This action research study aimed to analyse the drama sketches based on the history of science prepared by prospective science teachers and to identify the views on the use of drama sketches in the education process. The study was conducted during the spring semester of the 2015-2016 academic year. The participants were 51 prospective science teachers studying in the 3rd year of their undergraduate education in a state university in Istanbul. The data were collected through the drama sketches on the history of science and open-ended questions. The drama sketches were assessed according to the dimensions of primarily class level, learning outcomes, science concepts and nature of science. Subsequently, the drama sketches were assessed with a rubric. Results are presented in tables as percentage calculations. The analysis of the open-ended questions was conducted by content analysis and frequency analysis. Findings revealed that the drama sketches were of sufficient quality, but that the concepts in the units and the sketches mostly did not overlap. In addition, drama sketches were included in almost all nature of science dimensions. The opinions of the prospective teachers on the use of drama sketches in science teaching were positive. Suggestions have been made according to the results obtained.
Araştırmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının hazırladığı bilim tarihi temelli dramaların incelenmesi ve öğretim sürecinde kullanılmasına ilişkin görüşlerin belirlenmesidir. Araştırma nitel desenlerden eylem araştırması deseninde olup; 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İstanbul’daki bir devlet üniversitesinin 3. sınıfındaki 51 fen bilimleri öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Araştırma verileri bilim tarihi temelli dramalar ve açık uçlu sorularla toplanmıştır. Dramalar öncelikli olarak hitap ettiği sınıf seviyesi, kazanımlar, fen kavramları ve bilimsel bilginin doğası boyutları açısından analiz edilmiştir. Ardından dramalar dereceli puanlama anahtarıyla (rubrik) değerlendirilerek, sonuçlar yüzdelik hesaplamalar hâlinde tablolarda sunulmuştur. Açık uçlu sorular içerik analiziyle değerlendirilmiş; veriler kodlanarak temalaştırılmış ve sonuçlar yüzdelik hesaplamayla tablolarda sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre hazırlanan dramaların genellikle yeterli niteliklerde olduğu, buna karşın ünitelerdeki ve dramalardaki kavramların çoğunlukla örtüşmediği belirlenmiştir. Ayrıca dramalarda hemen hemen tüm bilimsel bilginin doğası boyutlarına yer verildiği ve öğretmen adaylarının dramaların öğretim sürecinde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu görülmektedir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 23, 2020 |
Submission Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 32 Issue: 2 |