The aim of this
research is to determine the effect of math instruction conducted with comics
including fun and humor on math achievement and math anxiety of 6th grade elementary school students. This
study is designed as a quasi-experimental study with pre-post test design. In
implementation process, math teaching was conducted using comics including fun
and humor on experimental group while expository teaching approach was adopted
on the control group and comics were not used. The research was carried out
with 44 6th grade
students from elementary school in Muratpaşa, Antalya. Furthermore, Mathematics achievement test and mathematics anxiety scale were
used to collect research data. According to the results of analysis it was determined that the training done with cartoons including humor is more
successful in increasing mathematics achievement and reducing existing
mathematics anxiety than traditional method.
Comics including fun and humor mathematics instruction mathematics achievement mathematics anxiety
Bu araştırmada,
ilköğretim 6. sınıf doğal sayılar konusunun öğretiminde, eğlence ve mizah
içeren karikatürler kullanılmasının, öğrencilerin matematik başarısına ve
kaygısına etkisinin olup olmadığı araştırılmaya çalışılmıştır. Çalışma
öntest-sontest desenli yarı deneysel bir çalışmadır. Araştırma, Antalya ili
Muratpaşa ilçesinde bir ilkokulun 6. sınıfına devam eden toplam 42 öğrenciyle
yürütülmüştür. Uygulama süresince matematik dersi deney grubunda eğlence ve
mizah içeren karikatürlerle işlenirken, kontrol grubunda ise sunuş yoluyla
öğretim yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanması için matematik başarı
testi ölçeği ve matematik kaygı ölçeği kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre;
öğrencilerin matematik başarısını artırmada ve matematik kaygısını azaltmada,
eğlence ve mizah içeren karikatürlerle yapılan öğretimin geleneksel öğretim
yöntemine göre daha başarılı olduğu elde edilmiştir.
Eğlence ve mizah içeren karikatürler matematik öğretimi matematik başarısı matematik kaygısı
Journal Section | MAKALELER |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 1 |