acceptance Date June 5, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Batdı, V., & Atik, Ü. (2020). İstasyon Tekniğinin Meta-Tematik Analizi. International Journal of Scholars in Education, 3(1), 60-70.