Research Article
BibTex RIS Cite

ANALYZING THE “RESPECT FOR DIVERSITY” PERCEPTION OF PRESCHOOL CHILDREN ACCORDING TO MATERNAL EDUCATION LEVEL

Year 2019, Volume: 32 Issue: 1, 271 - 292, 08.06.2019
https://doi.org/10.19171/uefad.442566

Abstract

This study aims to reveal whether maternal education level
makes a significant difference in the perception of children about respect for
diversity. The study sample consists of 84 children (40 females and 44 males)
at the age of 5-6 going to a kindergarten in Osmangazi district of Bursa
province and the mothers of these children (n=84). The mothers in the sample
include 23 primary school graduates, 30 high school graduates, and 31
university graduates. The data of the study conducted using the general survey
model were collected through the “The Scale of Respect for Diversities”
(Ekmişoğlu, 2007). The research findings as well as frequency and percentage
distribution of the scores obtained by the children from the scale were given
in tables, and then the results related to maternal education level were
presented after being subjected to ANOVA test. The study revealed that the
scores obtained by the children from the Respect for Diversity Scale did not
differ significantly by maternal education level. On the other hand, a detailed
examination of the children’s responses revealed a lower level of perception
about respect for diversity concerning gender roles and disabilities. 

References

  • Başal, H. A. (2012). Gelişim ve psikoloji: Nasıl mutlu ve başarılı bir çocuk yetiştirebilirim? Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Başal, H. A., Kahraman, P. B., Derman, M. T., Kahraman, Ö., & Sümer, H. (2014). 'Otoriter've'Demokratik'Tutuma Sahip Ebeveynleri Olan 5-6 Yaş Çocuklarının Evcilik Oyunlarında Üstlendikleri Roller. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 384-409.
  • Bandura, A. (1977). Social learning thoery. New Jersey, ABD:Prentice-Hall
  • Brumariu, L. E., & Kerns, K. A. (2008). Mother-Child Attachment and Social Anxiety Symptoms in Middle Childhood. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(5), 393–402. http://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.06.002
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baski). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Diamond, K. E., & Hestenes, L. L. (1996). Preschool children's conceptions of disabilities: The salience of disability in children's ideas about others. Topics in Early Childhood Special Education, 16(4), 458-475
  • Divrengi, M. & Aktan, E. (2010). Erken Çocukluk Döneminde Farklılık Kavramı ve Etkinlik Örnekleri, Farkındayım Farklılıklara Saygılıyım. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Durmuşoğlu-Saltali, N. & Arslan, E. (2011). “An Investigation of Emotional Skills of Six-Year-Old Children Attending Nursery School According to Some Variables”. Educational Research and Reviews Vol. 6 (7), pp. 536- 541, July 2011.
  • Ekmişoğlu, M. (2007). Erken çocukluk döneminde farklılıklara saygı kavramı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi ve farklılıklara saygı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Endendijk, J. J., Groeneveld, M. G., van Berkel, S. R., Hallers-Haalboom, E. T., Mesman, J., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (2013). Gender stereotypes in the family context: Mothers, fathers, and siblings. Sex Roles, 68(9-10), 577-590.
  • Eren, S. (2015). Öyküleştirme Yöntemine Dayalı Eğitimin Beş Yaş Çocuklarında Farklılıklara Saygı Kazanımına Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fagot, B. I., Leinbach, M. D., & O'boyle, C. (1992). Gender labeling, gender stereotyping, and parenting behaviors. Developmental Psychology, 28(2), 225.
  • Fivush, R., Brotman, M. A., Buckner, J. P., & Goodman, S. H. (2000). Gender differences in parent–child emotion narratives. Sex Roles, 42(3-4), 233-253.
  • Günalp, A. (2007). Farklı anne baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği) (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Hastings, P. D., McShane, K. E., Parker, R., & Ladha, F. (2007). Ready to make nice: Parental socialization of young sons' and daughters' prosocial behaviors with peers. The Journal of Genetic Psychology, 168(2), 177-200.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online readings in psychology and culture, 2(1), 8.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1993). Türkiye'de Aile Kültürü. Kadın Araştırmaları Dergisi, (1) 49-57.
  • Kale, Ü., Çağdaş, A., & Tepeli, K. (2013). Anne-Baba Eğitim Düzeyinin İlköğretim 1. Sınıf Öğrencilerinin Duyguları İfade Etme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 254-262.
  • Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı (2006). Erken çocuklukta farklılıklara saygı eğitimi el kitabı. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Levy, G. D., & Haaf, R. A. (1994). Detection of gender-related categories by 10-month-old infants. Infant Behavior and Development, 17(4), 457-459.
  • McHale, S. M., Crouter, A. C., & Tucker, C. J. (1999). Family context and gender role socialization in middle childhood: Comparing girls to boys and sisters to brothers. Child development, 70(4), 990-1004.
  • MEB. (2006). Okul öncesi eğitimi genel müdürlüğü okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için) kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitimi genel müdürlüğü okul öncesi eğitim programı kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Nores, M., & Barnett, W. S. (2010). Benefits of early childhood interventions across the world:(Under) Investing in the very young. Economics of Education Review, 29(2), 271-282. doi: 10.1016/j.econedurev.2009.09.001
  • Pekdoğan, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin farklılıklara saygı eğitimi konusundaki görüşlerinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 17(65) 90-102.
  • Poulin‐Dubois, D., Serbin, L. A., Eichstedt, J. A., Sen, M. G., & Beissel, C. F. (2002). Men Don’t Put on Make‐up: Toddlers’ Knowledge of the Gender Stereotyping of Household Activities. Social Development, 11(2), 166-181
  • Seibert, A., & Kerns, K. (2015). Early mother–child attachment: Longitudinal prediction to the quality of peer relationships in middle childhood. International Journal of Behavioral Development, 39(2), 130-138.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Tenenbaum, H. R., & Leaper, C. (2002). Are parents' gender schemas related to their children's gender-related cognitions? A meta-analysis. Developmental psychology, 38(4), 615.
  • Thompson, S. K. (1975). Gender labels and early sex role development. Child Development, 46(2) 339-347.
  • Türk Dil Kurumu. (2018). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/
  • Üner, E. (2011). Okul öncesi eğitim programındaki 36-72 aylık çocuklara farklılıklara saygı eğitimi kazandırmanın öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri
  • Yağan Güder, S., & Güler Yıldız, T. (2016). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Toplumsal Cinsiyet Algılarında Ailenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2): 424-446.

