Accounting is a system that produces information about
business activities and provides this information to its users. In this process
the fact that the information produced is objective, timely and accurate is
important for information users. In addition, the fact that they are audited
independently determines the quality of the information. At this point, we come
across the concept of creative accounting which is a concept that includes
accounting fraud and errors. There is a large share of accounting professionals
in the production and presentation of this information. The aim of this study
is to detect the levels of perception of accounting professionals in Çorum
about creative accounting practices. For this purpose, a survey was conducted
and the data were analyzed by using SPSS 20.0 package program. Frequency
analysis was performed in this study. Independent Two Sample T-Test, One-Way
Anova and Kruskal-Wallis Test were used to test whether there was a significant
difference between the creative accounting perceptions and demographic
characteristics of the professionals participating in the survey. As a result
of the study, a significant difference was found between the participants'
gender and place of work as well as their perception of creative accounting.
Muhasebe,
işletme faaliyetleri ile ilgili bilgi üreten ve bilgiyi kullanıcılarına sunan
bir sistemdir. Bu süreçte üretilen bilgilerin, tarafsız, zamanlı ve gerçeğe
uygun olması bilgi kullanıcıları açısından önemlidir. Ayrıca bağımsız
denetimden geçmiş olması da bilginin niteliğini belirlemektedir. Ancak zaman
zaman bu bilgiler olduğundan farklı sunulabilmektedir. Bu bilgilerin gerçeğe
uygun bir şekilde üretilip sunulmasında muhasebe meslek mensuplarının büyük bir
payı bulunmaktadır. Çalışmanın amacı, Çorum ilinde faaliyet gösteren muhasebe
meslek mensuplarının yaratıcı muhasebe uygulamaları hakkındaki algı
düzeylerinin tespit edilmesidir. Bu amaçla anket çalışması yapılmış ve elde
edilen veriler SPSS 20.0 paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Çalışmada
Frekans Analizi ve ankete katılan meslek mensuplarının yaratıcı muhasebe
algıları ile demografik özellikleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığının
test edilmesi için Bağımsız İki Örnek T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve
Kruskal-Wallis Testi yapılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların cinsiyet ve
faaliyet yeri değişkeni ile yaratıcı muhasebe algıları arasında anlamlı bir
fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |