In this study, it is aimed to
adapt the motivation scale based on expectancy-value theory at secondary school
level to high school level. Within the scope of
this aim, motivational scale, which was prepared by Sarıtepeci (2016) based on
the expaxtancy-value theories studies of Eccles et al. (1993) and Wigfield and
Eccles (2000), was investigated in terms of scale specifications. The study group consisted of 627 participants with 338 students in
exploratory factor analysis (EFA) and 289 students in confirmatory factor
analysis (CFA) in the adjustment process of the scale. Two factor structure consisting of 9 items has formed by performed
EFA. The first factor has explained 49.64% of
the total variance and has called the "expectancy and value" in the
context of the items content and the literature. The
second factor, called "belief toward the achievement", has explained
15.16% of the total variance. The validity of the
factor structure obtained by EFA was tested with CFA. According to the results of CFA, it was determined that the factor
structure reached by EFA is appropriate. Reliability
and item analysis were conducted with the final scale created as a result of
EFA and CFA. Accordingly, it was found
that the internal consistency coefficient of the scale is .83, expectancy-value
factor reliability coefficient is .82, the reliability coefficient of the
belief toward the achievement factor is .93.
Bu çalışmada ortaokul düzeyinde beklenti değer teorisini
temel alan yönelik motivasyon ölçeğinin lise düzeyine uyarlanması
amaçlanmaktadır. Bu amaç kapsamında, Sarıtepeci (2016) tarafından Eccles ve
diğerleri (1993) ve Wigfield ve Eccles (2000)’in beklenti-değer teorileri
çerçevesinde başarı motivasyonunu açıkladıkları çalışmalar temel alarak hazırlamış
olduğu motivasyon ölçeğinin ortaöğretim düzeyine uyarlanmış ve ölçek teknik
özellikleri bakımından incelenmiştir. Ölçeğin uyarlama sürecinde açımlayıcı
faktör analizine (AFA) 338 öğrenci ve doğrulayıcı faktör analizine (DFA) 289
öğrenci olmak üzere çalışma grubunu 627 sayıda öğrenci oluşturmaktadır. AFA
sonucunda 9 maddeden oluşan 2 faktörlü bir yapı oluşmuştur. Birinci faktör toplam varyansın %49.64’ünü açıklamakta olup,
maddelerin içeriği ve alanyazın çerçevesinde “beklenti ve değer” olarak
adlandırılmıştır. “Başarıya yönelik
inanç” olarak adlandırılan ikinci faktör ise toplam varyansın %15.16’sını
açıklamaktadır. AFA ile elde edilen faktör yapısının geçerliği DFA ile test
edilmiştir. DFA sonuçlarına göre AFA ile ulaşılan faktör yapısının uygun olduğu
belirlenmiştir. AFA ve DFA sonucunda oluşturulan nihai ölçekle ilgili olarak
güvenirlik ve madde analizleri yapılmıştır. Buna göre ölçeğinin geneline ait iç
tutarlılık katsayısı .83; beklenti ve değer faktörü güvenirlik katsayısı .82;
başarıya yönelik faktöre ait güvenirlik katsayısı .93 olarak bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2018 |
Acceptance Date | June 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |