Research Article
BibTex RIS Cite

Mobil Uygulama Destekli Okul Dışı Öğrenme Ortamı

Year 2023, , 760 - 785, 15.12.2023
https://doi.org/10.19171/uefad.1275375

Abstract

Bu araştırmada, öğretmen adaylarının mobil uygulama destekli okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik dijital materyaller geliştirmeleri ve bu materyallerin uygulanarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Özel durum yöntemi ile gerçekleştirilen bu araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 31 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Materyal Değerlendirme, Bilgi Toplama ve Yansıtıcı Yazı Formları kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının Materyal Değerlendirme Formu’ndan aldıkları puanlar betimleyici istatistiksel analizle, Bilgi Toplama Formu ve Yansıtıcı Yazı Formu’ndan elde edilen verilerse içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının tamamı mobil destekli okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik materyallerin, öğrenenlerin bilgilerini kalıcı hale getirmeye yardımcı olduğunu, onların derse olan ilgilerini ve motivasyonlarını arttırdığını belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen adayları, bu tür mobil destekli uygulamaları kullanarak öğrenenlerin teknoloji kullanım yeterliliklerinin desteklenebileceğini ve teknolojiyi bilinçli kullanabileceğini de vurgulamaktadır. Araştırma sonucunda, okul dışı öğrenme ortamlarında kullanılabilecek teknoloji destekli benzer mobil uygulamaların geliştirilmesi ve bu uygulamalar kullanılarak öğrenme ortamlarının zenginleştirilmesi önerilmektedir.

