BibTex RIS Cite

The Effect of Drama Technique on Students' Academic Performance and Permanence

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 29 - 38, 28.04.2016

Abstract

In this paper, the impact of Drama Technique on academic success of students and permenance of learning on the subject of static electricity for seventh class primary School science and Technology students was investigated. In the study a quasi-experimental study was carried out and a pretest-posttest control group experimental design was used. The study sample constitude forty four seventh grade students from an elementary school in the district of Erzurum Dadaskent. A simple random sampling method was used for the selection of the study sample. Attention was paid to ensure that the control and study groups be comparable with one another. As both groups were composed of students from the same environment, it was presumed that these students’ socio-economic level and their level of skill and knowledge were also similar. The application implemented in 3 weeks of the first term of 2011-2012 education year. During the application process, it was used the technique of the role of drama method for testing group and traditional method for control group. The data of the investment was gathered together by academic success test (pre-test, post-test and retention test). To analyse the data was assessed from investigation; the Independent Sample T-Test method was used for comparisons the different groups and the Paired Sample T-Test was used for paired comparisons in same groups. According to the results of the analysis of the post-test and retention test,the testing group was more successfull. Using the technique of drama has a positive impact on academic success and retention of learning for students. 

References

  • Annarella, L. (1992). Creative drama in classroom. http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch _SearchV alue_0=ED391206&ERICExtSearch_SearchT ype_0=no&accno=ED391206. Retrieved on October 2013.
  • Atan, O. (2007). Resim-iş öğretmeni yetiştirmede yaratıcı drama yönteminin grafik tasarımı derslerinde kullanılmasının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avinç, İ. Çam, Ö. ve Özkan, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 459 - 483.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Y ayıncılık.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 297- 314.
  • Bahar, M. (Editör). (2006). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel
  • araştırma yöntemleri. (6. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Eymen, E. U. (2007). SPSS 15.0 veri analiz yöntemleri. www.istatistikmerkezi.com. Erişim
  • Tarihi: 14.03.2013.
  • Gürdal, A. ve Sağırlı, H. (2002). Fen bilgisi dersinde drama tekniğinin öğrenci başarısına
  • etkisi.M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 213–224.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2008). Kuramdan uygulamaya ilköğretimde drama. (2.
  • Baskı).Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karapınarlı, R. (2007). İlköğretim yedinci sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin akademik başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi. Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. (20.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kılıç, G. ve Oğur, B. (2005). Fen bilgisi dersinde drama entegre edilmesinin öğrenci başarısı
  • üzerindeki etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20, 178–188.
  • Labow, B. J. and Sewell, R. (1993). Command performances. Science and Children , 31 (2), 23-
  • -
  • McNaughtan, M. J. (2004). Educational drama in the teaching of education for sustainability.
  • http://www.google.com.tr/#hl=tr&sclient=psyab&q=mcnaughton+drama&oq=mcnaughton+dra ma&aq=f&aqi=&aql=1&gs_l=hp.3...3307.5164.2.5413.6.6.0.0.0.0.327.1576.2 Retrieved on 05.May, 2012
  • MEB. (2003). Milli eğitim bakanlığı ilköğretim kurumlar yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html. Erişim 02.05.2012
  • -
  • Önder, A. (2004). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama-kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri (6.Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Peter, M. (2003). Drama, narrative and early learning. British Journal of Special Education, 30 (1), 21-27.
  • Sözer, N. (2006). İlköğretim 4. Sınıf matematik dersinde drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Master Thesis, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, T., Topal, Y., Maden, S. ve Şahin, A. (2010). İlköğretim II. kademe türkçe dersinde zarf konusunun drama yöntemi kullanılarak öğretimi. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 186, 106- 120.
  • Yılmaz, G. (2006). Fen bilgisi öğretiminde drama yöntemi kullanımı. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli
  • Zayimoğlu, F. (2006). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler dersi” coğrafya ve dünyamız” ünitesinde yaratıcı drama yöntemi kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

