The purpose of this study is to examine the opinions of IT teachers about the usability and design aspects of some software that can be used in programming teaching. In this study, Scratch 1.4, Microsoft Small Basic 1.2, Microsoft Code Game Lab 1.4.64 and Robomind 6.01 software were examined. 92 IT teachers working in secondary schools in Bursa participated in the study. The interface design and usability analysis of the software was based on Nielsen’s (2015) heuristic guide. The original version of this guideline was arranged in line with the research objectives and sent to teachers in an electronic form. The research was carried out based the survey model. The frequency, average and percentages of the data were calculated, and the opinions of the participants regarding the research subject were examined. Findings showed that using visual tools as software in programming instruction could have a positive effect on students’ learning. IT teachers stated that these tools were generally more suitable for secondary schools. Participants also stated that Small Basic 1.2 software could be used at the high school level because it is closer to professional languages due to its code-based structure. On the other hand, participants remarked that both the usability and design aspects should be considered when developing software. These four visualization tools generally have good usability aspects and designs, among which the Robomind 6.01 software is the most readily available and has the least problem in terms of design.
Bu
çalışmanın amacı BT öğretmenlerinin programlama öğretiminde kullanılabilecek
bazı yazılımların kullanılabilirlik ve tasarım yönleriyle ilgili görüşlerini
incelemektir. Çalışmada Scratch 1.4, Microsoft Small Basic 1.2, Microsoft Kodu
Game Lab 1.4.64 ve Robomind 6.01 yazılımları incelenmiştir. Çalışmaya Bursa
ilinde ortaokulda görev yapan 92 Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmeni
katılmıştır. Bu yazılımların arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik incelemesinde
Nielsen’in (2015) sezgisel (heuristic) rehberi esas alınmıştır. Bu rehberin
orijinali, araştırma amaçları doğrultusunda düzenlenerek elektronik bir form
halinde öğretmenlere iletilmiştir. Araştırma nicel araştırma desenlerinden
tekil tarama modeli temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin
frekans, ortalama ve yüzdeleri hesaplanıp katılımcıların araştırma konusuna
göre fikri yönü incelenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler ışığında,
programlama öğretiminde yazılım olarak görsel araç kullanımının, öğrenciler
için pozitif etkiye sahip olacağı yönünde görüşlere ulaşılmıştır. BT
öğretmenleri bu araçların genel itibariyle ortaokul kademelerine daha uygun
olduğu yönünde görüş belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra Small Basic 1.2
yazılımının ortaokulda kullanılabileceği gibi içerdiği kod tabanlı yapı
nedeniyle profesyonel dillere daha yakın durduğundan lise kademesinde de
yararlanılabileceği ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan, katılımcılara göre
yazılım hazırlanırken kullanılabilirlik ve tasarım yönlerinin her ikisine de dikkat
edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Görselleştirme araçlarının genel
itibariyle kullanılabilirlik yönlerinin ve tasarımlarının da iyi olduğu, bunlar
arasından Robomind 6.01 yazılımının en yüksek düzeyde kullanılabilir olduğu ve
tasarım bakımından en az soruna sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2020 |
Submission Date | May 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 33 Issue: 1 |