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Farklılıklara Saygı Algılarının Anne Eğitim Düzeyine Göre İncelenmesi

Year 2019, Volume: 32 Issue: 1, 271 - 292, 08.06.2019
https://doi.org/10.19171/uefad.442566

Abstract

Bu
araştırmanın amacı;

anne eğitim düzeyinin okul öncesi dönem çocukların farklılıklara saygı algısı
üzerinde anlamlı fark oluşturma durumunu ortaya koymaktır
. Araştırmanın
örneklemini ise Bursa İli Osmangazi İlçesinde bulunan anaokuluna devam eden
40’ı kız, 44’ü erkek olmak üzere toplam 84 beş-altı yaş çocuğu ve bu çocukların
anneleri (n=84) olmak üzere toplam 168 kişi oluşturmaktadır. Örneklem grubunda
yer alan annelerin 23’ü ilköğretim, 30’u lise ve 31’i üniversite mezunu olarak
seçilmiştir. Genel tarama modelinde yürütülen bu çalışmanın verileri, araştırma
amacına uygun olan “Farklılıklara Saygı Ölçeği” (Ekmişoğlu, 2007) aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmanın bulguları,
çocukların ölçekten aldıkları puanların
frekans ve yüzde dağılımları tablolar halinde sunulmuş olup, anne eğitim
düzeyine ilişkin sonuçlar ise ANOVA yöntemi ile test edilmiş ve sunulmuştur.
Araştırmanın sonucunda;
çocukların farklılıklara saygı ölçeğinden aldıkları puanların anne eğitim
düzeyine göre anlamlı derecede farklılaşmadığı saptanmıştır. Ancak, ölçek
maddeleri detaylı olarak incelendiğinde; çocukların cinsiyet rollerine ve
engelli bireylere ilişkin maddelere verdikleri cevapların puan ortalamalarının
ölçeğin diğer maddelerinin puan ortalamalarına göre daha düşük olduğu
görülmüştür. 

References

  • Başal, H. A. (2012). Gelişim ve psikoloji: Nasıl mutlu ve başarılı bir çocuk yetiştirebilirim? Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Başal, H. A., Kahraman, P. B., Derman, M. T., Kahraman, Ö., & Sümer, H. (2014). 'Otoriter've'Demokratik'Tutuma Sahip Ebeveynleri Olan 5-6 Yaş Çocuklarının Evcilik Oyunlarında Üstlendikleri Roller. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 384-409.
  • Bandura, A. (1977). Social learning thoery. New Jersey, ABD:Prentice-Hall
  • Brumariu, L. E., & Kerns, K. A. (2008). Mother-Child Attachment and Social Anxiety Symptoms in Middle Childhood. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(5), 393–402. http://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.06.002
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baski). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Diamond, K. E., & Hestenes, L. L. (1996). Preschool children's conceptions of disabilities: The salience of disability in children's ideas about others. Topics in Early Childhood Special Education, 16(4), 458-475
  • Divrengi, M. & Aktan, E. (2010). Erken Çocukluk Döneminde Farklılık Kavramı ve Etkinlik Örnekleri, Farkındayım Farklılıklara Saygılıyım. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Durmuşoğlu-Saltali, N. & Arslan, E. (2011). “An Investigation of Emotional Skills of Six-Year-Old Children Attending Nursery School According to Some Variables”. Educational Research and Reviews Vol. 6 (7), pp. 536- 541, July 2011.
  • Ekmişoğlu, M. (2007). Erken çocukluk döneminde farklılıklara saygı kavramı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi ve farklılıklara saygı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Endendijk, J. J., Groeneveld, M. G., van Berkel, S. R., Hallers-Haalboom, E. T., Mesman, J., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (2013). Gender stereotypes in the family context: Mothers, fathers, and siblings. Sex Roles, 68(9-10), 577-590.
  • Eren, S. (2015). Öyküleştirme Yöntemine Dayalı Eğitimin Beş Yaş Çocuklarında Farklılıklara Saygı Kazanımına Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fagot, B. I., Leinbach, M. D., & O'boyle, C. (1992). Gender labeling, gender stereotyping, and parenting behaviors. Developmental Psychology, 28(2), 225.
  • Fivush, R., Brotman, M. A., Buckner, J. P., & Goodman, S. H. (2000). Gender differences in parent–child emotion narratives. Sex Roles, 42(3-4), 233-253.
  • Günalp, A. (2007). Farklı anne baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği) (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Hastings, P. D., McShane, K. E., Parker, R., & Ladha, F. (2007). Ready to make nice: Parental socialization of young sons' and daughters' prosocial behaviors with peers. The Journal of Genetic Psychology, 168(2), 177-200.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online readings in psychology and culture, 2(1), 8.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1993). Türkiye'de Aile Kültürü. Kadın Araştırmaları Dergisi, (1) 49-57.
  • Kale, Ü., Çağdaş, A., & Tepeli, K. (2013). Anne-Baba Eğitim Düzeyinin İlköğretim 1. Sınıf Öğrencilerinin Duyguları İfade Etme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 254-262.
  • Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı (2006). Erken çocuklukta farklılıklara saygı eğitimi el kitabı. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Levy, G. D., & Haaf, R. A. (1994). Detection of gender-related categories by 10-month-old infants. Infant Behavior and Development, 17(4), 457-459.
  • McHale, S. M., Crouter, A. C., & Tucker, C. J. (1999). Family context and gender role socialization in middle childhood: Comparing girls to boys and sisters to brothers. Child development, 70(4), 990-1004.
  • MEB. (2006). Okul öncesi eğitimi genel müdürlüğü okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için) kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitimi genel müdürlüğü okul öncesi eğitim programı kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Nores, M., & Barnett, W. S. (2010). Benefits of early childhood interventions across the world:(Under) Investing in the very young. Economics of Education Review, 29(2), 271-282. doi: 10.1016/j.econedurev.2009.09.001
  • Pekdoğan, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin farklılıklara saygı eğitimi konusundaki görüşlerinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 17(65) 90-102.
  • Poulin‐Dubois, D., Serbin, L. A., Eichstedt, J. A., Sen, M. G., & Beissel, C. F. (2002). Men Don’t Put on Make‐up: Toddlers’ Knowledge of the Gender Stereotyping of Household Activities. Social Development, 11(2), 166-181
  • Seibert, A., & Kerns, K. (2015). Early mother–child attachment: Longitudinal prediction to the quality of peer relationships in middle childhood. International Journal of Behavioral Development, 39(2), 130-138.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Tenenbaum, H. R., & Leaper, C. (2002). Are parents' gender schemas related to their children's gender-related cognitions? A meta-analysis. Developmental psychology, 38(4), 615.
  • Thompson, S. K. (1975). Gender labels and early sex role development. Child Development, 46(2) 339-347.
  • Türk Dil Kurumu. (2018). Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/
  • Üner, E. (2011). Okul öncesi eğitim programındaki 36-72 aylık çocuklara farklılıklara saygı eğitimi kazandırmanın öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri
  • Yağan Güder, S., & Güler Yıldız, T. (2016). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Toplumsal Cinsiyet Algılarında Ailenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2): 424-446.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Handan Asûde Başal This is me 0000-0002-4112-4339

Burcu Sarı 0000-0002-4112-4339

Merve Çelik This is me

Tuğba Şeker This is me

Merve Şahin This is me

Publication Date June 8, 2019
Submission Date July 11, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 32 Issue: 1

Cite

APA Başal, H. A., Sarı, B., Çelik, M., Şeker, T., et al. (2019). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Farklılıklara Saygı Algılarının Anne Eğitim Düzeyine Göre İncelenmesi. Journal of Uludag University Faculty of Education, 32(1), 271-292. https://doi.org/10.19171/uefad.442566