Supporting Institution

giresun üniversitesi

Project Number

EĞT-BAP-A-250221-13

References

  • Actionbound. (2022). Actionbound. https://en.actionbound.com/ Erişim tarihi: 10.06.2022.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in Turkey: Past, present and future. Educational Media International, 39(2), 165-173. https://doi.org/10.1080/09523980210155352
  • Aksoğan, M. & Bulut Özek, M. (2020). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye bakış açısı arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(2), 301-311.
  • Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning: A technology update and m-learning project summary. Learning and Skills Development Agency.
  • Ayverdi, L., Avcu, Y. E., Ülker, S., & Karakış, H. (2020). Bilim ve sanat merkezlerinde aile katılımıyla gerçekleştirilen bir FETEMM etkinliğinin uygulanması ve değerlendirilmesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 5(1), 24-36.
  • Bakioğlu, B., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94.
  • Bauer-Martin, W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds), Qualitative researching with text, image and sound (pp.131). Sage.
  • Boháčková, M. P. (2021). Using an application Actionbound in a physics lesson in elementary school. ICTE Journal, 10(1), 5−12. https://doi.org/10.2478/ijicte-2021-0001
  • Bostan-Sarıoğlan, A., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Bozdogan, A. E. (2015). Determination of biology department students' past field trip experiences and examination of their self-efficacy beliefs in planning and organising educational field trips. Wulfenia Journal, 22(7), 31-44.
  • Bozdoğan, A. E. (2016). Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz- yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(1), 111-129. http://dx.doi.org/10.5578/keg.9475
  • Bozdoğan, A. E., & Kavcı, A. (2016). Sınıf dışı öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-30.
  • Carrier, S. J., Tugurian, L. P., & Thomson, M. M. (2013). Elementary science indoors and out: Teachers, time, and testing. Research in Science Education, 43(5), 2059-2083. https://doi.org/10.1007/s11165-012-9347-5
  • Clarke-Vivier, S., & Lee, J. C. (2018). Because life doesn't just happen in a classroom: Elementary and middle school teacher perspectives on the benefits of, and obstacles to, out-of-school learning. Issues in Teacher Education, 27(3), 55-72.
  • Collins, A. & Halverson, R. (2009). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America. Teachers College Press.
  • Corbeil, J. R., & Valdes-Corbeil, M. E. (2007). Are you ready for mobile learning? Educause Quarterly, 30(2), 51-58.
  • De-Marcos, L., Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., & Pagés, C. (2014). An empirical study comparing gamification and social networking on e-learning. Computers & Education, 75, 82-91. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.012
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: Defining "gamification". In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). https://doi.org/10.1145/2181037.2181040
  • Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G., & Angelova, G. (2015). Gamification in education: A systematic mapping study. Educational Technology & Society, 3(18), 75-88.
  • Dillon J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87(320), 107-111.
  • Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2015). Mobil cihazlar ve eğitimde dijital dönüşüm. B. Akkoyunlu, A. İşman & H.F. Odabaşı (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde (ss. 541-545). TOJET
  • Dönmez Usta, N., & Turan Güntepe, E. (2019). Öğrenme ortamında QR kod destekli materyallerin kullanımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 923-935. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440- 482243
  • Dönmez Usta, N., Turan Güntepe, E. & Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme ortamına Web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 519-529.
  • Dönmez Usta, N., & Ültay, N. (2022). Augmented reality and animation supported-STEM activities in grades K-12: Water treatment. Journal of Science Learning, 5(3), 439-451. https://doi.org/10.17509/jsl.v5i3.43546
  • Durukan, Ü. G., Aslan, A., & Bozdoğan, A. E. (2022). Reflections from an out-of-school learning course: The development of pre-service science teachers. Participatory Educational Research, 9(4), 422-444. https://doi.org/10.17275/per.22.98.9.4
  • Elçiçek, M. & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 17-33.
  • Ergüney, M. (2017). Uzaktan eğitimde mobil öğrenme teknolojilerinin rolü. Ulakbilge, 5(13), 1009-1021. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-05-13-02
  • Ertaş, H., Şen, A. İ. & Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education And Technology, 16, 171-190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
  • Figueroa, J. (2018). Using gamification to enhance second language learning. Digital Education Review, 27, 32–5
  • Fűz, N. (2018). Out-of-school learning in Hungarian primary education: Practice and barriers. Journal of Experiential Education, 41(3), 277-294. https://doi.org/10.1177/1053825918758342
  • Gerber, B. L., Marek, E. A., & Cavallo, A. M. L. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23(6), 569-583. https://doi.org/10.1080/09500690116959
  • Gökkaya, Z. (2014). Yetişkin eğitiminde yeni bir yaklaşım: Oyunlaştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21), 71-84.
  • Hartman, T., Lydon, S. J., & Rasmussen, A. (2019). Hunting for answers: Linking lectures with the real world using a mobile treasure hunt app. Plants, People, Planet, 1(3), 233-247. https://doi.org/10.1002/ppp3.33
  • Huang, Y. M., Hwang, W. Y., & Chang, K. E. (2010). Guest editorial–innovations in designing mobile learning applications. Journal of Educational Technology & Society, 13(3), 1-2.
  • James, J. K. & Williams, T. (2017). School-based experiential outdoor education: A neglected necessity. Journal of Experiential Education, 40(1), 58-71. https://doi.org/10.1177/1053825916676190
  • Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Preiffer
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında “okul dışı öğrenme etkinliklerini” gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi (Yayın No. 339042) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Kim, T. W. (2015, January). Gamification ethics: Exploitation and manipulation. In Proceedings of ACM SIGCHI Gamifying Research Workshop. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2672.4321
  • Kukulska‐Hulme, A. (2010). Mobile learning as a catalyst for change. Open Learning The Journal of Open and Distance Learning, 25(3), 181-185. https://doi.org/10.1080/02680513.2010.511945
  • Kukulska-Hulme, A., & Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration and interaction. ReCALL, 20(3), 271-289. https://doi.org/10.1017/S0958344008000335
  • Kutluca, T., & Birgin, O. (2007). Doğru denklemi konusunda geliştirilen bilgisayar destekli öğretim materyali hakkında matematik öğretmeni adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 81-97.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü (Yayın No. 117321) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Liaw, S. S., Hatala, M., & Huang, H. M. (2010). Investigating acceptance toward mobile learning to assist individual knowledge management: Based on activity theory approach. Computers & Education, 54(2), 446-454. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2009.08.029
  • Metin, M. (2020). Fen bilimleri dersi kapsamında planetaryuma düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve motivasyonlarına etkisi (Yayın No. 625277) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage
  • Morschheuser, B., Hamari, J., Werder, K., & Abe, J. (2017). How to gamify? A method for designing gamification. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
  • Nessler, J., Schaper, E., & Tipold, A. (2021). Proof of concept: Game-based mobile learning—the first experience with the app Actionbound as case-based geocaching in education of veterinary neurology. Frontiers in veterinary science, 8, 753903. https://doi.org/10.3389/fvets.2021.753903
  • Olsen, J. K., Cox-Peterson, A. M., & McComas, W. F. (2001). The inclusion of informal environments in science teacher preparation. Journal of Science Teacher Education, 12(3), 155–173.
  • Parasuraman, A. (2000). Technology Readiness Index (TRI), A multiple-ıtem scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of Serv. Res, May, 2(4), 307-320.
  • Parsons, D., Inkila, M., & Lynch, J. (2019). Navigating learning worlds: Using digital tools to learn in physical and virtual spaces. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4), 144-159. https://doi.org/10.1177/109467050024001
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). Sage.
  • Rennie, L. J. (2014). Learning science outside of school. In N. G. Lederman & S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education (Vol. II, pp. 120–144). Routledge.
  • Richmond, D., Sibthorp, J., Gookin, J., Annarella, S., & Ferri, S. (2018). Complementing classroom learning through outdoor adventure education: Out-of-school-time experiences that make a difference. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 18(1), 36-52. https://doi.org/10.1080/14729679.2017.1324313
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 220-228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916
  • Saçlı, F., & Demirhan, G. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 92-110.
  • Saran, M., Seferoglu, G., & Cagiltay, K. (2012). Mobile language learning: Contribution of multimedia messages via mobile phones in consolidating vocabulary. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 181-190.
  • Schreiber, J., & Asner-Self, K. (2011). Educational research: The interrelationship of questions, sampling, design, and analysis. Wiley.
  • Sharda, N. (2007). Applying movement oriented design to create educational stories. International Journal of Learning, 13(12), 177-184.
  • Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2005, October). Towards a theory of mobile learning. In Proceedings of mLearn (Vol. 1, No. 1, pp. 1-9). Cape Town, South Africa: mLearn 2005.
  • Shuler, C. (2009). Pockets of potential: Using mobile technologies to promote children's learning. Newyork: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
  • Soloway, E. (2003, July). Handheld computing: Right time, right place, right idea. In The IEEE international conference on advanced learning technologies (ICALT), Athens, Greece.
  • Sturm, H. & Bogner, F. X. (2010). Learning at workstations in two different environments: A museum and a classroom. Studies in Educational Evaluation, 36, 14-19. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2010.09.002
  • Şahin, M. & Samur, Y. (2017). Dijital çağda bir öğretim yöntemi: Oyunlaştırma. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 1-27.
  • Şenel, A. (2009). Nanoteknoloji kavramlarına ilişkin rehber materyal geliştirilmesi (Yayın No. 278398) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr.
  • Thornton, P., & Houser, C. (2005). Using mobile phones in English education in Japan. Journal of computer assisted learning, 21(3), 217-228. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00129.x
  • Turan-Güntepe, E. (2020). Etkileşimli hologram teknolojisiyle okul öncesi kavramlarının öğretimi (Yayın No. 626991) [Doktora tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Türkmen, H. (2018). İnformal öğrenme ortamının fosiller konusunun öğrenilmesine etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi örneği. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 20(3), 165-175. https://doi.org/10.32709/akusosbil.417266
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: Design and methods (3. Basım). Sage.
  • Zydney, J. M., & Warner, Z. (2016). Mobile apps for science learning: Review of research. Computers & Education, 94, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.001

Mobile Supported Out-Of-School Learning Environment

Year 2023, , 760 - 785, 15.12.2023
https://doi.org/10.19171/uefad.1275375

Abstract

This study aims to design materials for out-of-school learning activities supported by mobile applications for pre-service teachers, and then evaluate such materials through their use. This case study was conducted with 31 pre-service teachers at the faculty of education at a state university during the 2020-2021 spring term. Material Evaluation, Information Collection, and Reflective Writing Form were used as data collection tools. The scores obtained by the pre-service teachers from the Material Evaluation Form were analyzed by descriptive statistical analysis, and the data obtained from the Information Collection Form and Reflective Writing Form were analyzed using content analysis. In the study, all of the pre-service teachers stated that the materials for mobile application-assisted out-of-school learning environments helped the learners to make their knowledge permanent and increased their interest and motivation in the course. In addition, pre-service teachers emphasize that by using such applications, the technology use competencies of learners can be supported, and they can use technology consciously also. In conclusion, it is recommended to develop similar technology-supported mobile applications that can be used in out-of-school learning activities and to enrich learning environments with these applications.

Project Number

EĞT-BAP-A-250221-13

References

  • Actionbound. (2022). Actionbound. https://en.actionbound.com/ Erişim tarihi: 10.06.2022.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in Turkey: Past, present and future. Educational Media International, 39(2), 165-173. https://doi.org/10.1080/09523980210155352
  • Aksoğan, M. & Bulut Özek, M. (2020). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye bakış açısı arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(2), 301-311.
  • Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning: A technology update and m-learning project summary. Learning and Skills Development Agency.
  • Ayverdi, L., Avcu, Y. E., Ülker, S., & Karakış, H. (2020). Bilim ve sanat merkezlerinde aile katılımıyla gerçekleştirilen bir FETEMM etkinliğinin uygulanması ve değerlendirilmesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 5(1), 24-36.
  • Bakioğlu, B., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94.
  • Bauer-Martin, W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds), Qualitative researching with text, image and sound (pp.131). Sage.
  • Boháčková, M. P. (2021). Using an application Actionbound in a physics lesson in elementary school. ICTE Journal, 10(1), 5−12. https://doi.org/10.2478/ijicte-2021-0001
  • Bostan-Sarıoğlan, A., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Bozdogan, A. E. (2015). Determination of biology department students' past field trip experiences and examination of their self-efficacy beliefs in planning and organising educational field trips. Wulfenia Journal, 22(7), 31-44.
  • Bozdoğan, A. E. (2016). Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz- yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(1), 111-129. http://dx.doi.org/10.5578/keg.9475
  • Bozdoğan, A. E., & Kavcı, A. (2016). Sınıf dışı öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-30.
  • Carrier, S. J., Tugurian, L. P., & Thomson, M. M. (2013). Elementary science indoors and out: Teachers, time, and testing. Research in Science Education, 43(5), 2059-2083. https://doi.org/10.1007/s11165-012-9347-5
  • Clarke-Vivier, S., & Lee, J. C. (2018). Because life doesn't just happen in a classroom: Elementary and middle school teacher perspectives on the benefits of, and obstacles to, out-of-school learning. Issues in Teacher Education, 27(3), 55-72.
  • Collins, A. & Halverson, R. (2009). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America. Teachers College Press.
  • Corbeil, J. R., & Valdes-Corbeil, M. E. (2007). Are you ready for mobile learning? Educause Quarterly, 30(2), 51-58.
  • De-Marcos, L., Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., & Pagés, C. (2014). An empirical study comparing gamification and social networking on e-learning. Computers & Education, 75, 82-91. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.012
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: Defining "gamification". In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). https://doi.org/10.1145/2181037.2181040
  • Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G., & Angelova, G. (2015). Gamification in education: A systematic mapping study. Educational Technology & Society, 3(18), 75-88.
  • Dillon J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87(320), 107-111.
  • Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2015). Mobil cihazlar ve eğitimde dijital dönüşüm. B. Akkoyunlu, A. İşman & H.F. Odabaşı (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde (ss. 541-545). TOJET
  • Dönmez Usta, N., & Turan Güntepe, E. (2019). Öğrenme ortamında QR kod destekli materyallerin kullanımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 923-935. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440- 482243
  • Dönmez Usta, N., Turan Güntepe, E. & Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme ortamına Web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 519-529.
  • Dönmez Usta, N., & Ültay, N. (2022). Augmented reality and animation supported-STEM activities in grades K-12: Water treatment. Journal of Science Learning, 5(3), 439-451. https://doi.org/10.17509/jsl.v5i3.43546
  • Durukan, Ü. G., Aslan, A., & Bozdoğan, A. E. (2022). Reflections from an out-of-school learning course: The development of pre-service science teachers. Participatory Educational Research, 9(4), 422-444. https://doi.org/10.17275/per.22.98.9.4
  • Elçiçek, M. & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 17-33.
  • Ergüney, M. (2017). Uzaktan eğitimde mobil öğrenme teknolojilerinin rolü. Ulakbilge, 5(13), 1009-1021. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-05-13-02
  • Ertaş, H., Şen, A. İ. & Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education And Technology, 16, 171-190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
  • Figueroa, J. (2018). Using gamification to enhance second language learning. Digital Education Review, 27, 32–5
  • Fűz, N. (2018). Out-of-school learning in Hungarian primary education: Practice and barriers. Journal of Experiential Education, 41(3), 277-294. https://doi.org/10.1177/1053825918758342
  • Gerber, B. L., Marek, E. A., & Cavallo, A. M. L. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23(6), 569-583. https://doi.org/10.1080/09500690116959
  • Gökkaya, Z. (2014). Yetişkin eğitiminde yeni bir yaklaşım: Oyunlaştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21), 71-84.
  • Hartman, T., Lydon, S. J., & Rasmussen, A. (2019). Hunting for answers: Linking lectures with the real world using a mobile treasure hunt app. Plants, People, Planet, 1(3), 233-247. https://doi.org/10.1002/ppp3.33
  • Huang, Y. M., Hwang, W. Y., & Chang, K. E. (2010). Guest editorial–innovations in designing mobile learning applications. Journal of Educational Technology & Society, 13(3), 1-2.
  • James, J. K. & Williams, T. (2017). School-based experiential outdoor education: A neglected necessity. Journal of Experiential Education, 40(1), 58-71. https://doi.org/10.1177/1053825916676190
  • Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Preiffer
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında “okul dışı öğrenme etkinliklerini” gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi (Yayın No. 339042) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Kim, T. W. (2015, January). Gamification ethics: Exploitation and manipulation. In Proceedings of ACM SIGCHI Gamifying Research Workshop. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2672.4321
  • Kukulska‐Hulme, A. (2010). Mobile learning as a catalyst for change. Open Learning The Journal of Open and Distance Learning, 25(3), 181-185. https://doi.org/10.1080/02680513.2010.511945
  • Kukulska-Hulme, A., & Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration and interaction. ReCALL, 20(3), 271-289. https://doi.org/10.1017/S0958344008000335
  • Kutluca, T., & Birgin, O. (2007). Doğru denklemi konusunda geliştirilen bilgisayar destekli öğretim materyali hakkında matematik öğretmeni adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 81-97.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü (Yayın No. 117321) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Liaw, S. S., Hatala, M., & Huang, H. M. (2010). Investigating acceptance toward mobile learning to assist individual knowledge management: Based on activity theory approach. Computers & Education, 54(2), 446-454. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2009.08.029
  • Metin, M. (2020). Fen bilimleri dersi kapsamında planetaryuma düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve motivasyonlarına etkisi (Yayın No. 625277) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage
  • Morschheuser, B., Hamari, J., Werder, K., & Abe, J. (2017). How to gamify? A method for designing gamification. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
  • Nessler, J., Schaper, E., & Tipold, A. (2021). Proof of concept: Game-based mobile learning—the first experience with the app Actionbound as case-based geocaching in education of veterinary neurology. Frontiers in veterinary science, 8, 753903. https://doi.org/10.3389/fvets.2021.753903
  • Olsen, J. K., Cox-Peterson, A. M., & McComas, W. F. (2001). The inclusion of informal environments in science teacher preparation. Journal of Science Teacher Education, 12(3), 155–173.
  • Parasuraman, A. (2000). Technology Readiness Index (TRI), A multiple-ıtem scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of Serv. Res, May, 2(4), 307-320.
  • Parsons, D., Inkila, M., & Lynch, J. (2019). Navigating learning worlds: Using digital tools to learn in physical and virtual spaces. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4), 144-159. https://doi.org/10.1177/109467050024001
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). Sage.
  • Rennie, L. J. (2014). Learning science outside of school. In N. G. Lederman & S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education (Vol. II, pp. 120–144). Routledge.
  • Richmond, D., Sibthorp, J., Gookin, J., Annarella, S., & Ferri, S. (2018). Complementing classroom learning through outdoor adventure education: Out-of-school-time experiences that make a difference. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 18(1), 36-52. https://doi.org/10.1080/14729679.2017.1324313
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 220-228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916
  • Saçlı, F., & Demirhan, G. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 92-110.
  • Saran, M., Seferoglu, G., & Cagiltay, K. (2012). Mobile language learning: Contribution of multimedia messages via mobile phones in consolidating vocabulary. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 181-190.
  • Schreiber, J., & Asner-Self, K. (2011). Educational research: The interrelationship of questions, sampling, design, and analysis. Wiley.
  • Sharda, N. (2007). Applying movement oriented design to create educational stories. International Journal of Learning, 13(12), 177-184.
  • Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2005, October). Towards a theory of mobile learning. In Proceedings of mLearn (Vol. 1, No. 1, pp. 1-9). Cape Town, South Africa: mLearn 2005.
  • Shuler, C. (2009). Pockets of potential: Using mobile technologies to promote children's learning. Newyork: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
  • Soloway, E. (2003, July). Handheld computing: Right time, right place, right idea. In The IEEE international conference on advanced learning technologies (ICALT), Athens, Greece.
  • Sturm, H. & Bogner, F. X. (2010). Learning at workstations in two different environments: A museum and a classroom. Studies in Educational Evaluation, 36, 14-19. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2010.09.002
  • Şahin, M. & Samur, Y. (2017). Dijital çağda bir öğretim yöntemi: Oyunlaştırma. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 1-27.
  • Şenel, A. (2009). Nanoteknoloji kavramlarına ilişkin rehber materyal geliştirilmesi (Yayın No. 278398) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr.
  • Thornton, P., & Houser, C. (2005). Using mobile phones in English education in Japan. Journal of computer assisted learning, 21(3), 217-228. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00129.x
  • Turan-Güntepe, E. (2020). Etkileşimli hologram teknolojisiyle okul öncesi kavramlarının öğretimi (Yayın No. 626991) [Doktora tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Türkmen, H. (2018). İnformal öğrenme ortamının fosiller konusunun öğrenilmesine etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi örneği. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 20(3), 165-175. https://doi.org/10.32709/akusosbil.417266
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: Design and methods (3. Basım). Sage.
  • Zydney, J. M., & Warner, Z. (2016). Mobile apps for science learning: Review of research. Computers & Education, 94, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.001

Mobile Supported Out-Of-School Learning Environment

Year 2023, , 760 - 785, 15.12.2023
https://doi.org/10.19171/uefad.1275375

Abstract

This study aims to design materials for out-of-school learning activities supported by mobile applications for pre-service teachers, and then evaluate such materials through their use. This case study was conducted with 31 pre-service teachers at the faculty of education at a state university during the 2020-2021 spring term. Material Evaluation, Information Collection, and Reflective Writing Form were used as data collection tools. The scores obtained by the pre-service teachers from the Material Evaluation Form were analyzed by descriptive statistical analysis, and the data obtained from the Information Collection Form and Reflective Writing Form were analyzed using content analysis. In the study, all of the pre-service teachers stated that the materials for mobile application-assisted out-of-school learning environments helped the learners to make their knowledge permanent and increased their interest and motivation in the course. In addition, pre-service teachers emphasize that by using such applications, the technology use competencies of learners can be supported, and they can use technology consciously also. In conclusion, it is recommended to develop similar technology-supported mobile applications that can be used in out-of-school learning activities and to enrich learning environments with these applications.

Project Number

EĞT-BAP-A-250221-13

References

  • Actionbound. (2022). Actionbound. https://en.actionbound.com/ Erişim tarihi: 10.06.2022.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in Turkey: Past, present and future. Educational Media International, 39(2), 165-173. https://doi.org/10.1080/09523980210155352
  • Aksoğan, M. & Bulut Özek, M. (2020). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye bakış açısı arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(2), 301-311.
  • Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning: A technology update and m-learning project summary. Learning and Skills Development Agency.
  • Ayverdi, L., Avcu, Y. E., Ülker, S., & Karakış, H. (2020). Bilim ve sanat merkezlerinde aile katılımıyla gerçekleştirilen bir FETEMM etkinliğinin uygulanması ve değerlendirilmesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 5(1), 24-36.
  • Bakioğlu, B., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94.
  • Bauer-Martin, W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds), Qualitative researching with text, image and sound (pp.131). Sage.
  • Boháčková, M. P. (2021). Using an application Actionbound in a physics lesson in elementary school. ICTE Journal, 10(1), 5−12. https://doi.org/10.2478/ijicte-2021-0001
  • Bostan-Sarıoğlan, A., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Bozdogan, A. E. (2015). Determination of biology department students' past field trip experiences and examination of their self-efficacy beliefs in planning and organising educational field trips. Wulfenia Journal, 22(7), 31-44.
  • Bozdoğan, A. E. (2016). Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz- yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(1), 111-129. http://dx.doi.org/10.5578/keg.9475
  • Bozdoğan, A. E., & Kavcı, A. (2016). Sınıf dışı öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-30.
  • Carrier, S. J., Tugurian, L. P., & Thomson, M. M. (2013). Elementary science indoors and out: Teachers, time, and testing. Research in Science Education, 43(5), 2059-2083. https://doi.org/10.1007/s11165-012-9347-5
  • Clarke-Vivier, S., & Lee, J. C. (2018). Because life doesn't just happen in a classroom: Elementary and middle school teacher perspectives on the benefits of, and obstacles to, out-of-school learning. Issues in Teacher Education, 27(3), 55-72.
  • Collins, A. & Halverson, R. (2009). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America. Teachers College Press.
  • Corbeil, J. R., & Valdes-Corbeil, M. E. (2007). Are you ready for mobile learning? Educause Quarterly, 30(2), 51-58.
  • De-Marcos, L., Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., & Pagés, C. (2014). An empirical study comparing gamification and social networking on e-learning. Computers & Education, 75, 82-91. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.012
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: Defining "gamification". In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). https://doi.org/10.1145/2181037.2181040
  • Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G., & Angelova, G. (2015). Gamification in education: A systematic mapping study. Educational Technology & Society, 3(18), 75-88.
  • Dillon J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87(320), 107-111.
  • Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2015). Mobil cihazlar ve eğitimde dijital dönüşüm. B. Akkoyunlu, A. İşman & H.F. Odabaşı (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde (ss. 541-545). TOJET
  • Dönmez Usta, N., & Turan Güntepe, E. (2019). Öğrenme ortamında QR kod destekli materyallerin kullanımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 923-935. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440- 482243
  • Dönmez Usta, N., Turan Güntepe, E. & Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme ortamına Web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 519-529.
  • Dönmez Usta, N., & Ültay, N. (2022). Augmented reality and animation supported-STEM activities in grades K-12: Water treatment. Journal of Science Learning, 5(3), 439-451. https://doi.org/10.17509/jsl.v5i3.43546
  • Durukan, Ü. G., Aslan, A., & Bozdoğan, A. E. (2022). Reflections from an out-of-school learning course: The development of pre-service science teachers. Participatory Educational Research, 9(4), 422-444. https://doi.org/10.17275/per.22.98.9.4
  • Elçiçek, M. & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 17-33.
  • Ergüney, M. (2017). Uzaktan eğitimde mobil öğrenme teknolojilerinin rolü. Ulakbilge, 5(13), 1009-1021. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-05-13-02
  • Ertaş, H., Şen, A. İ. & Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education And Technology, 16, 171-190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
  • Figueroa, J. (2018). Using gamification to enhance second language learning. Digital Education Review, 27, 32–5
  • Fűz, N. (2018). Out-of-school learning in Hungarian primary education: Practice and barriers. Journal of Experiential Education, 41(3), 277-294. https://doi.org/10.1177/1053825918758342
  • Gerber, B. L., Marek, E. A., & Cavallo, A. M. L. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23(6), 569-583. https://doi.org/10.1080/09500690116959
  • Gökkaya, Z. (2014). Yetişkin eğitiminde yeni bir yaklaşım: Oyunlaştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21), 71-84.
  • Hartman, T., Lydon, S. J., & Rasmussen, A. (2019). Hunting for answers: Linking lectures with the real world using a mobile treasure hunt app. Plants, People, Planet, 1(3), 233-247. https://doi.org/10.1002/ppp3.33
  • Huang, Y. M., Hwang, W. Y., & Chang, K. E. (2010). Guest editorial–innovations in designing mobile learning applications. Journal of Educational Technology & Society, 13(3), 1-2.
  • James, J. K. & Williams, T. (2017). School-based experiential outdoor education: A neglected necessity. Journal of Experiential Education, 40(1), 58-71. https://doi.org/10.1177/1053825916676190
  • Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Preiffer
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında “okul dışı öğrenme etkinliklerini” gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi (Yayın No. 339042) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Kim, T. W. (2015, January). Gamification ethics: Exploitation and manipulation. In Proceedings of ACM SIGCHI Gamifying Research Workshop. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2672.4321
  • Kukulska‐Hulme, A. (2010). Mobile learning as a catalyst for change. Open Learning The Journal of Open and Distance Learning, 25(3), 181-185. https://doi.org/10.1080/02680513.2010.511945
  • Kukulska-Hulme, A., & Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration and interaction. ReCALL, 20(3), 271-289. https://doi.org/10.1017/S0958344008000335
  • Kutluca, T., & Birgin, O. (2007). Doğru denklemi konusunda geliştirilen bilgisayar destekli öğretim materyali hakkında matematik öğretmeni adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 81-97.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü (Yayın No. 117321) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Liaw, S. S., Hatala, M., & Huang, H. M. (2010). Investigating acceptance toward mobile learning to assist individual knowledge management: Based on activity theory approach. Computers & Education, 54(2), 446-454. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2009.08.029
  • Metin, M. (2020). Fen bilimleri dersi kapsamında planetaryuma düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve motivasyonlarına etkisi (Yayın No. 625277) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage
  • Morschheuser, B., Hamari, J., Werder, K., & Abe, J. (2017). How to gamify? A method for designing gamification. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
  • Nessler, J., Schaper, E., & Tipold, A. (2021). Proof of concept: Game-based mobile learning—the first experience with the app Actionbound as case-based geocaching in education of veterinary neurology. Frontiers in veterinary science, 8, 753903. https://doi.org/10.3389/fvets.2021.753903
  • Olsen, J. K., Cox-Peterson, A. M., & McComas, W. F. (2001). The inclusion of informal environments in science teacher preparation. Journal of Science Teacher Education, 12(3), 155–173.
  • Parasuraman, A. (2000). Technology Readiness Index (TRI), A multiple-ıtem scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of Serv. Res, May, 2(4), 307-320.
  • Parsons, D., Inkila, M., & Lynch, J. (2019). Navigating learning worlds: Using digital tools to learn in physical and virtual spaces. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4), 144-159. https://doi.org/10.1177/109467050024001
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). Sage.
  • Rennie, L. J. (2014). Learning science outside of school. In N. G. Lederman & S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education (Vol. II, pp. 120–144). Routledge.
  • Richmond, D., Sibthorp, J., Gookin, J., Annarella, S., & Ferri, S. (2018). Complementing classroom learning through outdoor adventure education: Out-of-school-time experiences that make a difference. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 18(1), 36-52. https://doi.org/10.1080/14729679.2017.1324313
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 220-228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916
  • Saçlı, F., & Demirhan, G. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 92-110.
  • Saran, M., Seferoglu, G., & Cagiltay, K. (2012). Mobile language learning: Contribution of multimedia messages via mobile phones in consolidating vocabulary. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 181-190.
  • Schreiber, J., & Asner-Self, K. (2011). Educational research: The interrelationship of questions, sampling, design, and analysis. Wiley.
  • Sharda, N. (2007). Applying movement oriented design to create educational stories. International Journal of Learning, 13(12), 177-184.
  • Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2005, October). Towards a theory of mobile learning. In Proceedings of mLearn (Vol. 1, No. 1, pp. 1-9). Cape Town, South Africa: mLearn 2005.
  • Shuler, C. (2009). Pockets of potential: Using mobile technologies to promote children's learning. Newyork: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
  • Soloway, E. (2003, July). Handheld computing: Right time, right place, right idea. In The IEEE international conference on advanced learning technologies (ICALT), Athens, Greece.
  • Sturm, H. & Bogner, F. X. (2010). Learning at workstations in two different environments: A museum and a classroom. Studies in Educational Evaluation, 36, 14-19. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2010.09.002
  • Şahin, M. & Samur, Y. (2017). Dijital çağda bir öğretim yöntemi: Oyunlaştırma. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 1-27.
  • Şenel, A. (2009). Nanoteknoloji kavramlarına ilişkin rehber materyal geliştirilmesi (Yayın No. 278398) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr.
  • Thornton, P., & Houser, C. (2005). Using mobile phones in English education in Japan. Journal of computer assisted learning, 21(3), 217-228. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00129.x
  • Turan-Güntepe, E. (2020). Etkileşimli hologram teknolojisiyle okul öncesi kavramlarının öğretimi (Yayın No. 626991) [Doktora tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Türkmen, H. (2018). İnformal öğrenme ortamının fosiller konusunun öğrenilmesine etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi örneği. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 20(3), 165-175. https://doi.org/10.32709/akusosbil.417266
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: Design and methods (3. Basım). Sage.
  • Zydney, J. M., & Warner, Z. (2016). Mobile apps for science learning: Review of research. Computers & Education, 94, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.001
There are 71 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ebru Turan Güntepe 0000-0002-4858-2180

Ümmü Gülsüm Durukan 0000-0002-9279-2812

Necla Dönmez Usta 0000-0002-8075-7446

Project Number EĞT-BAP-A-250221-13
Early Pub Date October 30, 2023
Publication Date December 15, 2023
Submission Date April 1, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Turan Güntepe, E., Durukan, Ü. G., & Dönmez Usta, N. (2023). Mobil Uygulama Destekli Okul Dışı Öğrenme Ortamı. Journal of Uludag University Faculty of Education, 36(3), 760-785. https://doi.org/10.19171/uefad.1275375