The Effect of Drama Technique on Students' Academic Performance and Permanence

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 29 - 38, 28.04.2016

Abstract

In this paper, the impact of Drama Technique on academic success of students and permenance of learning on the subject of static electricity for seventh class primary School science and Technology students was investigated. In the study a quasi-experimental study was carried out and a pretest-posttest control group experimental design was used. The study sample constitude forty four seventh grade students from an elementary school in the district of Erzurum Dadaskent. A simple random sampling method was used for the selection of the study sample. Attention was paid to ensure that the control and study groups be comparable with one another. As both groups were composed of students from the same environment, it was presumed that these students’ socio-economic level and their level of skill and knowledge were also similar. The application implemented in 3 weeks of the first term of 2011-2012 education year. During the application process, it was used the technique of the role of drama method for testing group and traditional method for control group. The data of the investment was gathered together by academic success test (pre-test, post-test and retention test). To analyse the data was assessed from investigation; the Independent Sample T-Test method was used for comparisons the different groups and the Paired Sample T-Test was used for paired comparisons in same groups. According to the results of the analysis of the post-test and retention test,the testing group was more successfull. Using the technique of drama has a positive impact on academic success and retention of learning for students. 

References

  • Annarella, L. (1992). Creative drama in classroom. http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch _SearchV alue_0=ED391206&ERICExtSearch_SearchT ype_0=no&accno=ED391206. Retrieved on October 2013.
  • Atan, O. (2007). Resim-iş öğretmeni yetiştirmede yaratıcı drama yönteminin grafik tasarımı derslerinde kullanılmasının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avinç, İ. Çam, Ö. ve Özkan, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 459 - 483.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Y ayıncılık.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 297- 314.
  • Bahar, M. (Editör). (2006). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel
  • araştırma yöntemleri. (6. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Eymen, E. U. (2007). SPSS 15.0 veri analiz yöntemleri. www.istatistikmerkezi.com. Erişim
  • Tarihi: 14.03.2013.
  • Gürdal, A. ve Sağırlı, H. (2002). Fen bilgisi dersinde drama tekniğinin öğrenci başarısına
  • etkisi.M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 213–224.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2008). Kuramdan uygulamaya ilköğretimde drama. (2.
  • Baskı).Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karapınarlı, R. (2007). İlköğretim yedinci sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin akademik başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi. Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. (20.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kılıç, G. ve Oğur, B. (2005). Fen bilgisi dersinde drama entegre edilmesinin öğrenci başarısı
  • üzerindeki etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20, 178–188.
  • Labow, B. J. and Sewell, R. (1993). Command performances. Science and Children , 31 (2), 23-
  • -
  • McNaughtan, M. J. (2004). Educational drama in the teaching of education for sustainability.
  • http://www.google.com.tr/#hl=tr&sclient=psyab&q=mcnaughton+drama&oq=mcnaughton+dra ma&aq=f&aqi=&aql=1&gs_l=hp.3...3307.5164.2.5413.6.6.0.0.0.0.327.1576.2 Retrieved on 05.May, 2012
  • MEB. (2003). Milli eğitim bakanlığı ilköğretim kurumlar yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html. Erişim 02.05.2012
  • -
  • Önder, A. (2004). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama-kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri (6.Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Peter, M. (2003). Drama, narrative and early learning. British Journal of Special Education, 30 (1), 21-27.
  • Sözer, N. (2006). İlköğretim 4. Sınıf matematik dersinde drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Master Thesis, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, T., Topal, Y., Maden, S. ve Şahin, A. (2010). İlköğretim II. kademe türkçe dersinde zarf konusunun drama yöntemi kullanılarak öğretimi. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 186, 106- 120.
  • Yılmaz, G. (2006). Fen bilgisi öğretiminde drama yöntemi kullanımı. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli
  • Zayimoğlu, F. (2006). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler dersi” coğrafya ve dünyamız” ünitesinde yaratıcı drama yöntemi kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section MAKALELER
Authors

Münevver Subaşı This is me

Süleyman Aydın

Sabriye Seven This is me

Publication Date April 28, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Subaşı, M., Aydın, S., & Seven, S. (2016). The Effect of Drama Technique on Students’ Academic Performance and Permanence. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 29-38.
e-ISSN: 2458-8628