The purpose of this study is to determine the trends of elementary teachers' reflective thinking in science and technology courses. In this research, fact science, one of the the qualitative research design was used. The data of this study was collected with the semi-structures interviev form consisting of four open ended questions and analysed using “contat analysis” techniques. The research data was collected with ten class teacher’s, teaching science and technology lessons who work in the province of Afyonkarahisar. According to the result of this research; (1) The participants think reflectively general (seven out of ten respondents) science and technology courses for the process of teaching and learning. (2) The participants do not think reflectively mostly(six out of ten respondents) related to methods and techniques used in science and technology courses (3) The participants think reflectively mostly (six out of ten respondents) related to measurements toolsused in science and tecnology courses (4) The majority of participants (six out of ten respondents) make inference by making self-critism related to the quality of offered education and traning services
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji derslerinde yansıtıcı düşünme eğilimlerini değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri dört adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve “içerik analizi tekniği” kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma verileri Afyonkarahisar ilinde görev yapan ve fen ve teknoloji derslerine giren on sınıf öğretmeniyle, dört adet açık uçlu sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre: (1) Katılımcılar fen ve teknoloji derslerinin öğrenme öğretme sürecine yönelik genel olarak (on katılımcıdan yedisi) yansıtıcı düşünmektedirler. (2) Katılımcılar fen ve teknoloji derslerinde kullandıkları yöntem ve tekniklere ilişkin çoğunlukla (on katılımcıdan altısı) yansıtıcı düşünmemektedirler. (3) Katılımcılar fen ve teknoloji derslerinde tercih ettikleri ölçme araçlarına ilişkin çoğunlukla (on katılımcıdan altısı) yansıtıcı düşünmektedirler. (4) Katılımcıların çoğunluğu (on katılımcıdan altısı) sundukları eğitim öğretim hizmetinin niteliğine ilişkin özeleştiri yaparak çıkarımda bulunmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Submission Date | November 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 26 Issue: 1 |