The aim of the study is to determine the career adaptability of the Health Services Vocational School students and whether these abilities show a significant difference according to their demographic characteristics. In this context, the Career Adaptability Scale, the validity and reliability study of which was conducted by Kanten (2012), was used to measure the career adaptability of students. As a result of the analysis of the data obtained from 455 Health Services Vocational School students studying at Ondokuz Mayıs University, it was seen that the career adaptability of the students was high. In addition, the career adaptability of the students showed a significant difference only in the anxiety and curiosity sub-dimensions of the scale (p<0.05); It was concluded that career adaptability did not show a significant difference (p>0.05) in terms of students' class, program type and positions. In the analyzes made, while the career adaptability of the students did not show a significant difference according to the place of residence of the families, it was found that there was a significant difference (p<0.05) in the career adaptability of the students in all dimensions except for the anxiety sub-dimension in terms of the regions of residence of the families.
Çalışmanın amacı Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin kariyer uyum yeteneklerini ve bu yeteneklerinin demografik özelliklerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Bu bağlamda öğrencilerin kariyer uyum yeteneklerini ölçmek için geçerlilik ve güvenirlik çalışması Kanten (2012) tarafından yapılan Kariyer Uyum Yeteneği Ölçeği kullanılmıştır. Ondokuz Mayıs Üniversitesinde eğitim gören 455 Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencisinden elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrencilerin kariyer uyum yeteneklerinin yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin kariyer uyum yeteneklerinin cinsiyetlerine göre ölçeğin sadece kaygı ve merak alt boyutlarında anlamlı bir farklılık (p<0.05) gösterdiği; kariyer uyum yeteneğinin öğrencilerin sınıf, program türü ve pozisyonları açısından anlamlı bir farklılık (p>0.05) göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan analizlerde öğrencilerin kariyer uyum yetenekleri ailelerin yerleşim yerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken, ailelerin ikamet etikleri bölgeler açısından öğrencilerin kariyer uyum yeteneklerinde kaygı alt boyutu hariç tüm boyutlarda anlamlı bir farklılık (p<0.05) olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |